Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hög MIDI latency

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-25 15:57

Jag har ett lite ovanligt problem tror jag.. Min MIDI latency är hög men ASIO latencyn är jättelåg (10ms).. Det är iallafall lågt för mitt risiga Live 5.1 ljudkort.. Ljudet från mjukvarusynthar kommer alltså i realtid men inte datorns GM ljud. När man ska spela in i en sequencer kommer också ljudet efter.. Hjälp skulle verkligen uppskattas..

  • Oregistrerad
  • 2004-03-25 16:16

Jag har ett ST Audio ljudkort, men jag kände igen det här med inbyggd GM och latency.

Från ST Audios Knowledge Bank:
http://www.staudio.de/kb/english/2000xp/index.html

"Windows 2000 and XP both contain the so-called Microsoft GS Synthesizer. This software synthesizer emulates a simple Roland GS sound module. The sound quality is not excellent but OK to listen to GM/GS MIDI files. Sadly, the latency of this software synthesizer is too high to use it for music creation inside a sequencer software. The offset / delay to other tracks is simply too big. Even worse: the software synthesizer is not only unusable for music production, it also can cause potential trouble."

Verkar tyvärr inte finnas någon lösning...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-25 16:18

Jodå, man kan ha en mjukvarusynt med GM-ljud. Finns flera olika, Roland har t ex en. Om man nu har fallenheten att gilla de ljuden. Annars kan man väl hitta en gammal Sound Canvas-modul för en tusing?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-25 16:26

Jag bryr mig inte så mycket om GM ljuden det är mest det att det blir en äcklig delay när jag ska spela in på en sequencer..

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-25 16:29

Helix : Om du har ett Live!-kort och det är GM-ljud du vill ha så kan du ju tanka in "8mb general midi"-soundfonten från Creative (ligger med på skivan med installationsfilerna och finns säkerligen tillgänglig på nätet också) och köra dessa via soundfontdelen på Live!-kortet. Omärkbar latency (för några ms är det säkert) samt att din CPU inte behöver stå för GM-jobbet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-26 02:02

Tack så mycket för hjälpen allesammans. Nu funkar allt mycket bättre

1
Bevaka tråden