Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korg Electribe ER-1

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-19 00:48

Hejsan

Jag heter Jonas och är ny här på forumet,har suttit å smygläst nårra veckor måste säga att det verkar finnas en oerhörd kunskap här.

Någon som har lite kritik om en er-1,positivt eller negativt?

/jonas

Har själv en er-1 som jag tycker om mycket.

Positivt är att den har bra baskagge och blipp/knäpp/smatter.
Negativt är att hihattarna inte går att editera tilllräckligt.
Virveln låter hyffsat bra och man kan få till bra tryck i en låt med den. Klart värd vartenda korvöre den kostar!

-Niklas

• Oregistrerad
  • 2004-03-19 11:10

Den är fantastiskt anarkistisk. Mycket lätt att skruva till helt knäppa synthiga percussion-ljud. Virveln är svårast som sagt, låter gärna lite för digital-analogt sådär.

Har oxå ägt en ER-1, dock använde jag bara nästan baskagge som jag själv tweakade till och en o annan handklapp - den passar inte riktigt in i Goa/Psy-trance imho. Men fick den till ett bra pris så jag tänkte att jag kunde iaf leka ett tag med den och kolla..

Anyways, Electro-ljud och roliga småeffekter är den mycket trevlig på.. dra på extremt mycket delay på ett ljud och lyssna så får du verkligen elektroniska ljud om man säger så.

håller med vad som tidigare har sagts, virveln är svår att få till, får liksom ingen direkt kratf i den. Man kan ju skruva till en hygglig virvel och sedan kombinera den med clap så låter det helt ok!

och delay är ju också en rolig grej, mycket "depth" och kort "time" (ställ rattarna ungefär mot varandra)så får du ett grymt fräckt metallsikt ljud som man kan leka mycket med.

en leksak, men en rolig sådan

har dock sålt min...

• Oregistrerad
  • 2005-02-26 15:32

jag funderar på att köpa mig en ElecTribe ER-1:a vad är rimligt att betala för en sådan i fint skick idag?

mkI i oklanderligt skick: 1500,-
mkII i oklandergt skick: 2000,-

Försök få den billigare, dock. Skulle säljaren vilja ha mer så kan du bara påpeka att en ny mkII går på 3000,- med full garanti i Sverige och ännu mindre från Tyskland.

• Oregistrerad
  • 2005-02-26 15:59

Kör med ER-1 som min huvudsakliga trummaskin. Gillar man Kraftwerk eller Jarres pys och knorr-ljud så är den perfa! Virveln blir gärna tam men det går nog att få till med lite tålamod.
Kort sagt: Till priset den kostar begagnad är den värd vart enda öre. Mycket ljud för pengarna och en bra sequencer!

jag har en mk1 för en tusing i bra skick med nätagg men ingen manual i sthlm.

• Oregistrerad
  • 2005-02-27 00:13

kan ingen vänlig människa som har en er-1:a snabbgöra en mp3 så att man kan höra lite av vad det finns för möjligheter med denna maskin?

• Medlem
  • 2005-02-27 00:23
1
Bevaka tråden