Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AX60?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Några frågor angående Akai AX60. Jag börjar bli väldigt sugen på att skaffa mig en nämligen. Jag hittar dock ingen manual på nätet ngnstanns så om du sitter på en pdf-fil får du hemskt gärna säga till. Lite frågor:

1. Har den MIDI IN/OUT/THRU?

2. Hur funkar MIDI:n.... skickar sliders:en sysex? Dvs går det att spela in/spela upp Sysex i exempelvis Cubase för att automatisera tweaks, eller måste jag lära mig skriva sysexmeddelanden i ngn editor för att kunna göra detta? Har den sysex alls?

3. Är den "snabb" på att svara på midi? Jämför gärna med JX8P, vilken jag tycker brukar funka helfint i mina kompositioner.

4. Är det värdelöst att spela på keyboards som inte är anslagskänsliga? (för det är den väl inte?)

5. Vad brukar dom gå för i pris?

6. Är det sant att den är så vacker att man som ägare funderar på att begravas ihop med den?

7. Hur jobbigt är det att använda den bi-timbralt? är det typ bara ett "mode"-knapptryck eller liknande, eller ska man spara spliten/bitimbraliteten ihop med/som en patch i minnet?

8. Måste man spara över preset-patches precis som i Juno-106 eller har den speciella user-minnesplatser? Kan man initialisera till factory-presets utan att behöva ladda in dom med bandspelare eller dylikt?

Mycket tacksam för svar!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-24 05:04

Den ska ha MIDI Through har jag för mig.. och så tror jag den är dutimbral.. Men du borde nog vänta tills AX60galningen GM svarar

1. ja 2. nej. 3. ja 4. mjo 5. värd 3000 6. har inte tänkt på det 7. Har inte testat men det verkar lätt. 8a. alla ljud går att skriva över 8b. tror inte det 9. KÖP!

tack för svaret....... någon annan som har ngt att säga ??

Hepp!

1. Choruset brusar. Alltså, de flesta chorus brusar, men AX-60 brusar helt ofattbart!
2. Resonance (Emphasis, alltså... ) har ketchupeffekt, allt kommer på en gång; SKRIIIK. Man får ha fingerspitzgefühl när man kranar.
3. "fönstren" ovanför lysdiodindikatorerna trillar ALLTID bort.
4. DX-7-b*jsbrun plåt. Skön 80's-nostalgi eller vämjelig - beror på vem man frågar.
5. Gedigen i övrigt - ett rejält plåtschabrak.
6. Unison-mode. Brööööl! Chorus utan brusgeneratorchoruset!
7. separata IN-gångar till filtret i varje röst! Passar S-612/S-700/X-7000 eller eget hack.
(Använder samma typ av kontakt som Atari ST-monitorer. Finns i ELFA...)
8. CEM-kretsar inuti.
9. Stor modifikationspotential för lödkolvshackern.
10. Har för mig att den hade lite småkonstig arpeggiator.

En skoj synt på alla sätt o vis. Men jag hade inte plats att ha kvar den i mitt lilla studentrum på den tiden det begav sig.
Akais svar på Juno-106, fast lite råare, lite bizarrare.

Jag köpte min för 1200:- 1997.

/RtMI

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-10 21:47
Ursprungligen av Rotwang:

Hepp!
.
.
4. DX-7-b*jsbrun plåt. Skön 80's-nostalgi eller vämjelig - beror på vem man frågar.
.
.
/RtMI

Hmm min AX60 var kolsvart... saknar den!!

MVH
Demokid

*lödkolvshacker*
en del av bruset är såkallat digitalt brus. Detta borde inte finnas då varje (kanske har missat något) digitalt chip har en avstörningskondensator. Jag misstänker att brusert uppkommer på choruskortet, men vem vet? mr oscilloskåp ska berätta så fort han har tid.

1200 var ett rån

Choruset är ju ett gammalt gott BBD-chip med kapacitanser och switchtrissor i långa banor.
De brukar producera en del högst analogt brus.
När jag skruvade upp (som man ju gör med alla skoj analoga saker) min AX så fann jag att chobruset satt på ett eget litet kort till vänster. Dessutom finns en käck liten knapp som kopplar in och ur chobruset, så man borde ju kunna rycka ut det, och dra dess in- och utgångar till ett par patchjack på syntens baksida och där peta in valfri annan grej. Effektloop i synten - coolt!

Å andra sidan finns det ju ljud som gör sig gott av riktigt fint stokastiskt analogbrus. Jarre-schwoosh och sånt. Digitalbrus med alltför korta pseudorandomintervall har en tendens att låta annorlunda även om de teoretiskt sett har liknande brusspektrum som en "äkta" bruskälla.

Digitalt skit kan hitta ut även om där är fullt med avstörningskondingar. Det räcker med lite sopig kretskortlayout så är det kört.

1200 var helt okej. Jag tror jag sålde den för 1500 ett år senare.
Synd att jag inte har kvar den, det är ändå ganska praktiskt med analogsyntar som har MIDI...

RtMI

jo switchar ger ju alltid upphow till termiskt brus. Och så gott som alla chorusutrustade synthar (förutom min Solton SM100 brusar).

Min idé/farhåga med AX60 är att signalen är inte riktigt ren när den kommer till chorus kortet utan att det även kommer brus som förstärks. Ska få låna ett oscilloskåp av skolan alt. så får jag ta synthen dit.
Jag gillar heller inte placeringen för choruskortet. Tyvärr sitter ju utgångs OP-Amparna på det också.

Mechatronic har varit snäll och lånat ut lite webbutrymme.
Här kan man höra lite AX60. 1 VCO per röst! De flesta filer är utan effekter. Bara ett ljud åt gången.

http://spacelabfilm.ath.cx/slask/AX60/

1
Bevaka tråden