Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularer igen

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-04-20 10:26

Fått modularfeber igen :hmmm:

Om man köper ett Doepfer minisystem, finns det något annat fabrikat som använder samma standard så man kan mixa moduler problemfritt?(steve är kass på sånt här, behöver hjälp)

Tanken är att försöka komma över ett minisystem till hyggligt pris(för plånbokens skull+midimöjligheten)och sedan expandera den allt eftersom.
Men det vore ju väldigt trevligt om man kunde kliva utanför doepferträsket

  • Medlem
  • 2004-04-20 10:30

Finns många som kör minijacken, kolla http://www.analogue.org/network/ till att börja med. Sedan är det inte så svårt att fixa konvertera från/till minijack till normal storlek på patchkabeln heller, så det är absolut inte att låsa in sig i ett hörn.

En annan rolig grej är att Doepfer kör med samma CV/Gate-standard som Roland/Sequencial Cirquits m.fl. så man kan lätt koppla ihop den med andra synthar.

Som jag förstår det så undrar du Steve om man kan skruva i moduler från andra tillverkare än Doepfer i ett Doepfer-case, så de delar strömförsörjning (minijack vs 1/4"-jack är ju inte värsta problemet som sagt, och de flesta modulars har ju likt Doepfer Volt/oct-standard)

Jag har också varit lite intresserad av att försöka matcha Doepfer- med Analogue Systems- och Analogue Solutions-moduler i samma låda, men vad jag förstår så går det inte att koppla de andras moduler omoddade till Doepfers power supply, men The Synthesizer Network verkar ha en lösning på det: http://www.analogue.org/network/ssmconcept.htm som man iofs säkert kan utföra själv om man är händig med sånt...

Igår firade den här tråden sin ettårsdag. Frågan är om steves feber har gått över?

[CENTER]tell me when the fever ended
i'll make it rise again...[/CENTER]

  • Medlem
  • 2005-04-21 14:09

Den hade gått över men väcktes brutalt till liv igen :kaaaka!:

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-04-21 23:12

Köp en nord modular...det stillade mitt...ett tag...

  • Medlem
  • 2005-04-21 23:16

Jag kör med 2x AS1600 lådor från Analogue solutions. Har blandade moduler från Doepfer, An-solutions och An-systems. Fördelen med As1600 är att den har power kontakter till alla 3 tillverkare så att det går att blanda mellan alla 3. Ända problem mellan dessa moduler är att An-systems borrade hål som man använder till att skruva fast modulerna är borrade anorlunda än Doepfers och an.solutions. Det blir nämligen glapp mellan modulerna då. Detta går att lösa lätt om man plockar ut skenan där bak som man skruvar in skruvarna i och skär över den så att man kan flytta skenan åt sidan.

Hej Azzer!

Är AS1600 lådorna+PSU från Analogue solutions alltså redo för alla tre sorters moduler, utan att man moddar dem?

Och hur/var är smartast/billigast att köpa dem (hittar dem inte hos Synthesizer Network)? Direkt från Analogue Solutions? Dyrt med frakt, tull etc?

  • Medlem
  • 2005-08-24 20:40

De är redo för alla 3 typer. Min låda har 2 kontakter för Analogue systems och har för mig att den har 8 doepfer/analogue solutions. Själv har jag köpt direkt från Analogue solutions. Synthesizer Network kan säkert få hem dom , men har ingen aning vad dom tar för pris.

Mitt tips är att köpa från tbs. Iaf vad beträffar doepfer och nån av analogue systems/solutions, blandar alltid ihop dessa.. I ena fallet är det billigare att köpa direkt från england då de har ändrat sin policy lite.. (blir dyrare från tbs i slutändan då)
Nästan säker på att det är analogue systems. Vad beträffar analogue solutions, så har de samma matning som doepfer, fast vänd 180 grader(?) dvs kontakten till modulen ska vändas ett halvt varv. Men som sagt, lådorna AS1600 eller liknande, har ju så det passar samtliga. (Doepfer har inte heller 5V matning som standard i sina nätdelar i de färdiga lösningarna. Finns en billig variant för 5V som tar sin matning från +12V, ska själv göra en sån, sen finns det separat för 5V som kopplas ihop med den vanliga nätdelen (230V matningen))
Jag har själv från samtliga 3 nämnda tillverkare ovan.. Till helgen SKA jag fixa så jag kan använda mitt senaste inköp..

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-11-04 09:22

Heja!

Har köpt några doepfermoduler som jag kör på 15v, nån som vet om ASmoduler äter 15v ... elelr dör dom då?

Saxat från Dopfers sida:

"The A-100 modules need the voltages +12V and -12V - some modules additionally +5V"

Avråder bestämt från att köra för höga spänningar.

Det är bara ett fåtal doepfermoduler som inte klarar +/- 15V, kommer tyvärr inte ihåg vilka.

edit: Doepfer säger "These modules will not work with +/-15V supplies: A-126, A-127, A-129/2, A-130, A-131, A-134 and A-135. These modules use the Curtis chips CEM3381 or CEM3382. The max. supply voltage allowed for these integrated circuits is +/-12V. A +/-15V supply will destroy the (very expensive) CEM circuits ! The modules A-148 (old version until end of 1998, new version from 1999 is OK), A-150 and A-151 will not work with +/-15V too. These modules may be damaged with +/-15V supplies too but the parts that may be destroyed (CD4052 or CD4053) are much cheaper than the CEM chips. For all of these modules a +/-12V power supply is absolutely necessary!"

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-11-18 14:45

Dom som bor i kartongen(modfxlåda) äter 15v och grinar inte, men tydligen ska den som inte är monterad inte palla trycket....

Hellst skulle jag vilja att dom var lite färgladare, tristare design får man leta efter...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-18 15:07

Men du har en kul liten studio ändå apan. Vill gärna beställa en låt helt utan dist och sprak... Kollade in på The Synthesizer Network för första gången på länge. De kör fortfarande med "månadens erbjudande", Just nu en Doepfer-emulerad "Wasp" för 8995:-. Utan Midi. Undrar vad Wasp-älskaren Jesper nere i södern tycker om den.

  • Medlem
  • 2005-11-18 15:40

Han avskyr nog den skulle jag tro

1
Bevaka tråden