Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken VA låter bäst?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Japp, ni läste rubriken. Och med "bäst" menar jag inte bara "analogast" ljud, det är helheten. Sedan är ju smaken som baken - illaluktande på alla andra än en själv.

Så... vilken VA tycker ni låter bäst och varför? Personligen gillar jag JP-8000 väldigt mycket, kanske för att dess fluffighet påminner om Juno-106.
AN1x och AN200 låter också mycket trevligt, aningen mer distinkta i ljudet än JP-serien.
Nord Lead har jag aldrig provat.
MS2000 låter hårt, kallt och aggressivt. Och det behöver inte vara fel.
Novan låter som något mellan JP-8000 och AN1x.

Vad säger ni andra?

För analog värme Alesis ION, För elaka leads ljud odyl Virus.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-03-19 11:02

Av de jag testat måste jag nog säga Alesis Ion...

  • Medlem
  • 2004-03-19 12:33

Oj, svårt... jag äger bara en VA och det är min MS2000, som jag verkligen älskar. Dock tycker jag inte den låter så hårt som vill göra gällande.

Många verkar digga ION.. jag vilja testa den själv. Mp3:orna på hemsidan lät väldigt tråkiga tyckte jag. Väckte ingen köplust mig direkt.. men demos ska man ju ta med en nypa salt också.

Utan att någonsin testat den så tror jag Virus'en tillhör de bästa faktiskt... har svårt att tänka mig att jag inte skulle älska den.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-19 12:44

Korg Z1!
Måste höras för att tros!!!

  • Medlem
  • 2004-03-19 13:18

Själv håller jag Virus'en högt.
När det begav sig att köpa in en VA så stod det mellan Clavia, Access, Waldorf och Novation. (testade diverse modeller därav företagsnamn).
Mitt val föll på Virus'en och upptäcker fortfarande spännande saker att göra med den (haft den i snart 3år, Virus B).
Ljudmässigt faller Virus'en mig i smaken, kanske har en aning tillbaka draget ljud i dom höga partierna men vill man att den ska skrika så går det också
Mycket värme och tryck i Virus'en. (enligt mig iaf)

Hyffsat bra demos på olika instrument finns att lyssna på här:

http://www.vengeance-music.de/Virus2/index.html

Han har gjort ett par ljudset till div. synthar samt endel VST instrument. Klart intresant om man är ute efter techno/trance stuket.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-03-19 13:25
Ursprungligen av Lemon:

Korg Z1!
Måste höras för att tros!!!

Har hört den...har haft den...tror det inte...

Min röst läggs naturligtvis på Waldorf Q ! Korg Prophecy har jag heller inget emot (förhoppningsvis dyker en sådan upp här inom den närmaste framtiden)

  • Oregistrerad
  • 2004-03-19 17:28

...men i Sverige råder trosfrihet!

Lemon har inga trosor! Lemon har inga trosor! Lemon har inga trosor!

Ingen som diggar Dark Star?

oj.. nu ska vi se..

Nord lead 1/2: Skitbra! Jag gillar dom skarpt! Låter skitbra och är imho överlägsna då man snabbt vill ratta fram de ljud man är ute efter (alltså relativt med andra VA-syntar). Mycket oberheim över ljudet..

Nord lead 3: Skitbra! Bästa performance-synten jag testat någonsin! Iofs inte ren VA-synt.. annars så hade den vunnit i mina ögon/öron med sina underbara matrix-liknande (fast mer digitala) ljud!

Nord modular-serien: Ja.. vad säger man? Mycket bättre syntar finns inte. Räknas den som ren VA?

G2: Här är en av de få som slår den äldre modularen på fingrarna. Nu har jag inte testat den så jättemycket.. men iom att den har samma filter osv som nord lead 3 + mycket annat så vinner den här något vansinnigt överlägset här iaf om den räknas som VA-synt.

MS2000: mmmm.. helt underbar sak det där.. jag saknar verkligen enkelheten att göra sköna ambienta texturer med massa småblips osv som den gör så underbart med modsequencern osv.. Å sen så saknar jag även de stenhårda ljuden den + 2 st seriekopplade boss mt2 gjorde .. ojojoj.. det var tider det. Den såldes... nord leadarna står kvar.

Nova/Supernova/osv: ..snällaste VA-syntarna någonsin byggda? De kan verkligen inte låta elakt (iofs så har jag hört att det ändrats nu iom nyaste OS-uppdateringen). Jättebra på fluffiga mys-ljud och typiska dreamtrance-arpeggios.. i övrigt så gillar jag dom inte så mycket..

A/K-station & co: bättre! Dessa har jag för mig kunde låta ganska hårt ibland.. även dessa är bra på fluffiga ljud å sånt.. rätt skoj saker.

JP8000: Den hade varit ett klart val för mig för ett par år sedan om jag gjorde acid å sånt.. men det gjorde jag inte. Den låter rätt bra.. men inget jag fastnat för nån av alla gånger jag testat den (jag har inte fastnat för jupiter 8 heller).

AN1x: trevlig sak vad jag kommer ihåg.. men inget speciellt.. en ok VA-synt lixom..

Prophecy: Låter håårt OCH soft som tusan! Mycket skoj att lira på! Jag gillar den skarpt.. lite väl plastigt ljud i den bara.. annars så hade den varit mycket mer intressant.

SH32: låter väldigt jp8000.. fast lite rundare :\

ION: Njaa.. visst.. den härmar analogt ljud iaf ganska bra.. men om man är ute efter analoga ljud så föredrar jag the real thing istället.. annars så ser jag ingen speciell orsak med dess existens.. förrutom att den har de coolaste wheelsen

Waldorf Q: Den här saken gillar jag! Hade den varit lite billigare så hade jag nog haft en för nåt år sedan (var nära på att tjacka microq ett par gånger.. men den kändes så jobbig att editera).. den hade nog varit såld nu iofs. Riktigt bra ljud till riktigt tunga features!

Virus: Dessa är verkligen riktigt häftiga! Jag gillar dom väldigt skart faktiskt och skulle mycket väl kunna tänka mig en KC. Ljudmässigt så är den helt vansinnigt dynamisk med alla sina faktiskt ibland helt ok effekter (jag föredrar att hålla effekterna utanför syntar vanligtvis). Tyvärr så har jag inte kännt av samma ljudkvalitet som i nl3 från den.. möjligt att jag skulle behöva testa en C här hemma innan jag kan ge en mer korrekt bedömning.

Får creamware vara med å leka? Ett pulsar-kort skulle vinna bangforthebuck-tävlingen då det gäller VA-syntar utan tvekan.. med många mil...

Vilka har jag missat? Darkstar testade jag på DLX för ett par år sedan.. kommer tyvärr inte ihåg mer än att jag ångrade mig om att köpa den. Z1 har jag alltid trott varit en prophecy med flera röster på ett ungefär.. men tydligen inte? Vet inte hur den låter isåfall..

edit: mer läsbart

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2004-03-20 12:58

Jag kastar in albino en vst som jag tycker matchar in i gänget av hårdvaruburkar.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-20 18:47

'nuff said!

1
Bevaka tråden