Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med musikdator

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-07 12:59

Behöver hjälp med att bygga ihop en dator för 6000-7000 kr (utan ljudkort och skärm, bara lådan helt enkelt). Vore bra med en låda eller chassi som inte tar upp så mycket plats (studentlägenhet, suck..).

Jag byter till pc från mac så jag är inte så haj på att plocka ihop datorer.
Kommer huvudsakligen sitta i reason och cubase sx.

Har hört att det är Intel CPU och datorer med Intel chipset funkar bra. Datorbutiken.com och komplett.se verkar fungera bra, men jag vågar inte plocka ihop alla delar själv.

Tips någon?

/I

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-07 13:01

Köp en eMac och byt inte plattform, tycker jag. Stationärt hembygge är verkligen oftast INTE kul datorer. Ska du köpa en PC, köp en färdigkonfad laptop. Det tycker jag. Som också kommer från Mac-sidan och nog förstår dig rätt väl...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-07 19:14

Jag skulle rekomendera en AMD XP processor på 2800+ eller något.. Den är väldigt billig och har bra prestanda..
Sedan ett EPoX 8RDA+ moderkort, det är också billigt och har väldigt bra prestanda..
1024meg Twinmos 400MHz minne som också är billigt
Sedan, Seagate hårddiskar för de är tysta, ett ATI Radeon 9800 kort om du vill spela eller så kan du alltid ta något gammalt kort från skroten..

Sedan är det bara att ta någon valfri CD spelare och ett Enermax nätagg om det inte följer med ett nätagg till chassit..
Köp grejjerna på www.komplett.se och du skulle kunna få ihop en sådan dator utan Radeon kortet för 5000:- eller nåt.

Men jag gillar ju att pilla med datorer så att plocka ihop ett system är helt självklart för mig. Om man köper från Siba eller nåt får man bara de billigaste delarna i en dyr dator.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-08 08:59

Jag tror att DEN HÄR tråden kan vara av intresse. Liten och smidig.

Tjenare i_smurawa, håller inte med pf för fem öre när det gäller pc och att bygga själv ,vet du vad du sysslar med så är det ju just självbygge som resulterar i ROLIGA datorer.
Själv kör jag en amd xp3200+ som jag byggde själv för tillfället , och som funkar guld till musik, kör enbart cubase sx2 och mjukvarupluggar nuförtiden, och aldrig behövt oroa mig för cpun.
Beställde från komplett då, kan iaf pasta grunden.

Abit NF7-S V2.0 Moderkort, Socket A SATA
nForce2 Ultra400/MCP2-T, ATX, Firewire

AMD Athlon XP3200+ 2,2 GHz 400 MHz bus
Socket A (Barton) processor, 512kb.

Corsair XMS3200LL DDR-DIMM 512MB PC3200
32Megx8, CAS 2-2-2-6-T1, 400MHz (AMD OK) (köpte 2 av dom här så 1gig ram)

Sen köpte jag nån s-ata disk som jag har os och diverse program installerat på , resten av dom gamla hårddiskarna ligger inspelningar på.
Låda kan jag tyvärr inte tipsa om, för tillfället, men finns bra lådor som är riktigt tysta och som du får med strömförsörjning till. Tror dock inte att komplett säljer dom.
Jo, just ja , oset jag kör är winxp, körde tidigare win2k till musik, men xp har funkat över förväntan faktiskt.

Appropå grafikkort, vill du köra 2 skärmar, så kör jag med ett matrox g-550 kort , lämpar sig väl inte direkt för spel osv.
Men ja , nu snackar vi ju musikdator. Och det är allt jag använder min till iaf.

Jag byggde precis en egen dator och den går som en klocka!

Processor: Intel P4 FSB800 3.0GHZ BOX S478 Prescott
Moderkort: Asus ASUPP4C800 DELUXE SOCKET478, USB 2.0, RAID, FIREWIRE
Minne: 2x Kingston 512MB (1GB) 400MHZ DDR
Hårddisk: Samsung P80 80GB ATA/133 7200 RPM

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-09 01:03

Den borde gå att klocka också

Jag nästan garanterar att du kan få upp den i 3,4GHz.. Men du borde kunna komma upp i 3,6 utan någon speciell kylning alls.

Helix: Äsh, nu ska vi vara nöjda

Jag bytte nyligen från AMD till Intel. Måste säga att amd processorer är mycket bättre/segare. Har en kompis som har samma dator som jag hade innan (AMD Athlon XP Barton 2500+ med 768mb ram). Själv bytte jag till en P4 2.6 800mhz FSB och Asus P4P800 moderkort och 768mb minne. Den processorn är inte bra, åtminstone inte med mitt moderkort.

Jag har problem att köra VST instrument i Cubase SX2 när jag har HyperThreading på. Processorn hoppar upp och ned när man observerar den i action (F12 för system usage).

Jag gjorde nyligen ett test på min datorprestanda.
Det gick till så att jag tog ett par audiospår och applicerade 6st pluggar (VST dynamics) på varje spår och såg till så att alla pluggar arbetade aktivt.
Sedan ställde jag in ljudkortets latency på det minsta alternativet 128 samples varpå jag multiplicerade spåren tills att jag hade 15st audiospår med sammanlagt 90 st VSTdynamics instanser. Min processor pendlade mellan 85-95% i cpu-load.

Testet var nu klart för start. Jag skulle först testa hur mycket av prestandan som gick åt till att fixa en låg latency, så jag skrev ned hur mycket cpu-load jag hade vid varje latency, både i stoppat läge och vid play. Mellan 128 samples och 1024 samples så ligger det ca 15% i processorkraft; på 128=85-95% i cpukraft / 1024=70-75% i cpukraft. Det var mycket mer än jag väntat mig.

Jag gjorde därefter samma test med HyperThreading avstängd i BIOS. Till en början låg processorn på 90-95% i stoppat läge, men när jag tryckte på play hängde sig datorn...

Mitt test visade genomgående att Hyperthreading hjälper till att hålla processorkraften lite jämnare på mitt system, men med softsyntar och externa pluggar så blir den mycket ojämn, eller funkar inte alls med Hyperthreading på. Det visar ju lite hur viktigt det kan vara att mjukvaran är skriven och anpassad för HT. När jag sedan gör samma tester på en AMD dator så visar den mycket jämnare CPU-loads. Detsamma med en annan väns dator (P4 2.8 HT 800mhz FSB och Intel D875PBZ moderkort) som också visar mycket jämnare och bättre resultat.

Dessa tester är ju inte gjorda med samma kringutrustning men med samma programvara. Det har givetvis stor betydelse vilken latency man kör på och om jag uppdaterar mina chipsets-drivrutiner samt flashar bios så kanske jag får en jämnare dator men jag skulle inte rekomendera nåt annat än Intel moderkort och Intel P4 2.8 eller högre. AMD Athlon XP 3200+ är nog en bättre processor på många plan för HyperThreading gör P4:an starkare när mjukvaran stödjer det men annars bara slöare. Nu stödjer ju SX och Reason det men inte alla Pluggar som man kan tänkas köpa.

Det bästa är väl att köpa en begagnad AMD och mycket ram samt SATA diskar o sen vänta på att XP och drivrutiner blir i 64 bitar. Ny kostar en AMD Athlon XP 2500+ blott 600kr, mot en P4 2.8 för 1600kr. Men om det ändå blir Intel så se till att du köper en processor med Prescott-kärna (1Mb level-2 cache) för det kan behövas, har jag hört...
Vid köp av AMD se till att få ett moderkort med nforce2/3 chipset, det har varit problem med VIAs.

PS.

Gå in på denna sajt: www.carillondirect.com

Välj ut ett system med 800mhz FSB och 875PBZ-chipset. De säljer dem för en förmögenhet jämfört med vad de egentligen kostar på datorbutiken.com.

Men vad du än gör så köp INTE en LAPTOP. De har för dåliga möjligheter för kylning och hårddiskprestanda. En dator som skall vara tyst OCH ha bra kylning måste ha STORA fläktar. Min Chassifläkt är 120mm och min Processorfläkt är 92mm. De är väldigt tysta och min dator väldigt sval. När det gäller Hårddiskar så är det SEAGATE som gäller, Min är ljudlös och SATA diskarna skall vara likadana. En vän till mig har SATA-diskar i Raid-mirroring. Det är säkert och snabbt. Det vill till om man t.ex vill ha ett samplat piano igång på 2GB.

Hoppas du kan ha nytta av det jag sagt.

1
Bevaka tråden