Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bass Station Rack?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-18 20:34

Aloha!

Någon som jobbat med BassStation Rack eller Super Bass Station? Låter den bra? Hur är den att jobba med? Jag tycker den verkar vara en liten smidig monofonisk analog synth som bara tar upp en rack enhet och har rattar och sånt. Hade en Pulse en gång och den lät väl bra men tok jobbig att programmera och tog up två platser.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-18 23:49

Jo jag har en sådan men jag ska sälja den imorrn ;).. Jag har inte direkt någon bra erfarenhet av analogsynthar men den kunde väl låta helt OK.. Man kunde få fram en hel del skojjiga ljud med den (förutom basljuden såklart)..

  • Oregistrerad
  • 2004-03-19 13:22

...rekomenderar dock en A-Station - mer för pengarna, samma interface!
Novations hemsida!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-19 14:39

Problemet med A-Station är att den är en VA synth, vill hellre ha en äkta analog. Jag leker hellre med en enkel analogsynth än en VA synth med en massa funktioner. VA låter helt enkelt inte lika bra som äkta vara... Jag har haft några VA synthar och alla saknade botten och den muffiga värme som bara ett analogfilter och VCO:er kan åstakomma.

  • Medlem
  • 2004-03-19 14:51

BassStation Rack är en smidig sak. Förutom att den låter helt ok själv så kan den agera midi->cv/gate-konverterare för andra analogsynthar. Fixar Korg/Yamaha/Roland/Moog/Whatever. Körde det hemma hos en polare för några veckor sedan.

Har inte Basstation DCO?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-19 18:59

Japp visst har den DCO men jag tar hellre två DCO och analogafilter än VA.

Ja, det är väl knappast någon som skulle tro nåt annat

demo: pulse låter imho många många gånger bättre på alla vis (och är jätteenkel att jobba med tycker jag).. basstation gillar jag inte alls.. låter väldigt tanig för att va just analog (jag använder mycket hellre en nord lead för basslines). Kolla annars upp doepfer-modulen som annonseras ut på vendolin..

Jag håller med Volle, en pulse låter som han säger många gånger bättre. Och Doefpermodulen (antar att det är 404 han syftar på) är mycket skoj för lite pengar. Det går att skruva upp den och flytta jumpers så att man får cv/gate-in på den om man är lagd åt det hållet. Det enda positiva jag kan komma på när det gäller Basstation rack är att den oftast är billigare och att midi/cv/gate-interfacet går att köra på en egen midikanal om jag minns rätt. Ljudet är inget att jubla över.

1
Bevaka tråden