Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billiga o bra synthar?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

tjing, jag skulle vilja ha förslag på bra syntar (klaviatur) i prisklassen 1-2000 kr (beg.).
jag är främst ute efter sjyssta pads (klockpads etc), orglar och elpianon. även leadljud.

vad finns det?

tack för förhand!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-03-18 16:51

Yamaha DX7...

En stenhårt prutad Wavestation.

Akai AX60. Köpte min för 2000 och de är riktigt bra spenderade slantar.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 18:36

Roland D-50 - bättre finns inte!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 19:02

...eller en Kawai K1 eller K4...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-18 19:02

Om det ska vara digitalt säger jag som vanligt Roland D10/D20. Kostar mellan 1200-2000, har bra klaviatur (funkar som masterkeyboard) och synthdelen är rätt kul med ett filter som har resonans.

Ska det vara analogsynt i 2-3 tusen klassen så skulle jag säga:

Akai AX60, har MIDI, arpeggiator, bi-timbral, VCO, 2 envelopes m.m. och låter okej, kanske lite tunnare och skitigare an t.ex. Juno syntharna. Pris 1800-3000

Juno-106, allround analog som har bra MIDI, kan sysex dumpa, 128 minnen. Pris 2700-3900 kr (Kolla att alla röster funkar särskilt fyrkants vågformen kan krångla)

Bit99, MIDI, Curtis ship, bi-timbral, anslagskänslig, 2 LFO som kan styras av anslag. Kan faktiskt låta varm och organisk. Jobbig att programmera. Pris 1500-2000 kr

Roland JX8P, jobbig att programmera men kan faktiskt kräma ut rätt sköna ljud ibland. Pris 2000-2900kr

Juno Alpha2, Låter väl lite som Juno106 fast med fler parametrar och jobbigare att programmera. Pris 1200-2000 kr

MVH
Demokid

Anslagskänsliga:
Kawai K4, har filter och resonans och ringmodulering. K1 har inte filter och bara 8 bitars upplösning.

Jag tycker inte att Roland D5/D10/D20 är bra att rekommendera. Man ska ha ett väldigt abstrakt sinne för att lätt lära sig använda dessa. Dessutom låter de platt, smutsigt och tråkigt.

Casio CZ-1. Underbar syntes. Rena unika ljud. Har även analogt chorus.
Casio VZ-1. Samma som ovan men ännu mer komplexitet i ljuden möjlig. Inga effekter i.
Yamaha DX7S, DX11, V50, YS100/200 Fm-syntes med 12-bitars upplösning.
Korg DS-8 lite annorlunda syntes. DW8000 trevliga råa samplingar med analogfilter.
Ensoniq SQ-1. Kasst piano men vissa vågformer hyfsade.
Ensonig VFX. Mkt mer dynamiskt sound än SQ. Max 6 vågformer per ljud. Har dynamisk vågformsstart.
Roland JX8P lagom mjuka och smutsiga ljud med analogfilter.
Roland Juno 2. Kanonsynt!!!!! Mkt rena ljud och väldigt lätt att editera.
Lite tråkigare är Roland men hittar du Roland JV30 eller Yamaha SY22/35 så ok.

Ej anslagskänsliga:
Alla Casios CZ-syntar, Korg DW6000/Poly 800, Roland JX3P, Roland Juno 1 (som Juno 2 men inte anslagskänslig.

Kanske lägger till mer senare...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-18 22:12

Är det inte Kawai K3 som har analoga filter, K4 har digitala.

Kawai K3
http://www.vintagesynth.org/kawai/kawaik3.shtml

Kawai K4
http://www.vintagesynth.org/kawai/kawaik4.shtml

Jazzer: berätta lite mer om vad du vill ha den till och om du har några preferenser. Vi är mest gamla inbitna syntnördar här på forumet så vi kommer ofta med rätt skumma tips som kanske inte alltid lämpar sig för 'allmänheten'. Vad spelar du för musik? Hur erfaren är du med syntar och syntprogrammering? Vill du sitta och programmera ljud? Isåfall, _vill_ du verkligen programmera egna ljud eller vill du mest ha bra ljud, kanske med tweakmöjlighet? Spelar utséendet roll? Behöver den tåla tuffa tag 'on the road'? Ska den vara lätt att bära? Ju mer du berättar desto mer relevanta svar får du (förhoppningsvis...).

Ni andra:
K3 har SSM-filter, K4 har digitala. Båda rockar IMHO (har båda).

CZ-1 har anslagskänslighet (har för mig att den är hardwirad till volymen dock).

Om ni rekommenderar SQ-1 och VFX, varför får inte ESQ-1 och SQ-80 vara med? De är ju mycket tuffare... Korg DS-8 har Yamaha's FM-syntes i sig (chip från Yamahas TX/DX-serie alltså) men med ett förenklat (läs: begränsat) programmeringsgränssnitt. Hur kan man rekommendera VZ-1 över D-serien pga användarvänligheten? Och när såg nån en V-50 eller YS-synt för 2000 spänn ?

Hur var det med D-5 egentligen, har den exakt samma synthes som D-10/20? Man ser aldrig nåra såna här till salu, det kanske är ett tecken på att de är bra eller nåt. Jag har ingen aning.

Ursprungligen av Johannes:

Jazzer: berätta lite mer om vad du vill ha den till och om du har några preferenser. Vi är mest gamla inbitna syntnördar här på forumet så vi kommer ofta med rätt skumma tips som kanske inte alltid lämpar sig för 'allmänheten'. Vad spelar du för musik? Hur erfaren är du med syntar och syntprogrammering? Vill du sitta och programmera ljud? Isåfall, _vill_ du verkligen programmera egna ljud eller vill du mest ha bra ljud, kanske med tweakmöjlighet? Spelar utséendet roll? Behöver den tåla tuffa tag 'on the road'? Ska den vara lätt att bära? Ju mer du berättar desto mer relevanta svar får du (förhoppningsvis...).

Johannes: ok, ska försöka sammanfatta lite.. jag och en polare skall starta ett nytt band och vi vill spela nåt mellanting mellan tribal tech och flower kings, alltså behöver jag ett ganska brett urval av ljud:

jag tror scott kinsey använder en nord 3 eller dyl men det har jag tyvärr inte råd med .

Jag har lagt upp ett par låtar här med de ljud jag söker. Lyssna!

Jag lirar även gitarr men har ganska lång erfarenhet av pianospel, dock inte synt i lika hög grad.
Alesis QSR som jag för närvarande har vill jag sälja eftersom jag föredrar klaviatur med inprogramerade ljud före rack... blir inte så mycket krångel med det, lättare o bära, ansluta etc. Jag ser nog helst att det finns färdigprogramerade ljud som låter skapligt. Programera ljud är inte min gren.
Jag är inte kräsen vad beträffar utseendet, utan är mest intresserad av ljud och hållbarhet.

  • Medlem
  • 2004-03-19 13:41

Roland D5, helt klart!!!

Håller med om Casio CZ-1... Men frågan är om inte Yamaha DX7 är bättre på de sakerna du efterfrågade. FM synthar är kungar på elpiano/klockor

-Niklas

Jag skulle kunna framställa hyfsade kloner av de flesta synthljuden i låtarna med en K4. Kawai K4 är helt okej IMHO, den är väldigt hållbar och har en ziljon färdiga gratisljud (av mycket varierande kvalitet...) till sig på nätet. Förmodligen bör du dock sätta dig in i den såpass mycket så att du kan tweaka ljuden för att passa åtminstone. Det är väldigt lätt dock (tycker JAG) för den är rätt begränsad.

Roland D-5/10/20 har rykte om sig att låta ganska illa (jag har aldrig haft nån) och väga väldigt mycket. Jag vet dock inte. D-50 kanske är ett bättre val?

Är det inte en Yamaha DX-7 som man hör dock? De har också massa färdiga ljud till sig på nätet. Jag undrar också om inte en Roland XP-10 skulle klara mycket av det som hörs.

Ta och spela på och LYSSNA ordentligt på de syntar du blir intresserade av först bara. Rusa inte och köp begagnat första bästa under 2000 av de vi tipsat om... Tipsen om CZ-syntarna t.ex. hade nog inte passat dig alls. Att skriva "bra pads" garanterar en ström av engagerade poster från syntnördar, men det är nog inte "bra pads" i vår bemärkelse du letar efter... Analogsyntharna går nog bort om du ska få de ljud som är i låtarna.

Att lägga mondopengar på en NordLead 3 och bara använda presets låter lite, öh, skamligt

Är inte Kawai K4 väldigt dyr? Jag såg en på vendolin för 14000 papp.
Kawai K4r, vad är det? är det rackvarianten av K4 ? billig är det i vilket fall.
Yamaha DX-7 och Roland XP-10 verkar ju intressanta.. vore bra om man kunde hitta ljudklipp på nätet.

Den där annonsen på Vendolin är ett skämt. Jag köpte och sålde min K4r för 1500:- Där ligger de i pris.

Roland XP-10 låter bra men är tråååååååååkig. Du har i princip inga möjligheter att göra egna ljud, bara ändra lite på de som redan finns. Kompisen har en sådan och han är rätt nöjd med den. Fast han är hårdrockare och är inte ute efter att bygga ljud och bryr sig inte så mycket om syntar över huvud taget.

Parakeet: har du nåt inspelat med K4r man kan få höra?

Lite Dx7 sampels kan man lyssna på här:
http://www.thedx7.co.uk/DX7_samples.htm

Tänkte jag skulle sälja min dx7:a men ångrade
mig. Den e fan e grymt instrument även om man
ibland kan tröttna på alla skitljud det finns till
den. Programmera egna? Nja pallar inte riktigt de va ..

Men det finns faktiskt många riktigt riktigt bra ljud
till den man måste bara leta lite.. Lägger ut en liten
"guldlänk" som Encore förmedlat för längesedan..
http://www.recup.ch/banques_dx7.htm

Jazzer: K4 ligger också runt 1000-2000 kr. K4r har nämligen den fördelen att den har 8 separata ut och därför är den nog faktiskt lite populärare. Keyboard-K4:an har istället en inbyggd multieffekt (som är ganska rolig och användbar IMHO men tja, ingen Lexicon precis...). Ska du ha den som keyboard så funkar den utmärkt.

Fasen, nu minns jag inte, K4:an har väl aftertouch också va? Den kan ju iaf ta emot det.

Faktum är att du får en tveksam realtidskontroll också; modwheelet kan kopplas till filtret, LFO:n eller vibratot

Para: Åas kan väl XP-10:an vara det keyboard som fixar alla ljud i låtarna han la upp på ett helt okej sätt, med minsta möjliga trubbel? Den är ju inget för en synteist dock... XP-10 har ju den stora fördelen att den har en helt passabel (men visst, tråkig för experimentell elektromusik) effektdel också, till DX-7:an blir du nästan tvungen att skaffa en extern effektbox. Jag får intrycket av att herr Jazzer först och främst vill kunna spela olika elpianon och liknande ljud och sånt och att ljudkaraktären knappast är det mest intressanta bara det låter okej och hyffsat proffsigt. En XP- eller JV- är nog värt att kolla upp ordentligt. Kawai K4 är en mycket tuffare synt, men i praktiken måste man nog vara villig att programmera den och hålla på med mer skum elektronisk musik för att verkligen uppskatta den.

  • Medlem
  • 2004-03-19 18:50

Roland D5 väger inte speciellt mycket. Jag har min som MIDI-klaviatur och dess storlek gör att den enkelt får plats på databordet. Ljudmässigt sett finns det väl bättre syntar men med lite reverb så låter den helt OK!

You´ll get what you pay for......

SKall se om jag kan hitta något gamalt äckligt med K4... Jo, XP-10 är skitbra om man vill spela med smör-och-bröd-ljud och inte vill skapa dem själv. Klart prisvärd maskin i så fall.

Om en JV-1080 blir för dyr så har vi ju även JV-880, den kan kanske vara värd en koll?

På begäran - Kawai K4!!! Den spelar körpaden i början, basen, leadslingan vid 1:20 och lite slagverk som börjar vid 1:40. På det hela taget är det en ball synt.

Fan, jag borde göra en remix av den här låten, leadslingan är rätt kool i alla fall...

Ladda hem den HÄR (Klickbar länk)

Para: det var inte mycket K4... Man får ju inte riktigt känslan för vilken sorts ljud den gör direkt. Men nice ändå Och man hör vilket speciellt filter den har. Melodiriffet vid 1:20 skulle sitta som ett par spandexbyxor i nån slags digital pudelrock, du är verkligen fast i 80-talet Gör remix helt klart, men inte som goatrams, tycker jag... Jag vill höra mer av riffet!

Goatrams-remixen kan han lämna åt mig Om inte pippin har nåt emot det så ska jag se om en mystisk remix kan trollas ihop i Isterns framtid (har en annan remix att färdigställa först)

Kör på du Baba G. Tycker den slingan passar bra til go goa-trance. Tyvärr så har jag inte kvar MIDI-filen, har letat som besatt efter den (fast jag har ett par skivor med data till kom jag på nu...). Skulle egentligen bara behöva slingan, resten gör jag om.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-23 00:45
Ursprungligen av jazzer:

tjing, jag skulle vilja ha förslag på bra syntar (klaviatur) i prisklassen 1-2000 kr (beg.).
jag är främst ute efter sjyssta pads (klockpads etc), orglar och elpianon. även leadljud.

vad finns det?

tack för förhand!

Kolla här: http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=5302528
Billigare blir aldrig en multitimbral D-50!

1
Bevaka tråden