Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

juno 106 och brusigt ljud

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-04-16 14:57

hejsan!

det här kanske också är en ganska lam tråd, men jag vet inte vart annars jag ska fråga.... är det någon mer än jag som äger en Roland Juno 106? om man slår på chorus I eller II och lyssnar i hörlurar så kan man ganska tydligt höra ett brusljud som liksom svajjar mellan vänster o höger kanal, nästan som vågor på en strand ungefär.... är det helt enkelt så att effekten låter såhär, eller har jag ett fel på min synth? vi ska nämligen spela in om några veckor så det är därför jag är lite nervös och undrar nu.....

  • Medlem
  • 2004-04-16 14:59

en annan grej jag kan tilläga är att chorus I och II verkar låta exakt likadant.... jag har aldrig någonsin hört någon skillnad på dom två effekterna. och jag hör inget brus alls när effekterna är avstängda?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-16 15:02

Choruset i junosyntarna har den bieffekten, helt enkelt. Använd ett externt chorus eller spela på och se glad ut, ingen lär lägga märke till lite brus, definitivt inte vid en livespelning. Räcker med publikens lilla sorl för att helt "döda" det lilla bruset. Dessutom brukar PA-utrustning låta en del i sig självt, sånt man mest hör om man lyssnar mycket kritiskt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-16 15:03

Skillnaden är att choruset "spinner" i olika hastighet vid de två olika inställningarna. Det blev roligare med Juno 2 där det finns 127 värden på chorusets hastighet.

  • Medlem
  • 2004-04-16 15:06

då vet jag, tack så mycket PF!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-16 15:19

Man måste köra Juno:n i stereo för att verkligen njuta av choruset...

MVH
Demokid

  • Oregistrerad
  • 2004-04-16 16:21

Choruset på Junon är ju (trots bruset) suveränt. Är det någon som vet om man kan få en fristående burk med samma chorus? Någon gammal Boss kanske? Mina moderna multieffekter låter inte alls lika skojigt.

Sålde inte vår vän Amino ett burkat Juno-chorus för ett tag sedan?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-16 16:43

Jupp, och Encore köpte. Choruset fanns i effektversion, bland annat från Boss (Rolands dotterbolag med lite "billigare" om än inte sämre instrument och tillbehör). Säkerligen gjordes minst tre dedikerade effektburkar med detta chorus, två från Boss (en i halvrack, en som pedal) och en från Roland. Halvracken känner jag till, det var en sån Amino sålde, men de andra två bara antar / förutsätter jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-16 16:47

Para: Jepp, ett Boss CE-300 Super Chorus, och jag köpte det. Men det är ett helrack.

Kada : Juno-106-choruset ska brusa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-16 16:51

"Men det är ett helrack."
Aha, jag hade halvkoll!

  • Oregistrerad
  • 2004-04-17 01:41

Dessutom finns en "dold" effekt på Junon om du trycker ner båda knapparna samtidigt!
Prova!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-17 08:58

Ah, tänk om jag kunnat stoltsera med ett så utmärkt minne.
Alzheimer light. Makes you forget about da juno tricks.

Det är lite trixigt att få till båda chorusen på samma gång, men det går. Fast jag har aldrig hört att det skulle låta annorlunda mot chorus 2.

Är det bara jag som tycker att en juno-106 låter skit?

Näää..men den låter kanske inte skit men att enbart ha en 106:a som synth live är lite enformigt (såg ett band för ett tag sen som hade det)

PF> Måste säga att jag saknar min juno-2...trodde att en juno-106 skulle vara lättare att programera pga alla reglage men icke...2:an låter bättre

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-17 15:50

lemon & para : Tja, det är ju bara ett chorus med två olika modulationshastigheter, så att det skulle låta annorlunda mot chorus 1 eller 2 tror jag inte heller på. Nåväl, man kan trycka ner poly 1 & 2 istället och få fram en sexröstad monofonsynt istället. (desvärre inte detune:ad)

toandfro : Jag gillar nog ljudet från min Juno-106 bättre än ljudet från den MKS-50 jag har till låns, men jag gillar enkla och distinkta ljud så det kan ha med det att göra. Någonstans på vägen mellan Juno och JX-serien blir det för luddigt för min smak - förvisso flera möjligheter men ett allt mindre distinkt sound. Därför är min JX-8P närmast dedikerad till pad-synt (vilket den också gör mycket bra).

Nej givetvis är det en bra synth...men jag tycker att ljuden är lite suddiga och tråkiga men man kan ju alltid köra den genom någon effektburk.

1
Bevaka tråden