Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac? Ja tack...

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-17 21:12

jaja, Windows är iaf som ett såll. Det är inte OS X. Och i synnerhet inte OS 9.

Atari ja, det var sant... Den står ju här... åh, snälla, kan jag inte få en banner skickad till den? Det vore SÅ ballt... :kaaaka!:

JGB; "kalaskulor" ? Ah. Det får man nog tyvärr även med Atari. :hmmm:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-17 21:22

För den som vill motionera sitt Ad Aware-program;

Här är vinsten. DU är en vinnare!

Grattis... alla...

http://64.35.113.133/special2004/winner.html

Tack PF! Jag brukar ju aldrig vinna något annars

Sedan angående PC VS Mac snacket:
Båda två är datorer, båda är byggda av folk som vill tjäna pengar, båda har sina problem, Ingen tillverkare känner dock till något problem :rolleyes: , Båda två har en design (ful eller snygg, smaken är som baken välj själv), båda går att göra musik med (ibland, litegranna om den vill :hmmm: )
Kort sagt det är en dator, en dum låda i designad plast, sluta tjafsa om vilken ni gillar bäst, det får man välja själv så det så. .

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-17 23:24

Naivt. De facto är Windows ett såll - det har inget med "gillar" att göra.
Det är inte att "tjafsa" att peka på att Macen helt enkelt saknar dessa
problem. Det är snarare att vara klarsynt. Nästa PC blir en Mac - enkelt
sätt att slippa skiten som kommer sig av ett OS som är som ett såll.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-05-17 23:51

Det e helt ok för mig om du vill köpa en mac PF.
Jag har kört både mac å PC å för mig har jag aldrig sett det som ett stort problem (spywarezgrejjan). Jag använder inte datorn så mkt men ibland händer det å då funkar det helt utmärkt (trots att jag använder samma burk till att surfa, spela spel å annat grejs).
Körde stenhårt på win2000 förut men efter att ha kört XP nu i drygt ett halvår utan ngt som helst problem så har jag bestämt mig. XP funkar perfa!
Min mac fungerade oxå mkt bra men den hade inge klös (G4 MP500). Nu har jag en 2.5GHz Celeron som väntar på ny CPU (3.06GHz P4) fast det känns faktiskt inte akut...trots "snik-P4".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-18 00:24

Mm. Prestandamässigt är jag nöjd med min PC jag med. Hoppas den inte börjar läcka nu bara, när jag har tejpat karossen så gott jag kunnat...

Hehe, kul att det poppar upp en "WAIT! BEFORE YOU GO..." innan sidan ens laddats färdigt.. och att "[xxx] Cruises Remaining" minskar med helt regelbunden hastighet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-18 01:23

Mer kul... eller läbbigt... att typ 30 st telefonister jobbar på det där "företaget" och att de verkar tjäna ruggiga pengar på sin fula business. Här är från en av de anställda själva:

Subject: I work for these people. Heres the Scoop (confession)

Posted by: Galileo on April 25, 2004

Recently I started employment for the company named "special t travel". At the time i had done no investigation into my future employer and was excited about a new position in sales... this excitement soon waned, and nowadays, as i look for a new job, i am disgusted with myself for working for these people. Heres why:

For starters, NONE of you have won anything. The so called awards certificate that you reiceved while on the internet is nothing but a popup- anyone going to that site will get it. If you like, just for kicks, you can "win" this so called award again, and again, and again.
When this award popped up on your computer, I will venture to say that your confirmation number was either 56432 or 5222. These are the only two confirmation numbers, and are only used by the company to track which advertisement (there are two hence the two confirmation numbers) brings in more callers.

The place where i work is nothing but a massive calling center, where 30+ idiots work answering phones from callers who have recieved this so called award. The phones ring off teh hook of course.

When you first call in, you will be told by the representative to wait on hold while he inputs your confirmation number and information into the computer so he can look everything up for you. This is a downright lie. What the representative actually does is put the phone down for 10-15 seconds, pick his nose, pencil in your info onto his daily logsheet, and then pick up the phone again to happily tell you that yes he has confirmed your award.
Next, the representatvive will tell you that you have a rental car with unlimited mileage, and that you need a credit card and license to get it. When you hear this feel free to laugh silently... what this is is the representative screening his calls. He tells you this so he can ask you in an un-assuming manner if you have the potential to pay by credit card then and there... if you cant, you will quickly be
"shown out the door"

Oftentimes, if they feel your are skeptical or if they follow their script correctly, they will tell you how wonderful this all is but that they bet you are wondering what the catch is. Youll tell them of course, and theyll go into a little speech about how this is an advertisment promotion blah blah blah... All bullshit, lies. Its not an adverstising promotion, its not even a promotion. They sell this vacation package for 698, year round, to everyone that calls because they think theyve won something.

The whole affair is laughable, but thats not where the circus ends. They will aslo tell you you have a bonus 3 day trip to vegas. Since the rest of the package is for 4 people, youll assume this one is to. NOpe, the 3 day trip to vegas is for 2 people. Theyll tell you that... only if you ask them.

Then for the punchline of course. The sales scheme works on an engine of what the business calls fronters and closers. The fronters are the peons who answer the phones, give you the basic info and screen the calls. If a caller is still around by the time the fronter is done, the fronter will transfer the call. They will tell you the consumer that you are being transferred to a "quality assurance manager" Once again, a load of Bullshit. This quality assurance manager is what the business calls a closer... their job is to make you feel comfortable and fork over your credit card.

The moral of the story- nothing is for free, and in my expierience, special t travel primarily is selling these packages to folks who can hardly speak english and dont etnriely understand what is going on.

GOOD JOB SPECIAL T TRAVEL! and we americans wonder why the rest of the world hates us.

If you have any questions feel free to email me at ambiguous_foo@yahoo.com
If you like, I can even send you a copy of the script all the fronters use if you want to have some fun with them or for whatever reason.

Kommentar: Ja, jag började faktiskt hata amerikaner mer än någonsin just idag. Just för att det kan finnas ett företag fullt av såna här människor. Jag menar, jag tyckte det hela var rätt underhållande - men om min farsa eller morsa fått upp websidan så hade de nog gått på det hela. De hade visserligen inte uppgett kreditkortsnumret över telefon, men jag vågar inte garantera det... :-/ hur många har blivit lurade? Hur många som helst...

Särskilt första gången någon råkar ut för sådant som detta, om de inte är helt på det klara med hur tekniken fungerar, är det förstås stor risk att de tror på det. Första gången jag loggade in på en bbs och ägaren började skriva till mig trodde jag att det var datorn jag ringt till som försökte kommunicera..

Den snyggaste bluffen jag sett var den som pågick i någon vecka för några månader sedan där ett e-brev damp ner från ”Paypal”. Det berättade att på grund av några bluffmakares framfart skulle man som Paypal-kund för säkerhets skull logga in på deras sida och lämna sina kreditkortsuppgifter ännu en gång.. länken hette förstås som den riktiga sidan och när man klickade på den stod det htt.p://www.302+.2352f.250fnm/svmsol.ssdgos.34634634 eller något sådant i adressfönstret (men vem tänker på sådant) och alla grafik/design var förstås identisk. Förutom det något skumma resonemanget om varför man skulle skriva in sina uppgifter igen var det egentligen bara att brevet inte nämnde mottagarens riktiga namn som avslöjade det. Duktigt. :rolleyes:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-18 02:25

Ptja, han fick säkert in massor av cash på detta vis...

Urk. Kan ingen berätta något bra om ärlighet, så man blir bättre till mods?

PF: avisa mig inte med kommentarer som naivt odyl, tack på förhand.

PF:

Ärlighet varar längst.. lite som champinjoner på burk.

Citat:

Det har i allra högsta grad med plattformen att göra.

Vad? Att det finns finns spyware och reklampopups? Hur resonerar du då?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-05-18 12:18

Hmmm...en hel del av ansvaret ligger på användaren, tycker jag...om din båt läcker bör du täta den...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-18 12:22

Eller varför inte byta till en snyggare båt som ingen bryr sig om att borra i hur som helst? Liksom. Det är märkligt hur de mest rabiata PC-användarna håller Windows-plattformen som något "rejält bra" trots att den förpestas med nya virus och trojaner mest varje dag.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-05-18 12:52

Det här börjar likna flame war banne mig...så onödigt!

Det är märkligt hur de mest rabiata PC-användarna håller Windows-plattformen som något "rejält bra" trots att den förpestas med nya virus och trojaner mest varje dag.
PF: visst förpestas den med nya virus å skit varje dag men så länge min dator fungerar perfekt så kan jag väl ändå inte dra slutsatsen att jag sitter med den sämsta plattformen??
Duals tänkande tycker jag inte är naivt, däremot sättet att vifta bort desamma.
Lasselu har helt rätt i sitt en hel del av ansvaret ligger på användaren, tycker jag...om din båt läcker bör du täta den... men jag är säker på att han med detta menar att Windows e den bästa plattformen.
Erik å PeterH:s diskussion har väl redan fått ett svar? Att det finns mest spywarez å virus till Windows beror inte alls på plattformen, snarare på att de som vill förstöra, vill göra det för så många som möjligt och om Apple ligger kvar på sina 5% av världsmarknaden så kan man lätt dra slutsatsen. Sen kan det vara hänt att det kräver mer tid att göra liknande på en mac men det är inte jag rätt man att bedömma. Finns det 20ggr så många "förstörare" (statistikst sett) på PC-sidan så hittar de ju lättare hål och brister (för att inte nämna "moroten" av att eventuellt kunna slå ut alla windowssystem).

Liten tanke bara...hur mkt nyhetsvärde har ett eventuellt SoBig på macsidan?

Ok... brukar hålla mig ifrån denna typ av debatt, men nu kan jag bara inte låta bli. Den som vill kan få piska mig på allmän plats...

Bara för att jag kör Volvo så behöver jag inte använda säkerhetsbälten. Det är ju världens säkraste bil.

Citat:

PeterH: Att Windows är tätt som en läckande båt har möjliggjort programmering av virus, spyware, trojaner, et cetera

Mårre sammanfattade visserligen min ståndpunkt väldigt bra, men jag kan inte låta bli att kommentera ovanstående:

UNIX-hackning har en bra mycket längre historia än Windows-hackning. UNIX hackas säkert dagligen. Men inte av kommersiella orsaker. Det är därför du inte märker det... Mac OS X kan jag inte uttala mej om, men jag antar att det är ungefär lika som Unix som helst.

Det är inga som helst tekniska problem att göra precis samma program till vilket OS som helst. Kanske kräver lite mer jobb dock, så motivationen spelar ju in. (MS Outlook är iofs ett undantag, det har ju möjliggjort e-postvirus i en skrämmande omfattning, men det var ju inte det diskussionen gällde). Moderna desktoppar (KDE, Gnome osv) har alla något som motsvarar COM, som skulle kunna utnyttjas i såna här sammanhang. Men återigen, det är inte mödan värt. (och det skulle behöva se olika ut på alla plattformar).

Ni får gärna trasha Windows hur mycket som helst, men gör det på sakliga grunder...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-18 13:31

Ja, OSX bygger på Free BSB. UNIX har en lång historia och de flesta säkerhetshål har ju säkerligen upptäckts redan. Men, visst nya tillkommer, men floran är inte lika omfattande som hos Windows uppenbarligen.
Det finns så många skäl att inte befatta sig med windows som bygger på sakliga grunder, säkerhetsaspekter är bara en av dem. Du nämner outlookvirus själv och jag kan komma på ett dussin andra skäl.

Peter H: personligen tycker jag det verkar som om Windows är mer osäkert skrivet, inte minst med alla hål i Internet Explorer och Outlook (*) (även om det börjar bli bättre nu). Visst är det så att det skrivs fler virus/spyware för Windows eftersom det är betydligt vanligare, men å andra sidan så skulle det vara en rejäl fjäder i hatten att skriva det första riktiga viruset för OS X. Vad jag vet finns det bara två trojaner till OS X, varav den ena var för att visa att det skulle gå att kamouflera ett program som en mp3-fil. Men det är långt ifrån Sasser/nimda/Blaster osv som sprider sig själva.

Trots allt är det så att man får mindre problem med maskar/virus osv om man kör Mac. Man kan diskutera om det beror på tekniska missar, användarna eller något annat, men det är ändå ett faktum.

(*) Man kan diskutera om programmen hör till operativsystemet eller ej, men eftersom åtminstone IE har krokar rätt in i operativets kärna och används av 95+% av alla Windowsanvändare tycker jag bör ta upp det också.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-18 13:51

Bra synpunkter, men det verkar som om det är läge att lägga ner nu. Vi vet ju alla var dessa diskussioner slutar.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-18 14:32

Det är bra att ni inser det själva, så att vi moderatorer/administratörer slipper skramla med nycklarna.

Öh, vadå? Tyckte det var en helt vanlig diskussion. Nåt enstaka övertramp, men inget som utvecklades till nåt. Folk måste väl få ha olika åsikter om saker & ting så länge det inte blir personangrepp?

Jaja, verkade ju inte leda nånvart ändå...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-18 18:25

Peter H : Nä, men det är det jag menar. Att folk (i större eller mindre utsträckning) själva inser vart gränsen går så att vi slipper låsa trådar. Mitt förra inlägg var menat i en uppskattande/skämtsam ton, inte hotande. Ursäktar om det inte framgick.

Utan att på något vis slänga på mer ved i elden, hur är det med säkerheten på Mac-versionen av Internet Explorer? Jag är mest nyfiken.

Citat:

Mitt förra inlägg var menat i en uppskattande/skämtsam ton, inte hotande.

OK, sorry, misstolkade nog lite...

Citat:

hur är det med säkerheten på Mac-versionen av Internet Explorer?

Funderade själv på det under debattens gång faktiskt. Såvitt jag vet är inte COM implementerat i något MacOS, det borde ju göra IE lite harmlösare?

  • Medlem
  • 2004-05-18 19:10
Ursprungligen av encore:

hur är det med säkerheten på Mac-versionen av Internet Explorer?

Eh, har aldrig ens tänkt på det...
Jag kör MacOS 9.2.2 och IE 5.1.6, det enda som stör är väl avsaknaden av pop up-blockering. Nån gång har skumma ".exe"-filer laddat ner sig mer eller mindre helt självt. Men dom är g a n s k a harmlösa på mac. Har använt IE sen 99 och har hitills aldrig haft vare sig virus eller något internet-relaterat strul.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-18 18:58

Det finns mig veterligen ingen möjlighet att dra igång applikationer den vägen. Att installera programvara den vägen likt vad som hände för mig, är förmodligen inte alls "doable". Men IE utvecklas inte längre för Mac utan i Macen kör man programmet Safari. Fast IE och Netscape och lite andra bläddrare finns också. För internetbanker och liknande behövs ofta t ex Netscape eller IE.

Det är ett annat team som utvecklar IE för Mac än för Windows, och vad jag vet är det få hål i den. Jag har för mig att ett par Security Updates i OS X uppdaterat IE, men jag kan minnas fel. Hål på OS X har mest bestått i problem med BSD/Unix-bitarna, tex sendmail, sshd osv (fast de hade ett rätt stort hål om man körde Appleshare-fildelning nyligen..)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-18 20:20

Jo, fast där känns det som att Apple själva hittar hålen före 1 biljon crackskadade hackers gör det. Vilket är en viss fördel.

Ska du använda din kära PC till musik, dra ur din nätverksladd och släng den åt helvete. Ska du tjata på 99musik och strösurfa på internets alla mörka gator och hörn köp en billig skitdator från SIBA. Ska du göra båda delarna köp en MAC?

Bevaka tråden