Problemet är väl inte oftast att datan blir för svag i för långa kablar. Problemet är väl att långa kaplar/signalvägar fångar upp en massa störningar. Har man en perfekt isolerad kabel så är jag övertygad om att den kunde vara 200 meter lång eftersom det inte är några högre hastigheter i dataöverföringen.
Jag har en Philip Rees MIDI-thru-box. Den drivs av ett 9-voltsbatteri som håller i uppskattningsvis 3543922 år. Där har du en MIDI in som splittas upp på tre utgångar. Så istället för att koppla från synt A till synt B och genom B till synt C och från C till D och så vidare så kopplar du synt A till boxens MIDI in och hänger på sunt B på boxens första utgång, C på andra utgången och D på boxens tredje utgång. En sådan box tror jag kostar runt 200 spänn.
Det bästa altrnativet är nog att, som Demokid skriver, ha ett interface med en massa portar. Köp ett med 4 portar och 4 boxar, sedan hänger du på 12 syntar på interfacet. Har du fler syntar så funkar det att seriekoppla dem också. Eller så köper man fler boxar. Låt mig se... 4 portar med 16 MIDI-kanaler ger... 64 kanaler. Då köper du 64 monotimbrala syntar, till exempel Roland Juno-106, Jx8p och Korg DW-6000. Fett!!!