Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MIDI problem

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-04-19 22:03

Jag har en del problem med min midi setup. Det som händer är att synthar långt bort i midi kedjan hänger sig/spelar konstiga slingor för sig själv. En del synthar som t.ex FS1R vill vara före vissa andra annars funkar den inte alls (Det står Illegal data på fs1r displayen).

hur lång kan en MIDI kedja egentligen vara? Finns det någon billig lösning ? Jag använder 3 meters midi kablar mellan varje maskin. Kan problemet vara orsakad av att jag har många olika synth fabrikat i midi kedjan ? Eller att kedjan blivit för lång ?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-04-19 22:16

Du nämde inte hur lång din midi-kedja var, men en tumregel är väl att man inte ska ha mer är två efter varandra i kedjan. Det finns omkopplare som är som små dosor (har fått ett totalt hjärnsläpp just nu ooch kan inte komma på vad de heter, ngn annan här på 99 får berätta) som man kopplar först och som sedan har en 8 stycken midi-out som man sedan kopplar till. De kostar som högst 1000:-

Att det är olika fabrikat på syntharna ska inte ha något med det att göra. Midi är som kärlek, det är universiellt. Ack om alla flickor hade midiport...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-19 22:30

Ha så korta MIDI kablar som möjligt mellan enheterna. Jag löder mina kablar själv och kan då få exakt längd, ibland bara 30 cm. Skaffa ett MIDI interface med många MIDI Out/In... Jag använder ett Emagic MT-4 interface som har 4 Out/2 In och kör 4 enheter per MIDI kedja.

Du kan också köpa en MIDI thru box som t.ex. ger 2 In/8 Out. Behöver du "mixa" ihop t.ex. två MIDI Out till 1 MIDI in kan du köpa en MIDI Merge box. Jag använder en MIDI merge box där jag kopplar två MIDI Out drån syntharna till 1 MIDI In i MT-4:an, då kan jag ha tre MIDI kedjor in.

MVH
Demokid

Problemet är väl inte oftast att datan blir för svag i för långa kablar. Problemet är väl att långa kaplar/signalvägar fångar upp en massa störningar. Har man en perfekt isolerad kabel så är jag övertygad om att den kunde vara 200 meter lång eftersom det inte är några högre hastigheter i dataöverföringen.

Jag har en Philip Rees MIDI-thru-box. Den drivs av ett 9-voltsbatteri som håller i uppskattningsvis 3543922 år. Där har du en MIDI in som splittas upp på tre utgångar. Så istället för att koppla från synt A till synt B och genom B till synt C och från C till D och så vidare så kopplar du synt A till boxens MIDI in och hänger på sunt B på boxens första utgång, C på andra utgången och D på boxens tredje utgång. En sådan box tror jag kostar runt 200 spänn.

Det bästa altrnativet är nog att, som Demokid skriver, ha ett interface med en massa portar. Köp ett med 4 portar och 4 boxar, sedan hänger du på 12 syntar på interfacet. Har du fler syntar så funkar det att seriekoppla dem också. Eller så köper man fler boxar. Låt mig se... 4 portar med 16 MIDI-kanaler ger... 64 kanaler. Då köper du 64 monotimbrala syntar, till exempel Roland Juno-106, Jx8p och Korg DW-6000. Fett!!!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-04-20 00:23

Min midi kedja är väll ganska lång antar jag. Jag prövar med en thru box, men det verkar som om jag får lov att sätta in den i kedjan mycket tidigare än efter 4 maskiner.

Det konstiga är att allt var OK fram till ett halv år sedan, då allt strul började. Först trodde jag att min MS2000 var trasig, för den spelade bara massa konstigheter. Den hade funkat helt OK i ett halv år före allt strul. Jag tog bort den ur kedjan och trodde allt skulle bli bra. Men när jag tog den midi sladd som gick till IN på korg ms2000 till IN på MKS80, då fick min MKS80 samma beteende som MS2000. Ok tänkte jag, flyttade samma kabel till fs1r vilket funkade OK, men när jag drog vidare från THRU på fs1r till MKS80 eller någon annan maskin för den delen, så lät allting efter fs1r "den galna orkestern".

Men jag ska testa lite till med thru boxen som jag har, funkar inte det får jag väll kanske investera i ett seriöst midi interface eller någon annan midi spliter grejamoja.. (avskyr att lägga ner pengar på sådant här ..)

Har du kollat om någon granne skaffat amatörradio? Elle så har grannen köpt en trådlös telefon när han/hon var på semester i Mexico.

jag har 256 midikanaler på mitt midiinterface. Det räcker i all framtid och tiden efter det.

256?
Jag har alltid undrat vilken midi recieve-kanal man ställer in synthen på när man kommer över 16...

det är dels 6x16 (6 midi out portar) resten är på 2 yamaha TG portar.
Enligt MIDI standarden går och får det inte vara mer än 16 midi kanaler per port.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-04-20 13:04

Midi problemet fixat !!

Jag flyttade thru boxen till direkt efter master klaviaturen och splittade där ifrån till tre olika kedjor. Funkar helt perfekt nu ... Det blir väll problem igen när jag ska förlänga kedjan igen antar jag, men jag får väll investera i en thru box med fler thru helt enkelt.

Tack för hjälpen alla..
Mvh,

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-20 14:57

Jag har en MIDI-kedja på 6 syntar (som jag av ren lathet inte orkat bryta, trots att jag numera har ett 8x8 midi-interface) som fungerar helt korrekt. Kabellängderna mellan mina syntar är ganska blandade, några 3-meterskablar men annars mest 1-meters. Så, det beror nog mest på kvaliteten på kablage tror jag.

1
Bevaka tråden