Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Zoom Sampletrack

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-04-26 19:35

Har lurat lite på zoom sampletrack ST-224, hur är dom?

Det verkar ju vara en lite halvkul grej, jag ser det som nått att göra lite lofiprylar med liveinsikter, så det är mer hur pass stabil den är att jobba med som jag funderar på, den låter säkert inte "toppklass" men det är jag medveten om.

Tror ni jag kan få en sån att låta skitilla(dödsLofi) och sönderdistat och ha massa skojj med den, eller är det skräp?

Vad säger ni?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-04-27 01:24

Jo, den är verkligen lo-fi. Kommer inte ihåg om det är just den modellen som jag spelat på, men jag minns att den kändes väldigt "platt" i sitt ljud. Den klassas hursomhelst i min värld som en trummaskin som helt saknar personligt uttryck. Ungerfär som att spela piano på ett klav utan aftertouch.
Tror dessutom att The Kid använder en zoom som trummaskin. Kommer inte ihåg om det är den modellen heller...

Jag skulle ha köpt den om den inte sprängde min budget, men det lär den ju knappast göra. det är ju en zoom och de brukar vara billiga.

edit: jag menar naturligtvis anslagskänslighet och inte aftertouch :rolleyes:

Ah. Ännu en grej jag har men inte ännu utnyttjat fullt ut.
Det är ett plastigt elände. Effekter är riktigt usla och ljudet platt.

Men för fula lofi-grejer i stundens hetta borde den ändå fungera.

Smidig och enkel ändå. Och man kan re-sampla sönder ljuden med
effekter till det blir otäckt. Även om det inte blir så värst bra.

Köpte min för en tusenlapp och det känns helt okej.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-04-29 11:30

Hmm jag är ute efter en billig "all in one" klutt att trixa med ibland då datorsequensing känns trist, lurade lite på en hårdvarusequenser men då måste man ju ha modul/sampler inkopplade+mixer, då vore en kul box med lite ljud i vara skojj, kanske fixa MPC och köra på riktigt istället för små-härken??

tyckte sampletrack verkade lite halvskojj, men vem vet?

???/enapa

Kolla in Korg Electribe ES-1 (alltså ES-1 och inte ESX1), det är ett skönt alternativ och har en grymt bra sequencer (TR-X0X stil),
de är dessutom inte så dyra beg heller.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-29 13:25

Clase: "Ungerfär som att spela piano på ett klav utan aftertouch. =)"

Piano på ett klav utan aftertouch?

Jag har då aldrig testat ett piano med aftertouch, berätta gärna om var det finns såna och hur de ser ut. Aftertouch finns bara på syntar. Du menar snarare anslagskänslighet. Det är något annat det...

"[ES-1] är dessutom inte så dyra beg heller"

? Jag har aldrig ens sett någon begagnad på de svenska annonssidorna.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-04-29 15:14

Jag sålde min för ett tag sedan med USB-läsare å 32MB-kort. 4500kr fick jag då. Kul maskin som går att göra mkt med.

Jag har 2 st ES1:or som jag gillar skarpt.. mycket pga dess riktigt sköna sequencer och flash-minne. De är väl inte så jättekul till annat än trummor och ljudeffekter.. kanske kolla in drdreas asrx annars? (lite ensoniq-effekter på köpet )

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-04-29 18:15

PF: helt rätt...skrev snabbt när jag var trött och var på jobbet...naturligtvis menar jag anslagskänslighet. :-]

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-04-29 20:34

Jag har inte sett nån Es1 på länge, de verkar mer gedigen, jag är lite fattig så zoomen verkar vara det aom apan har råd med (tusen kronor typ) eller nått billigt sequneer bråte som stranden har spolat upp.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-04-29 20:59

tja, det handlar ju inte så mycket om vad man har utan hur man använder det man har. Tycker det är bra med billiga grejer (iaf i början) för då märker man vad som är dåligt och vad man verkligen vill ha och vad man verkligen behöver. Tror peaches första album är inspelat på en mc-303 är inte helt säker dock. Den här zoomen kan vara allt du behöver, vem vet?

  • Medlem
  • 2004-04-30 00:31

Har för mig att jag läste någonstans att det var MC-505.

Letar ...

http://www.mcm.net/folder/index.php/1749/

>>>
Peaches est une artiste complètement déjantée qui produit de la musique qui tue sur sa groove box Roland MC 505. Elle allie rythmes minimalistes et punk attitude. Son premier album (Teaches Of Peaches, sorti en septembre 2000), provoque ...
<<<

http://www.phinnweb.com/5HT/kittyotelex.html

>>>
Peaches worked the stage for an hour and half with her "MC5" (Roland MC-505 Groovebox) and occasional guitar, ...
<<<

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-04-30 00:47

jo, just det...505, det är sant när du säger det....jobbigt med alla siffror hit och dit...

sisältää: Vi har haft ett par stycken på JAM. Jag har även sett ett par erbjudas på ebay och liknande också.

Mårre: Bra deal. Vi tog 4.495:- för nya. De är numera ersatta av ES-1 MK II. Vet inte vad de kommer hamnar på prismässigt.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-05-01 13:01

berusad, vill du bli av med din z00m? hör av dig isåfall.

Ingen som har nån ES1 till övers?

Ursprungligen av enapa:

berusad, vill du bli av med din z00m? hör av dig isåfall.

Ah. Jag är den där typen som aldrig säljer eller tänka sälja något. Jag finner aldrig att den monetära ersättningen väger upp det framtida potentiella behovet. Större omsättning i studion än byte av mixerbord lär det nog aldrig bli.

Ursprungligen av enapa:

berusad, vill du bli av med din z00m? hör av dig isåfall.

Ingen som har nån ES1 till övers?

Faktiskt har jag det. Jag gjorde ett impulsköp och har inte kommit mig för att använda den.... så den är i gott skick. Nåt som är intressant?

ciao

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-05-01 22:41

Såg en es1 för 1800 "slå till pris" på ebay, verkar finnas en del för typ 2laxar där.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-03 22:54

berusad: word!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-05-13 20:44

sybariten : du har PM.

Jag har funderat lite, antingen vill jag ha en trummaskin (eller trummsampler som es-1/zoomen) gärna billig och midi är en fördel, den ska låta hyffsat(tr-626ljud är normen för dåliga ljud) och vara skojj att programera med, om man kan plita ihop synthsligor och skickaut i midi är det + i kanten.

Eller en sequenser(hårding altså) och använda min S2000 som man ändå inte får nått vettigt betalt för, vilken sådan är billig och bra och lättjobbad???

Är det kanske ne electribe jag vill ha??

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-13 20:49

Låter mer som en Atari, en Yamaha QX5 eller en Alesis MMT8.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-13 21:30

Roland MC-50 eller Korg SQ8D...

1
Bevaka tråden