Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

trummis vs trummis

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-05-08 14:28

Clase: Tufft! Jag har sett Elvis två gånger på min MD nu, och jag har haft den i tre år...

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-08 18:28

Skönt att veta att det finns en dårfink till här på 99 som sett Elvis.

Jag såg också Elvis på min MD innan jag sålde den.

Jag tyckte att MD'n var en fantastisk maskin men jag gillade verkligen inte ljuden. Jag sökte nog egentligen efter något annat och trots alla maskinens smått otroliga tweakmöjligheter fick jag den aldrig att låta så där gött som vissa maskiner gör bara av sig själva. Men det finns folk som är duktiga på MD och rattar fram väldigt intressanta ljud ur den så det är väldigt mycket en användarsak. Bara som en hint om att MD'n kanske inte passar alla, väldigt subjektivt men ändå.

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-15 22:03

Stryph: Den kan vara lite knepig ibland, för man kan inte tänka linjärt som på en vanlig synth har jag upptäckt. För att få de där härliga ljuden så måste man oftast vrida på en hel del olika rattar, både fram och tillbaka, men det lönar sig i längden att kunna den bra enligt mig.

I vårat band finns en förkärlek till sisters of mercy-trummor (är inget stort fan av dem), Joy division/New Order-trummor (tycker däremot dem) och super hajpade trumm å bas loopar (kan vara kul ibland). Det som är så skönt för mig är att jag slipper springar runt med tre maskiner utan att md'n klarar alla dessa trummor galant. Så för mig är den som handen i handsken. Det enda tråkiga är att jag börjar få slut på minne i den och måste använda den som ljudmodul. Tur att den har många LFO's...

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-01-05 23:14

Det ska finnas något för Monomachine som dyker upp ännu mer sällan. Tror att elvis dyker upp varje 666'e gång som maskinen startas... Mono har nåt på tusen tror jag David (som jobbade på Elektron en gång i tiden) sa till mig. Rolig feature...stirrar jämt på displayen när jag startar upp min mono.

• Medlem
  • Borås
  • 2008-01-05 23:22

Hehe, Elvis dök upp första gången jag startade den hemma Clase

.. så jag blev mer förvånad över att han inte kom andra gången

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-01-06 19:43

You bastard!

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-01-07 11:39

ja asså elvis dök upp här en dag för några veckor sen...på MD:n asså...sjukt kul jag trodde inte mina ögon...Sa till min tjej typ "asså, elvis dök upp på Trummaskinen..." "jaha..oj då..." till svar...ehh...skevt men sjukt roligt...undrar vad monon bjuder...

Elvis dyker ju upp hur ofta som helst om man jämför med den här tråden, jävlar vad länge sen!

Om nån är nyfiken kan jag berätta att Ableton vann matchen.

om man försöker gå in i effekt-menyn på mpc2000xl utan effektkortet får man se en trevlig liten bild på en ö. det tycker jag är mycket mysigare än dåliga elvis-skämt

Om man bara har någon extern effektbox eller nått så så är mpc sjuukt kool.
Grejen är bara att den känns lite lite skitig. Allt beror ju på ljuden man samplar men det kan lätt bli lite ruffig ljudbild. Kanske beror på Dac'sen. Tror jag undvek detta genom att dra ner volymen på alla ljud några procent. Om man gör hiphop så kan man få en grym subtil överstyrd signal om man tex lägger fyra olika bastrummesamplingar på samma pad och drar upp de olika ljuden till max. Låter asfett.

Annars är MPC´n snabbjobbad. Ytterst snabbjobbad. Om man nöjer sig med skitig electro så är den en fullträff.

Effekterna är skitiga/dåliga. Mastercompressorn börjar jag tycka om nu och master-eq'n är inte direkt väljudande men rätt effektiv ändå.
Ett plus för den smidiga resamplingsfunktionen där man kan spela in main-out.
Detta kan användas med nya jj-os som så att man gör en loop/pattern lägger på lite eq och kompressor och resamplar. Sedan när man har den samplade ljudfilen ändrar man i bitreducerläget från 44khz till 22 och så har man lite krisp. Sedan choppa upp ljudfilen och gör ett nytt beat. Spela lite fräsiga ackord till och lägg som audiofile över hela pattern så har du en dänga. Problemet med mpc är bara att man under tiden man tweakar kommer fram till bättre/häftigare saker och måste fökasta den första färdiga/sammanställda låten.

Bör tillägga att jag inte har testat machinedrum. Men jag gillar en del ljud på den.
Dock, det jag hört från monomachine har inte frälst mig.

Bevaka tråden