Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

C64 goes 303!

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-03-30 22:02

Det här känns verkligen som en kombo av mina favoritljudmanicker!

WHAT IS THE PROPHET 64?
The Prophet 64 is the software that turns your Commodore 64 into a monophonic synthesizer/sequencer. It resembles the old Sequential Circuits Prophets and the Roland TB303.

It synchronizes MIDI-clock in the same way the TB-303 does (SYNC 24 a.k.a. "DIN sync") with a simple connector in the C64's user port.
The sound parameters are easily tweaked and adjusted with either a joystick or a potentiometer (game paddle).

This remarkable piece of software also features an advanced random sequencing tool that automatically creates out of this world bass lines!

The best of all: It's totally free of charge!

http://www.prophet64.com

Låter hur mysigt som helst! Uffa buffa! Har du en gammal C64 med diskdrive hemma, ladda ner omedelbums!

låter faktiskt riktigt nice. Nu får jag lust att göra något liknade i HardSID editorn.

  • Medlem
  • 2004-03-30 23:35

åh, hjälp... "6581303ish.mp3"!!! Blir nästan sugen på att leta upp en C64...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-31 00:01

Ja, det var kul att kolla in mp3-exemplen och höra skillnaderna mellan 6581 & 8580 också. Blev sugen på att lyssna på Mark The 909 King - Can You Dig It (Celvin Rotane Remix) efter det här - ett spår med TR-909, TB-303 samt DX100 i skön symbios.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-03-31 08:29

Satan vad ballt.... synd att jag är lite oldschool... har bara kasettstation.... fast det går ju att lösa.

Om man kan styra filtret eller pitch/modulation med en Tac-2 så är lyckans ost färdig!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-31 10:10

Fast det förvånade mig att han använde den tredje rösten (eller oscillatorn om vi ska vara petiga) till LFO. Rent praktiskt/tekniskt fattar jag inte hur han gör. Jag menar, hur påverkar han några av de andra oscillatorerna med hjälp av den tredje oscillatorn? Har SID-chipet sådana möjligheter att en oscillator kan påverka en annan - förutom genom att ringmodulera? Eller det kanske är så han gör? Hmm..

  • Medlem
  • 2004-03-31 10:31

encore: Han läser säkert av output från den tredje oscillatorn och skickar sedan vidare dit det skall moduleras. Man kan läsa av värdena direkt i minnet på C64an. Kommer inte ihåg om det bara var på oscillator tre, eller på alla. Klassiker för att få slumptal var i alla fall att sätta brus på en oscillator och sedan läsa av värdena.

poke 53280,0 på er allihopa!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-31 10:40

Ah, det var mer än vad jag visste! Skön kuriosa! Okej, då är jag helt med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-14 22:22

Nu har jag suttit hela kvällen och lekt med det här på min c64, riktigt riktigt roligt faktiskt! Särskilt om man inte äger en riktig 303:a

Så då blir det Elfa till helgen och bygga sig en din-sync > c64 adapter, så man kan synka hela smeten till c64:an

  • Medlem
  • 2004-12-14 22:33

Skojjigt värre. Jag som ska få en c-64.

Jag fattar ingenting?! Har SID-chipet ett filter och möjlighet att styra envelopes? I så fall, varför lät C64-musiken som den gjorde, ifall den kan låta så här??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-14 22:59

Jag har kört kassetbands grejen och bara bandat av ljudet från .wav filen och det har funkat bra (iaf ända till jag skulle visa någon hur coolt det var, nu funkar det inte alls..).

Edit: hoppsan vad dåligt man kan stava.

Dalle: SID-chipet är halvanalogt, det har 3 digitala oscillatorer, ett multimodefilter och 1 envelope per röst. Dessutom finns det en del fiffigheter typ ringmodulator, flera vågformer samtidigt, sync och lite annat smått och gott. Jag har för mig att det var Ensoniq som låg bakom SID, som sedan utvecklades till ESQ-1 eller någon annan av deras tidiga syntar.

Varför C64-musiken inte låter fet och analog och filtersvepande? 1) trist att köra alla ljuden genom filtret samtidigt om man ska spela melodier och 2) fläskiga filtersvep låter inte särskilt kul genom en TV-högtalare. Och 3) tekno/acid/house etc var inte uppfunnet än när de första dataspelen började göras till c64...

Kom på att jag kan köra detta C64 emulator och hardSID kortet
Dock så måste jag fixa lite audiokablar så att jag kan använda hardSID kortet.

Ursprungligen av GlobalMotion:

Kom på att jag kan köra detta C64 emulator och hardSID kortet
Dock så måste jag fixa lite audiokablar så att jag kan använda hardSID kortet.

Säg hur det gick, eller ännu bättre spela in nått, jag är väldigt nyfiken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-15 13:10

Det står "FILTER COMPARISON SID 6581 AND SID 8580" på sidan... vad är det SID 6581 och SID 8580?

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-15 13:11

Det är två olika ljudchip. 6581:an är väl det som är mest känt, och 8580 sitter i nyare versioner av c64:an och 128:an. 8580 ska väl vara lite bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-15 14:26

Okej jag tyckte 6581:an lät bättre och muffigare, mer analog liksom.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-15 14:31

jo, den LÅTER bättre, men 8580 är bättre TEKNISKT sett

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-15 14:35

Undrar varför "bättre TEKNISKT" oftast innebär sämre ljud. :rolleyes:

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-12-15 14:40

SID är bäst! låter så jädra eget och bra, man får rysningar av ljudet, min bror ringde en kväll och var lyrisk när han hört en SIDsnutt på tv, han är inte alls intereserad av tvspel och chip men dom ljuden fick han att hajja till och bli glad.

Sidmusik är skitbra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-15 14:41

Jag tror inte det är sämre ljud, däremot mer opersonligt. Fast det kanske det som deffinerar bra och dåligt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-15 14:45

Opersonligt är det jag deffinerar som sämre ljud. Jag använder hellre något med personligt ljud an fler funktioner, lite mindre brus m.m.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-15 16:29

Jaha, då har man lyckats paja en c64:a då
Skulle fin-lira lite så att bilden blev bra, men det blev ingen bild alls.

Tur att den andra som jag hämta upp från källaren fungerade perfa då!

  • Medlem
  • 2004-12-23 13:01

Traz 4 life!

Låt mig bumpa tråden med att säga att nu på http://www.prophet64.com/ så finns det även en "PROPHET 64 TR EDITION 1.0", vilket självklart är en trummaskin med wavetable-ljud och TRX0X-sequencer.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-31 14:57

*DREGGEL*!!!!!!!!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-31 15:22

ja! faktiskt! jag tänkta att detta skulle gillas av dig arete när jag såg det.

zhtee:
jag vill ha samma källare!

  • Medlem
  • 2005-08-01 17:02

Jag hittade den här tråden nu, gick in på sidan och lyssnade.... WOW! Brorsan har en C64 med diskdrive och hela köret ståendes hemma hos våra föräldrar, inte använd på säkert 10-15 år. Nu kommer den definitivt komma till användning.

Men...

# S24-64 interface (for external synchronization)
# MIDI to SYNC 24 converter (for external synchronization)

Vad är detta för prylar? Kan man köpa någonstans eller måste man bygga själv? Kan jag styra C64'an från Cubase på min PC?

Kada: Du kan bygga MIDI to SYNC24 själv. Skall finnas länkar på sidan där det finns instruktioner hur det går tillväga och sedan är det bara synka upp C64 till Cubase och leka SID303

Bevaka tråden