Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två (eller fler) ljudkort i samma dator?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-24 14:15

Jag undrar om någon har erfarenheter av det här med datorer och ljudkort.

Idag kör jag med ett Egosys Wamirack 24, vilket jag är nöjd med FÖRUTOM att det inte har digitala ADAT-utgångar.

Därför vill jag nu komplettera med ett ljudkort som har just ADAT-in och ADAT-ut, jag har nämligen ett RME Hammerfall LE 9636 på gång.

Med tanke på hur mycket som kan strula med datorer och hårdvara, drivrutiner som krockar osv osv, känns denna lösning rätt riskabel. Men, samtidigt vill jag inte byta ut Wamirack 24-kortet helt eftersom det har andra in- och utgångar som jag behöver (t ex 4 MIDI in/ut).

Min fråga är alltså, kan man kombinera två ljudkort av olika tillverkare på det här sättet, eller kommer min dator (en Dell Pentium III, 800 mhz) få frispel?

Datorn ska nog fixa det, föutsatt att du har kortplatser & IRQ'er så det räcker.

Men, vad använder du för program? En stor begränsning hos både Cubase SX & Logic är att dom bara kan använda en ASIO-drivrutin i taget. Ska ju inte ställa till med något vad gäller midi-interface, men det är ju grymt trist att itne kunna utnyttja all sin hårdvara samtidigt.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-25 09:04

Just nu kör jag Cubase 5.2, men har val förhoppningar på att gå över till SX i framtiden.

Vad innebär det att Cubase bara kan använda en ASIO-drivrutin i taget? Innebär det att jag i så fall måste 'välja' vilket ljudkort Cubase ska arbeta med pga att båda har varsin ASIO-drivrutin?

...och förresten, hur vet man om man har IRQ'er så det räcker?

Citat:

Vad innebär det att Cubase bara kan använda en ASIO-drivrutin i taget? Innebär det att jag i så fall måste 'välja' vilket ljudkort Cubase ska arbeta med pga att båda har varsin ASIO-drivrutin?

Jepp. Är väl förståeligt ur ett tekniskt perspektiv, synk o dyl måste bli hemskt.

Men det är trist för oss användare. Har dock ett vagt minne av att jag läst att det kan komma att ändras framöver...

Citat:

...och förresten, hur vet man om man har IRQ'er så det räcker?

Device Manager. View, Resources by type tex. Ska väl inte vara så kritiskt på en hyggligt ny dator...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-25 12:13

Dessa ljudkort som går att 'bygga' ut, dvs typ att man kan köpa ett till likadant och på så sätt få fler in- och utgångar. Går dessa då på samma ASIO-drivrutin?

Japp, så har jag fattat det (har aldrig gjort det i praktiken, om man bortser från midiinterface).

  • Medlem
  • 2004-03-26 09:00

ciao. Jag antar att hammerfall-korten har drivrutiner som kombinerar upp till fyra kort så du kan använda dom samtidigt. Samma med EgoSys-korten, men två olika kort i samma dator? Näpp. du kommer inte kunna använda dom samtidigt. Försök att hitta ett egosys/esi-kort med Adat-portar.

detta kanske:

http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=7&page=1

Ursprungligen av kmax:

ciao. Jag antar att hammerfall-korten har drivrutiner som kombinerar upp till fyra kort så du kan använda dom samtidigt. Samma med EgoSys-korten, men två olika kort i samma dator? Näpp. du kommer inte kunna använda dom samtidigt. Försök att hitta ett egosys/esi-kort med Adat-portar.

detta kanske:

http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=7&page=1

men två olika kort i samma dator? Näpp.

Detta stämmer inte alltid. Jag är själv sugen på ett Lynx kort, och till tre av deras kort, LynxTWO/L22/AES16 professional PCI cards kan man koppla ett LS-ADAT kort vilket säger; The LS-ADAT is a full-function ADAT interface that provides two ADAT lightpipe inputs and outputs and an ADAT Sync In Port for the LynxTWO/L22/AES16 professional PCI cards. Är det inte två olika kort i samma dator? Om man är sugen har de även ett LS-AES kort för att få AES till ett av de tre PCI korten ovan istället.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-26 09:36

Tack för tipset! By the way, är Egosys och ESI samma företag??

Jo, tror dom släpper olika produkter under olika namn, beroende på målgrupp...

1
Bevaka tråden