Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virus i knät

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått för mej att jag vill ha en synth som man kan sitta i knät med och ratta lite. (Har ju gnällt otaliga gånger över tennisarmbågen man får av att sitta och skruva i racket nån längre period. )

En Virus känns som det optimala formatet, så jag lurar på att försöka byta min Q-Rack mot en dylik (Har ju fortfarande XT'n när jag vill låta Waldorf).

Två frågor:

1. Ska jag skärpa mej? Q'n är ju faktiskt lite ballare än en låtsas-analog på nåt vis...

2. Vilken Virus-modell motsvarar en Q-Rack 16 i bytesvärde?

Plan B skulle ju kunna vara att skruva Q'n ur racket, men den känns lite otymplig. Mer bordsmodell på nåt sätt...

Köp en Novation Nova. Den är mindre och smidigare att få plats med i knät. Fast den är rätt tung. Det är gött ljud i den också. Tyvärr kräver den att man svarvar av ett par milimeter runt fingrarna för att man skall kunna skruva obehindrat.

Peter H: jag tycker definitivt du ska skärpa dig! en Q är i sanning mycket mer än en vanlig låtsas-analog...det tar iofs längre tid att göra ljud på den, men det beror ju på att den har många fler möjligheter oxo. Tänk på vad du går miste om för massa skoj som inte finns i Bacillen.. wavetable-oscillatorer (förvisso har du XT oxo, men Q:ns wavetable-osc har ett annorlunda sound.. lite mjukare än XT:ns).... en riktig programmerbar arpeggiator.... en kraftfull stepsequencer..... MYCKET bättre modulationsmöjligheter (4 envelopes är bättre än två ..och glöm inte modmatrixen) ... extremt flexibel filterrouting....fina combfilter..... FM på samtliga oscillatorer och även filtren.. perverst snabba LFO's.. osv osv.. så byta iväg Q:n mot en Bacill? dumheter den ska du behålla

Parakit: Nova går bort, tycker den låter alldeles för snällt. Trevligt format dock...

Citat:

den ska du behålla

Jo, ska väl det (min har ju ett ärorikt förflutet också )... Grejen är att dom är så billiga beg, känns som om man kan få tag i en när lusten faller på, billigt och bra. Eller rentav en keyb så småningom...

1
Bevaka tråden