Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Neptune 2, hur mycket SEK?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-03-26 19:11

Tror jag måste skiljas från min spectral audio neptune 2. Det kommer bli hårt, men jag använder den tyvärr inte så ofta, så därför så överväger jag en separation...vill dock göra separationen så motiverad som möjligt innan något sker...

Dvs vad borde man få för en begagnad neptune 2 som suttit i ett rack hela sitt liv i en rökfri miljö där allt fungerar och manual finnes? Jag kan nämna att jag tror att jag gav 8 500:- för den från början, då jag köpte den ny för 2 år sedan nu.

Synthesizers hemsida med lite info om den:
http://www.spectralaudio.ch/

  • Medlem
  • 2004-03-26 20:46

Förstår nästan inte varför du vill sälja den, låter ju helt underbart av att döma av de få ljudexempel på nätet jag hört. Visserligen har jag läst att en del tycker den låter klent och nästan för aggresivt? Fast det är ju bara trevligt med aggresiva ljud.

Du kommer ångra dig om något år!

Skulle gissa på att du kan få runt 4000 - 4500:- för den, ifall den är i toppskick. Kanske mer också...Svårt att säga men nypriset är inte så mycket mer om man handlar utanför Sverige. Fast alla är ju inte villliga att göra det.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-03-27 00:10

Det var ett väldigt överpris i Sverige måste jag säga, nu när jag var inne och kollade återförsäljarna. Tror jag ska skriva ett argt mejl till Morgan Karlson (http://www.analogue.org/network/), och fråga hur han motiverar sin prissättning. Jag känner mig lurad, trots att jag köpte den ny, och när den var en nyhet.

Det är okej att den sjunkit i värde, men när jag ser att den kostar 7495:- på specialpris på hans hemsida (8895:- org.pris) , och att den kostar 4 572,95:- nere i Spanien i specialpris (omräknat med forex.se) så ser jag en ganska markant skillnad. Är det vanligt att det är en sådan här stor prisskillnad mellan synthar i Sverige och övriga världen?

Detta gjorde ju inte så mycket ändå, nu när jag räknat till 10 (några gånger). Det är ju en bra synt, och den är rolig och gör fet bas. Jag hade ju tänkt sälja den för ca 6 000:- någonting, och kan jag inte få det så får den stanna...jag gör en bättre affär på det sättet känns det som. Mina grannar kommer inte bli glada dock... :rolleyes:

  • Medlem
  • 2004-03-27 02:05

Hm jo, lite billigare kunde den ju vara, fast Network verkar ju vara en liten butik, enmansföretag kanske och om han har en fysisk butik också kostar det väl skjortan...Svårt att konkurrera med samma priser som nere på kontinenten då kanske.

Glöm inte momsen också, vi har 25% och Spanien har mellan 4 - 16% (vad elektronik hamnar på den skalan vet jag inte) och så tillkommer frakt. Eventullt fram och tillbaka om den pajar och det kan ju bli några hundra det med. Man lär kanske räkna med sånt i priset också, typ..

Fast kan man tjäna runt 2000:- eller mer så är det inte mycket snack om saken. Där nåstans går min smärtgräns.

Men du gör helt rätt i att behålla den. Man ska aldrig sälja en synt har jag märkt sålänge man har plats för dem. Dessutom är den ju analog så den kommer knappast vara "värd" mindre rent ljudmässigt om några år tror jag.

Trender kommer o går men analogt består *poesi*

Hade gärna köpt den av dig, kan jag säga. Har snurrat om en sån i långt över ett år nu. Supersnygg och supercool. Det är klart du ska behålla den lilla godingen!

Skulle vara kul att få höra den lite "in action". har du inte nån liten trudelutt du kan lägga ut?

  • Medlem
  • 2004-03-28 20:05

Ja, gärna nåt klipp med fläskig bas

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-03-29 12:00

Jo, nu är jag rätt glad att jag behåller den. Det är ju det att man inte kan spara sina patchar som är grejen, men jag brukar komma ihåg de flesta.

Några ljudexempel har jag inte att lägga upp just nu, förutom de som finns på bandets hemsida. Där gör neptune 2 alla basar, men jag kan inte säga att de har så mycket karaktär (den kan ju göra så mycket mer än bara en mullrig bas) tyvärr. Länken är www.cheshirecat.tk och jag tror ni hittar vidare sen.

1
Bevaka tråden