Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fairlightnördar, kolla hit!

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-04-11 16:21

Min flickvän, vars ex-kille är Mattias Bohman, nämnde i förbifarten att hon höll på att röja i sin lägenhet. Jaha, sade jag, som om det vore något speciellt. Hon fortsatte berätta att hon samlat ihop en massa papper och ville ha hjälp med att bära ut skiten till pappersåtervinningen. Jaha, sade jag, som om det vore något speciellt Bland alla papper hon skulle slänga fanns det en CMI 3 manual och lite sånt skit. VA I HELV***!!, sade jag. Detta var SPECIELLT!

http://w1.874.telia.com/~u87429845/fl1.jpg

http://w1.874.telia.com/~u87429845/fl2.jpg

http://w1.874.telia.com/~u87429845/fl3.jpg

http://w1.874.telia.com/~u87429845/fl4.jpg

Kul va? Det fetaste systemet 1987 kostar 1.226.545 spänn, exklusive moms Roligt att notera är att en 190mb hårddisk kostar 33.440:- och 2mb ram kostar 17.590:-. Ett extra keyboard med vägda tangenter kostar 16.123:-, alltså billigare än 2mb, haha.

/8_bit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-11 16:57

Vem e Mattias Bohman?

MVH
Demokid

  • Medlem
  • 2004-04-11 17:24

Han hade Fairlightargenturen i Sverige.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-11 22:00

Jag kräver högkvalitativa scanningar av detta !!

L

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-11 22:17

Hehe, håller med waveterm. Gör det om du har möjlighet! Häftigt hur som helst!

  • Oregistrerad
  • 2004-04-11 22:46

Instämmer i kören!

  • Medlem
  • 2004-04-11 22:48

Har tyvärr ingen scanner, och inte heller lust att betala för scanningar av ~200 sidor på ett bibliotek (eller vem som nu har). Och hade jag en scanner har jag fortfarande enkel modemuppkoppling och inget tålamod till att ladda upp sidor à 1 mb styck

Wave-Lasse, du är ju en sann entusiast med antagligen 125% av Sveriges PPG wavetermbestånd. Jag har ett förslag till dig. Du skickar ner ett frankerat kuvert till mig, jag skickar hela Fairlightklabbet till dig, du läser, dreglar och scannar allt du vill ha och skickar sedan tillbaks allt inom...pja.. 2 veckor? Vad sägs om detta? Det är ett unikt tillfälle att erhålla "omöjligt" material. Jag förutsätter att du hanterar bladen som ditt eget/egna barn.

Manualen är faktiskt helt urtråkig med väldigt korta beskrivningar av funktioner. Sådana saker som "undo" beskrivs som "väldigt kraftfullt" Vilket det iofs är, men ändå! Jag ska också tillägga att det inte är hela manualen men väl ett hundratal sidor.

Skicka ett PM om du är intresserad. Jag tippar på att det kostar dig runt en hundring i form av porto.

/8_bit

Har för mig att jag redan kommenterat denna tråd, men det verkar ha kommit bort. Eller så har jag bara inbillat mig...

Detta känner jag igen. Tjejen med Fairlighten alltså. Jag måste läst samma sak på IOL en gång i tiden, men då hade tjejen en Fairlight hemma hos sig som hennes expojkvän hade inte fått med sig. Är det samma story eller finns det fler damer med störtkoola grejer hemma?

  • Medlem
  • 2004-04-11 23:48

Herr fågel med gul tofs och röda kinder Hon har en Technos Axcel Resyntersizer hemma hos sig. Du vet, stora svarta lådan med en enorm bizarr diodskärm som kontrollpanel. Jag har nämnt det några ggr på detta forum också. Axcelen fungerar som nattduksbord (eller var det kaffebord?). Mattias har två Axceler. Den ena, den kraftigare, har han tagit med sig till Paris, där han numera bor. Den andra samlar damm i Bromma. Den i Bromma saknar några sladdar också, så det går inte att köra igång den. Absolut värst av allt - tjejen har katter och jag är allergiskt mot dessa, så jag kan inte spendera mer än 10 min i hennes lägenhet innan jag får andnöd. Iofs finns det ju värre saker än att kvävas till döds medan man kramar om en Axcel....

Ska se om jag inte kan få tag i lite litteratur om Axcelerna också.

/8_bit

Du, jag har ett IKEA-bord, "Lack" heter det, som du kan ge henne. Det är mycket bättre som nattukdsbord än en Axcel. Ge henne det och så plockar du hem Axcelen till dig. Och så dammsuger du bort allt äckligt katthår från den.

http://www.analogsynths.com (store - used gear) har en Axcel till salu... Priset är dock inte utskrivet så man kan ju tänka hur många siffror det kan innehålla med tanke på deras Buchla 100 för 14,750$...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-12 13:28

8bit, jag har bil... ska vi åka och hämta Axcel-synten?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-12 14:12

...annars har jag också både bord & bil!

Annars har jag både bord, bil och en charm som ingen tjej kan motstå (efter några öl)

Seriöst bli ihop med henne, ta synthen och dumpa henne

haha

  • Medlem
  • 2004-04-12 18:00

Jag har frågat henne lågt räknat ca. 184 miljarder ggr om jag inte kan få låna Axcelen men eftersom det inte är hennes och Mattias finns i Paris, så vill hon inte låna ut något.

Jag såg för 8-10 år sedan en Technos Axcel i Gula Tdningen för 35-40000. Det var säkert Mattias. Estrad har också haft en sådan, en gång i tiden. Tror inte de uppbringar samma överpriser som gamla analogisar. En Axcel gör inte så mycket mer än gnisslar och låter metallisk. Fast det beror säkert på vem som rattar den.

Mattias arbetade som någon slags ljudnisse i Hollywood med sin CMI 3 (han var väl då 17-18 år), sedan träffade han en tjej och flyttade hem till Sverige igen, sålde CMI´n, snöade in på Axcelerna, samarbetade med kanadensarna som gjorde Axceler, tog hem två st till Sverige, tröttnade (eller vad som hände?), fortsatte med Kyma (HD inspelning), tröttnade...och är nu datakonsult. HUR FAN kan man ha ett sådant liv? Hur kunde han överge CMI3, Hollywood och en relativt säker och mycket lukrativ karriär för en tjej? Jag fattar inte! Tjejer förstör allt! Och när det går i mellan en man och hans CMI 3, ja då är det helt enkelt inte klokt!

Jag är upprörd!

/8_bit

Så låt inte din tjej komma emellan dig och hennes före dettas CMI och Axcel. Har hon någon kontakt med Fairlight-snubben (tjejer brukar alltid ha koll på sina ex)? Han verkar ju inte bry sig speciellt mycket om sin Axcel om han bara låter den stå hos henne. Även om han inte bryr sig om något eventuellt värde på den så borde han ju ta hand som sina prylar och inte dumpa över dem hos någon annan. Jag hade blivit vansinnig om mitt ex inte tog med sig sina pryttlar. Hade hon inte tagit hand om grejerna när jag sagt till så hade skiten hamnat på sophålan. Jag blir vansinnig även om kompisar sprider ut sina prylar hos mig. Åk och hämta den bara. Om PF lånar ut sin bil, Lemon sitt bord så kan jag betala bensinen.

  • Medlem
  • 2004-04-12 19:33

Om vi drömmer, vad ska vi göra med Axcelen, mer än att ta en gemensam kaffe och använda den som bord?

/8_bit

Vi skall löda sladdar för att få igång den. Och så skall den bäras/köras i triumf genom alla större städer.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-12 21:29

...& spela in ett nytt mästerverk: Axcel Foley II

  • Medlem
  • 2004-04-12 23:20

Jag måste nog tjata lite tror jag? Har försökt i drygt 2 år men den som väntar på något gott väntar ju alltid för länge.

Sladdarna borde vara någon standard..... Axcel-standard, i värsta fall

/8

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-13 00:43

Det kan vara första gången i världshistorien en man med vilja måste tjata på sin kvinna för att hon ska ta kontakt med sitt ex och fråga hur det blir...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-13 13:14
Ursprungligen av PF:

Det kan vara första gången i världshistorien en man med vilja måste tjata på sin kvinna för att hon ska ta kontakt med sitt ex och fråga hur det blir...

...history in the making!!!

  • Medlem
  • 2004-04-13 15:44

Men nu snackar vi Axcel, inte en H&M skjorta!

/8_bit

1
Bevaka tråden