Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grrovebox!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-13 15:09

Måste bara berätta om min uppenbarelse. Jag har alltid haft lite förutfattade meningar om sk. Groovboxar och mest tyckt att de är lite larviga leksaker. Men så nu ett tag har min dator varit sönder, så det har inte blivit så mycket musikaliskt gjort (förutom lite smöriga ballader med akustisk gitarr och bitter sång ). Så jag lånade en Korg Electribe EM-1 av en kompis, bara för att ha något att göra. Tänkte först att "den här kan man väl inte göra så mycket med". Specifikationerna verkade simpla: 8 rytm-spår och 2 monofoniska synt-spår, allt samplingsbaserat.

Men jäklar vad fel jag hade! Den här lilla plastburken rockar såå fett. Just enkelheten att snabbt kunna sätt ihop en idé till ett pattern och sen koppla ihop dem till något färdigt har gjort att jag har fått så mycket mer gjort nu än på länge. 2 monofoniska stämmor räcker förvånansvärt långt när man lär sig att hushålla med dem. Ljudet är mycket fetare än jag hade räknat med. Visst, den har sina begränsningar, men det uppvägs omedelbart av hur mycket kul man kan ha med den.

Såååå... numera är jag ägare av just en sådan liten maskin.. och väldigt sugen på att köpa storebrorsan till den, eller ännu hellre, en Monomachine

  • Medlem
  • 2004-05-13 15:38

Låter spännande!
Bjud oss på en mp3´a.

Kolla in es-1 ocksa for tusan.. dom tycker jag ar skitbra! Jag lirar med 2 st sadana till trummor och effekter... snabbjobbade som bara den (samplingarna sparas i burkens flash-minne dessutom.. soft att slippa ladda om varje gang man startar burken)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-13 19:17

Jam säljer ju också ut sina sista EA-1 för 2000kr.

Eller ännu bättre: musikbörsen säljer loss några demoexemplar av AN-200an för 2000;-. Riktigt bra synt, okej effektdel och .. tja, kassa trummor.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-13 19:59

Jag har iofs inte så mycket att jämföra med, men jag har iaf en DX-200, Fm-brorsan till AN-200, och ärligt talat, som groovebox tycker jag inte den är mycket till att hänga i julgranen. Sequensern är jobbig som tusan och massa parametrar sitter gömda och man kommer bara åt dem via datoreditorn.
Retrigger/roll/funktionen kan vara rätt kul ibland dock. En annan sak som är skitskumt är att tempot ändras när man byter längd på ett pattern. 145 bpm blir plötsligt inte alls 145 bpm om patternet bara är 12 steg långt.

En fråga till er som har electribes dock, kan man göra slingor som inte är 8,12, eller 16 steg långa med dem? Alltså andra taktarter än 4/4 och 3/4.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-14 02:51

Nej, du kan inte göra kortare än 12 steg. Däremot så kan du ha ända upp till 64 steg som max i ett pattern. Roll-funktion finns det ju också.

De grejer jag har gjort med den hittills ska förhoppningsvis bli med på vår skiva som är i görningen, så jag vill inte lägga ut något av dem ännu. Men jag kan ju slänga ihop något annat någon dag om jag orkar

"Sequensern är jobbig"

Jo, sant. Den är kass. Men syntdelen låter ju såå bra.
2000,- med full garanti och sådär är ju ganska nice också.
Mitt bästa köp, like.. ever.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-14 11:22

Jovisst, som ljudmodul låter den skitbra.

bewing77: Vaf jag menade var om man kan göra patterns med tex 14 steg? eller 13 eller 15 för den delen.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-14 16:32
Ursprungligen av makari:

Jovisst, som ljudmodul låter den skitbra.

bewing77: Vaf jag menade var om man kan göra patterns med tex 14 steg? eller 13 eller 15 för den delen.

Nej, det går inte. Man kan välja om det ska vara fjärdedelar eller trioler och sen hur många takter, från en till fyra, det ska vara. Så mutiplar av 12 eller 16 är det som gäller.

Jag funderade faktiskt på en AN200 också, men EM-1 passar mig mycket bättre. Det viktigaste är att den är snabbjobbad (om jag måste sitta med en datoreditor kan jag ju lika gärna göra det i Reason) och bra basic-trummor. Synthljuden kommer jag nog ändå inte använda i någon inspelning och om jag skulle få för mig att använda den live så kan man ju alltid koppla in en "riktig" synth och låta de två synth-spåren i EM-1 spela med synthen som ljudmodul. Så som med allt annat så är det ju en fråga om vad man är ute efter.

Grejen med electribemaskinerna är ju just instant coffee. DX/AN200 är något helt annat.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-16 01:36

Grooveboxar är ganska smarta när man tänker efter. Tyvärr ska de ofta lida av sjukdomar som lite minne, små modulationsmöjligheter och småjobbiga buggar. Jag skaffade en billigt, dels för bröd och smörljud, dels för en sequenser, men mest för att kunna "komma igång" snabbt med min hårdvarusetup. Nu har den tyvärr ballat ur och hänger sig, slutar spela, vägrar starta etc. Tur att jag har allt sparat på back-up. Det lustiga är att min Roland d2 (ja, den som är så förbannat ful) bara är fylld till hälften. Den har 99 userpatterns tror jag, och jag har bara fyllt till 49 och den ballar redan ur. Tack Roland.

Ursprungligen av bewing77:

Såååå... numera är jag ägare av just en sådan liten maskin.. och väldigt sugen på att köpa storebrorsan till den, eller ännu hellre, en Monomachine

Jag har en monomachine nu istället. Den är väldigt kul. Jämfört med electribe så är den nog väldigt mycket roligare och intresantare, så jag rekomenderar varmt denna maskin. Vill dock påpeka att den är begränsad i sina trummor. Du kan nog vrida till dem rätt mycket, jag vet inte för jag använder dem inte, men de är i mono. Vill nu ha mer trummor så får du använda ett spår till (den har sex stycken). Du kommer nog få arbeta lite mer med den, men ack vad den går att skräddarsy. Det enda den inte gör snyggt tycker jag är stråkar och bas. Eller tja, basen är fin, den är inte som jag vill ha den bara.

Sequensern är verkligen inte dum den heller. Snabb, lätthanterlig, jobbar i direktminnet så man slipper spara jämt och ständigt, och rolig. Tufft att man kan trigga lfo, amp och filter separat. Jag har inte stött på det tidigare.

EDIT: Den gör naturligtvis inte bröd och smör-ljud heller...glömde skriva det.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-16 19:48

Nej men jag kan ju faktiskt köra trummor på min Electribe. Med en kompressor så går de att få att låta riktigt bra. Och monomachinen kan väl sequncea 6 externa spår också? Då kan jag ju koppla in typ min virus för lite elaka basar och kanske skaffa en sampler (apbilliga nu ju) så känns det som en ganska solid live-rigg.

Har du modellen med eller utan keyboard?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-16 21:56

Jag kör med modellen utan keyboard. Tabletop alltså. Innehållet, alltså OS:et är detsamma i båda. Så det ska gå att koppla en joystick om man vill, funderar på en gammal Kaoss Pad 1, de brukar vara billiga. Monomachine tar ju heller inte emot velocity, utan man måste fixa det i efterhand på sequensern. En annan anledning till att jag valde utan keyboard.

Jo, den kan köra sex externa burkar om du vill, den kan dock endast skicka ut i mono i stort sett. Den grejar polyfoni på en kanal, men då måste båda tonerna vara lika långa och börja samtidigt. Annars så kan man även göra som jag gjort och be flera spår spela till samma synth för polyfoni. Man kan lätt avara 4-5 spår till maffiga stråkarrangemang tycker jag. Allt "blippblopp" kommer ju ur mono ändå, förutom bas då. Det är ungefär så min liverigg funkar. Funkar väldigt bra, och den känns väldigt kompetent. Mest av allt så känns den driftsäker och det skall verkligen inte undervärderas.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 05:30

Måste säga att jag är väldigt sugen. Låter som att det skulle kunna passa mig utmärkt. Svårt att tänka mig att spåren inte kommer att räcka till. Trummorna på EM-1'an (går ju även att använda den utan de interna trumljuden om man vill, bara som trum-sequenser) och likaså sequnsering av två mono-spår från den + 6 monomachine spår + ytterligare sex spår som monon kan spela upp. Räcker garanterat.

Hmm, undrar om man kan bygga om en datorjoystick till en midikontroller.. Jag har en gammal som står och samlar damm, och det är ju onekligen bra känsla i den.. problemet är att den är för högerhanden och den vill jag ju helst ha att spela med.. lite ot kanske

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-17 22:29

Ja, det går ingen nöd på ljud någonstans. Det skulle väl vara att det är lite krångligt med polyfonin då, men det är ng mest en vanesak. Man kan ju faktiskt spela live också...ej att förglömma.

Datorjoystick har jag också funderat på. Har en gammal c64-joystick som jag skulle vilja använda, om det går. Den är av modellen "Terminator" och är utformad som en handgranat.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-19 17:24

Och nu till en viktig sommarfråga: Kan man köra EM-1 på batterier? Eller finns det någon annan rolig liknande låda som klarar sig på portabel ström?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-19 22:10

Oh...det hade varit guld om man kunde ha något portabelt på bussen/tåget/stranden/uthuset...det enda jag har som går på batterier är min microkorg. Det är nog laptop som gäller om man ska ha något groovebox-aktigt.

1
Bevaka tråden