Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket CD-R märke för "glasmaster"?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå igen!

Just nu håller jag på med att mixa en promoskiva.Men jag hittar inte CD-R-skivor som är gjorda för att brännas 1x-8x hastighet.Att använda 24x-52x-skivor är uteslutet (de lärda säger att de blir for mycket jitter då).
Jag har fått tipset om att använda HHBs skivor,men jag hittar inte dem någonstans.
Kan nån peka mig till en nätaffär eller likn. så skulle jag bli glad.

Dala

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-19 21:00

Kan du inte bränna i dataformat istället (som använder mer data, för felkorrigering, till samma information) och ta med till vart det nu är du går för att fixa en "glasmaster"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-19 21:16

Uhm, det blir väl ingen som helst skillnad på skivorna? De nyare har bara högre kvalité.. Allt är ju ändå digitalt..

Det jag fått höra är att man ska använda speciella skivor när mastern ska in för pressning.
Tydligen så blir det mycket jitter på en snabb bränning,och vanliga CD-R är inte så bra på att brännas i låg hastighet.
Jag har definitivt ingen koll på det här själv.
Jag läste bland annat det här när jag letade info om mastring:

For reference discs for CD plants, it's best to record at low speeds anyway as this minimises jitter and block errors when using suitable media.

  • Medlem
  • 2004-04-20 02:40

Kan du inte (som encore sa) bränna det som datafiler istället för audiospår.
Sen få det fixat "rätt" där du ska lämna in skivan ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-20 14:05
Ursprungligen av dalachriser:

For reference discs for CD plants, it's best to record at low speeds anyway as this minimises jitter and block errors when using suitable media.

Det står ju bara att man ska bränna sakta.. Inte att man ska ha gamla skivor..

Jag skickade ett mail till dom och frågade om det gick bra med en data-CD.
Hoppas att det inte är nåt problem för dom....

Mina cd's som jag skickat till mastring har varit brännda 32x på nonameskivor (i cda format). Det har inte varit några problem.

-Niklas

Ursprungligen av dalachriser:

Hallå igen!

Just nu håller jag på med att mixa en promoskiva.Men jag hittar inte CD-R-skivor som är gjorda för att brännas 1x-8x hastighet.Att använda 24x-52x-skivor är uteslutet (de lärda säger att de blir for mycket jitter då).
Jag har fått tipset om att använda HHBs skivor,men jag hittar inte dem någonstans.
Kan nån peka mig till en nätaffär eller likn. så skulle jag bli glad.

Dala

HHBs sortiment hittas här:

Pol Teknik AB (Stig Hagberg)

Address : Stensatravagen 4,
127 39 Skarholmen,**Sweden *

Telephone : 46 8 449 4440

Fax : 46 8 88 4533

Email : info@polteknik.se

Website : www.polteknik.se

På tal om hastighet, jag har själv bara hört att det är önskvärt att bränna i låga hastigheter. Vissa andra har andra åsikter, men om en brännare t.ex. menar att man skall använda låg hastighet, borde väl tillverkaren veta vad de gör, eller? Medelhastigheten av vad brännaren klarar av har också förordats.

Tackar så mycket Jörgen U!!

Jag har även hört att man ska bränna i full (att det skulle bli som bäst då)

Men egentligen det är ett digitalt medium. Beroende på om CD-spelaren missar information eller inte så kan det påverka ljudet. Det är få idag som inte klarar de flesta skivorna.

1
Bevaka tråden