Om man bara har någon extern effektbox eller nått så så är mpc sjuukt kool.
Grejen är bara att den känns lite lite skitig. Allt beror ju på ljuden man samplar men det kan lätt bli lite ruffig ljudbild. Kanske beror på Dac'sen. Tror jag undvek detta genom att dra ner volymen på alla ljud några procent. Om man gör hiphop så kan man få en grym subtil överstyrd signal om man tex lägger fyra olika bastrummesamplingar på samma pad och drar upp de olika ljuden till max. Låter asfett.
Annars är MPC´n snabbjobbad. Ytterst snabbjobbad. Om man nöjer sig med skitig electro så är den en fullträff.
Effekterna är skitiga/dåliga. Mastercompressorn börjar jag tycka om nu och master-eq'n är inte direkt väljudande men rätt effektiv ändå.
Ett plus för den smidiga resamplingsfunktionen där man kan spela in main-out.
Detta kan användas med nya jj-os som så att man gör en loop/pattern lägger på lite eq och kompressor och resamplar. Sedan när man har den samplade ljudfilen ändrar man i bitreducerläget från 44khz till 22 och så har man lite krisp. Sedan choppa upp ljudfilen och gör ett nytt beat. Spela lite fräsiga ackord till och lägg som audiofile över hela pattern så har du en dänga. Problemet med mpc är bara att man under tiden man tweakar kommer fram till bättre/häftigare saker och måste fökasta den första färdiga/sammanställda låten.
Bör tillägga att jag inte har testat machinedrum. Men jag gillar en del ljud på den.
Dock, det jag hört från monomachine har inte frälst mig.