Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DSP kort

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kumla
  • 2004-04-18 22:37

Hejsan, funderar på att köpa ett dsp kort och har kollat på TC powercore och UAD 1 kort... Men vet inte riktigt vilket jag ska välja. Har hört mycket gott om båda. Snälla hjälp mig med lite fakta så att det kanske blir lite lättare att välja... :rolleyes:

tack, peter

Vad har du för behov?? Sitter själv på båda korten och är MYCKET nöjd. Dom kompletterar varandra fint tycker jag, så det kommer mycket an på vad som är din situation idag och om du har några problem som du hoppas på att hitta en lösning på.

Har hört att Powercore är bättre på reverb och delayeffekter, medan UAD har bättre kompressorer. Jag har inte testat själv, så fråga replicant.

  • Medlem
  • Kumla
  • 2004-04-19 16:17

Okej, ja det är ju verb och Compressor jag skulle använda mest. Kör med waves pluggar nu, men dom tar ju sådan stor cpu kraft, tyvärr. För dom låter ju bra. Men jag vet inte om min plånbok har råd med båda. Man skulle ju vilja testa dom båda och kunna jämnföra.

Borde nog kunna dema bägge hos din lokala musikaffär.

Som FM skriver så kan man enkelt säga att PowerCore är bäst på reverb (om man är ute efter Lexicon-sound'et) och hos UAD-1 är det framför allt kompressorerna som är tunga, men mitt råd skulle nog vara att gå för ett UAD-1 först och sedan skaffa PowerCore. För mig känns UAD-1 mer komplett, fast PowerCore kommer starkt, framför allt tredjepartspluggarna som är på G är kul, men dom kostar ju extra.

Så starta du med ett UAD-1. Däremot får du vara beredd på att hosta upp $149 för Fairchild pluggen så fort du testat den, för du kommer att vilja ha den. Så aktivera inte Fairchild demon förrens du har pengar på fickan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-02 15:33

Slunga: blev det något UAD-1-kort?
Jag är själv på jakt efter ett DSP-kort och det lutar starkt åt ett UAD-1 faktiskt. Har hört ett par demos och läst en trave tester. Verkar galet bra :kaaaka!:

DSP-kort är galet bra

  • Medlem
  • Kumla
  • 2004-06-03 23:59

Har tyvärr inte blivit något. Ska köpa en ny G5 så det räckte inte riktigt till ett DSP kort här gången, men det lär bli ett lite längre fram

Jag har ett UAD med LA-2A, 1176LN, Fairchild 670, PultecPro och EMT 140. Alla pluggarna låter så jävla bra. Jag önskar jag hade 3 kort till för 99% av native pluggarna låter skit i jämförelse.

Replicant,
Har du testat EMT 140´n?? Det är det enda reverb jag använder...

@Disobedient,
Jepp, har testat, men än så länge klarar jag mig bra med ClassicVerb på mitt PowerCore

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 11:33

Jag har ett UAD-1-kort nu med LA-2A, 1176LN och Fairchild 670. Skulle inte kunna leva utan det, tror jag. Har UAD-effekter på allt jag gör. Varje litet spår.

EMT140:an körde jag demot på, och det blir till att inhandla det någon dag. Otroligt snyggt reverb. Men än så länge duger RealVerb Pro.

Man blir beroende. Synd att jag bara har ETT kort. Man vill ha pultec och kompressor på varje kanal plus en ljus, en mörk och en mittemellan plåt på 3 bussar också...

1
Bevaka tråden