- toandfro
- Medlem ●
Jag tycker det är en trevlig synth. Lite småsunkiga ljud. Pianot hyffsat, nog dåligt om du jämför med Triton extreme Orglar: den har ju FM-synthes = helt ok-
Eh... Junos piano? Om den låter bättre? Gör inte allt det (SY-77 undantaget)? Så vitt jag vet och märkt så kan inte en Juno (106 eller Alpha Juno) göra några ljud som på något vis skulle få en att tänka: "ja ja. ett piano!". Så visst, en SY-22 kommer ha bättre pianoljud än en Juno. Men det har en Roland MT-32 också
Sedan vill jag minnas att SY-22 har en kraftigt förenklad FM-del. Man kommer nog inte åt "alla" parametera som på en V-50 (där fick jag säga det, fan vad jag saknar den) eller TX81z. Styrkan ligger i vektorsyntesen, ansåg nog Yamaha. Så FM-syntesen var där mest som ett element för vektorsyntesen. Men jag tror att den är ball i alla fall. De kostar ju inte många spänn i dagens läge, för 1500 - 2000:- borde man få en hel och ren SY-22. För någon hundring till eller för kanske samma pris får man nog uppföljaren, tror den hette SY-35 eller nått.
Är det just vektorsyntes du vill ha så finns det nog roligare alternativ till SY-22. VIll du att det skall låta mäktigt och så vackert att man börjar lipa så kolla in en Korg Wavestation. Du har rätt många vågformer där som passar till orglar och den kostar från 2500:- och uppåt. Klart mycket bättre köp än SY-22 och jag får tycka. Och det får jag.
Ps. Kan lägga upp lite ljudsnuttar från en Wavestation om du vill. Ds.
Hehe...ja nu kanske ett juno-piano var ett extremt exempel men om man jämför med t.ex. en modern budget keyboard hur låter pianot då?
Jag är väl ute efter piano & orgel ljud plus pads, stråkar och andra synth ljud.
Klarar den av det klassiska dx7 elpiano ljudet?
Köp en Yamaha AN1x
En underbar va som även klara dx7 tines
Om du menar "det" DX7-pianot osv, nej, det klarar den inte. Inte om du lyssnar A/B mellan en DX7 och en AN1x och på olika grader av velocity. I princip ingen synt grejar att återskapa hela registret från DX7:an såvida vi inte snackar typ Native Instruments FM7 eller någon nyare Yamaha-synt med FM-syntes.
Om du menar "det" DX7-pianot osv, nej, det klarar den inte. Inte om du lyssnar A/B mellan en DX7 och en AN1x och på olika grader av velocity. I princip ingen synt grejar att återskapa hela registret från DX7:an såvida vi inte snackar typ Native Instruments FM7 eller någon nyare Yamaha-synt med FM-syntes.
Korg Z1!