Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med musik-PC?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-03 22:52

Hittills har jag bara har använt Macintosh för att göra musik, men nu hade jag tänkt gå över till PC eftersom hårdvaran är billigare och det finns fler program och plugins.

Jag har ställt samman en liten önskelista och det vore kul om någon kunde ge mig lite tips.

* Den ska kunna köra ett MIDI-interface via USB och så kommer jag att köra Cubase SX som program för sequencing, hårddiskinspelning och eventuella mjukvarusyntar/effekter.

* Låg latency är skönt, men jag har inte råd att lägga hur mycket pengar som
helst på att komma ner till väldigt låga nivåer.

* Den bör ha ett hyffsat bra ljudkort, men jag behöver inget superdyrt DSP-kort à la Creamware.

* Datorn ska vara mycket tyst .

* Det hela får helst inte kosta mer än 5000 kr (utan skärm).

Går detta att få ta på? Jag kan givetvis tänka mig att köpa begagnat.
Några tips? Vilken processorhastighet ska jag upp till? Är det Pentium som gäller eller går det även med andra processorer? Antar att det ska sitta gott om RAM och hårddisk i den? Några ljudkort som jag bör titta närmare på?

/Thomas

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-04 15:32

Hej Thomas!

Jag köpte en ny burk (hemmabygge) i höstas som slutade på närmare 8000 spänn (köpte alltså ingen skärm). Sedan köpte jag till ett begagnat M-Audio Delta-44-kort för 1500. Är supernöjd med min dator och med ljudkortet.

Mitt datorbygge: http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=3085

Jag valde att lägga ner en del pengar på att datorn verkligen skulle vara tyst och valet av Sonata-burken + fläkten + de tysta hårddiskarna har verkligen gett resultat. Sedan får du givetvis snabbare grejer för mindre pengar idag. Väljer du dessutom en AMD-processor med något passande moderkort så kommer du ytterligare ner i pris, vad jag har hört ska Nvidia's chipset funka bra till musikskapande. En del här brukar tipsa om att Dell's burkar är bra till musik, så det kan vara värt att kolla in om du inte orkar bygga själv. 512 meg räcker bra till XP & SX.

Hoppas det här var en liten vägledning iaf. Annars är det bara att fråga på. Verkar finnas en del PC-geeks/gurus på forumet.

Om du behöver ett väl fungerande ljudkort så har jag ett M-Audio Delta 410 (8 analoga ut, 2 analoga in och spdif in/ut) till salu, Med detta ljudkort så använder jag en latency på ca 2ms i 44,1KHz 24bitars ljud. 1500:- hade jag tänkt mig för detta kort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-04 18:01

Om du vill ha en tyst dator, skaffa en AMD då.. De senaste modellerna av Pentium processorer är extremt varma..

  • Medlem
  • 2004-04-04 18:32

Jag har en välmående 3,4 Ghz i en Chiefteclåda. Väldigt tyst. Har satt i ett par extra lågfartsfläktar och sen tilläggsisolerat insidorna på lådan.

/Mein

Fast en normal standard-PC från en seriös tillverkare är rätt tyst idag. Kan inte påstå att jag någon gång stört mig på ljudet av min Dell. Visst, den viner lite, men skit i det. Det finns mycket annat som också hörs som man inte bryr sig om, klockan på väggen i matrummet till exempel. På jobbet har jag en HP/Compaq d530 (stort elände) och den är rätt tyst också. Med det menar jag att jag aldrig reflekterat över att den låter.

AMD..? De kanske är bra nuförtiden, men jag det är väl mest gamers som köper AMD (och hatar Microsoft och hela den där baletten). AMD verkar vara lite känsliga för vilka patchar och sånt man uppdaterar med. Hade en kunddator på jobbet som bara låste sig hela tiden. Det gjorde den om man installerade vissa patchar. Tog man bort dem så funkade den bra (peppar peppar ta i trä). Så jag kommer aldrig köpa en AMD.

Jag har den erfarenheten att det är AMD som blir extremt varma inte Intel, dessutom så har ju AMD en tendens till att brinna upp vid minsta fel på fläkt eller kylfläns.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-04 20:47

Ja, det var på den gamla Thunderbird / Pentium 3 tiden.. Williamette klassen av Pentium 4 processorer var väldigt varma men de första Northwood processorerna var mycket kalla.. Nu utvecklar dock de nyare P4 mer värme än AMD processorerna..

Idag råkade jag köra min dator utan att ha kopplat in pumpen och jag fick bluescreen först efter 20 minuter.. Det är AMD kvalité

nu har jag äntligen efter att ha velat o sparat hur länge som helst skickat iväg en beställning på prylar till min nya musikdator....:-)

pentium 4 3gig processor...1024 i ram....4st 36gigs 10.000rpm hårddiskar...att raida på lämpligt vis...en 160gigs till lagring....inte billigt men....yum yum!!!!

satsa på bra ljudkort typ Terratec eller M-audio. kolla www.jam.se och www.musikborsen.se
intel celeron processor är bra om du vill komma billigt undan. www.komplett.se och www.datorbutiken.se
är bra databutiker. vet ej om du ska bygga själv eller ej, men man kan komma under 5000 i vilket fall tror jag. lycka till

  • Oregistrerad
  • 2004-04-20 14:39

Om jag skulle handla ny dator nu skulle jag nog ta en titt på hur MusicXPC (som Fitzpatrick saluför) har gjort. Deras C1 är ju byggd kring en Shuttlebarebone (gissningsvis SB-51G) och sedan är det ju "bara" att fylla på med komponenter och ljudkort.

1
Bevaka tråden