Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roland SH-32

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-05-17 19:49

Har tassat lite som katten kring het gröt runt denna synt men har fortfarande inte hittat det lilla extra som gör den köpvärd. Har någon av er testat den? Vad var bra/dåligt? Själv tycker jag att den inte känns speciellt lättjobbad samt att jag saknar en riktig display. Ljudmässigt är den OK och jag gillar det stora antalet röster (32) till det priset.

Gillar katter gröt?

• Medlem
  • 2004-05-17 20:01

Jag skulle kanske ha skrivit Whiskas istället....*s*

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-17 20:04

Min kompis köpte en sådan när den var ny... Han sållde den efter två månader. Han tycket den var tråkig men han tycker det är tråkigt med desktopsynthar. Han sa att den kanske var kul för en DJ men inte för en musiker. Fast han har ju äkta vara att jämföra med, både en SH2 och SH101 och han tycker dom låter bättre...

Jaja vad vet han. Själv har jag inte testat den, skulle hellre köpa en JP8000.

MVH
Demokid

hehe...förlåt för jag gjorde det hela oseriöst....den verkar cool om jag får säga det...har inte testat den men för att vara en racksynth så verkar den grym (och prisvärd)

• Oregistrerad
  • 2004-05-17 20:49
Ursprungligen av toandfro:

...men för att vara en racksynth så verkar den grym

Det är ingen racksynth, det är en "tabletop", även om den går att rackmontera - lite meningslöst med reglage isf...

• Medlem
  • 2004-05-17 20:10

Jag är som sagt väldigt tveksam oxå eftersom det känns lite leksak över den fast storleken gör den attraktiv att ta med på resor mm.

• Medlem
  • 2004-05-17 20:15

@toandfro: Det är lugnt...*s*

Man kan nog hitta den för runt 2 000 kr i USA antar jag och till det priset är det riktigt intressant MEN är den något att ha?

ja ja...tabletop whatever...

folk på 99:an verkar älska att rätta andra (inget ont mot dig lemon)

minns jag inte helt fel så har inte en sh-32 någon arpeggiator?

Var det inte någon som skrev att om man använder oscillatorsynken så har man inget filter..? I så fall är den ju lite beige. Är processorn i den så kass att det inte funkar eller vaffö denna underliga begränsing? Och är det fler begränsningar i så fall?

• Medlem
  • 2004-05-18 08:45

Som vanligt blir jag inte klok av era inlägg...
Om det som Parakeet säger stämmer går den bort direkt...måste kolla det!

to: SH-32:an har en arpeggiator; en riktigt mystisk en som Roland hävdar är en sequencer.

Para: förmodligen en kombination av svag DSP och marknadsföring. Det är ganska DSP-mässigt komplicerat att fixa en icke-aliaserande vågformssynk på "godtyckliga" vågformer, så det är inte så konstigt om det inte finns nåt kvar till filtret sen. Sen kan man ju undra varför de isåfall inte skippar aliasing-friheten eftersom de ändå sabbat maskinens ljud genom att göra så att alla rattändringar 'trappstegar'.
Och ja, den är fylld med alla möjliga konstiga begränsningar på klassiskt Roland-manér.

Adde: näe, det gör den nog inte, den låter förvånande bra för att vara så leksakig. Prova och lyssna först, som smör-och-bröd trans-synt t.ex. duger den nog till en hel del.

• Medlem
  • 2004-05-18 10:33

[QUOTE="Johannes"]
Sen kan man ju undra varför de isåfall inte skippar aliasing-friheten eftersom de ändå sabbat maskinens ljud genom att göra så att alla rattändringar 'trappstegar'.
Och ja, den är fylld med alla möjliga konstiga begränsningar på klassiskt Roland-manér.

QUOTE]

"Trappstegsrattarna" har jag hört många störa sig på fast begränsningar kan ibland vara kreativa.
www.novamusik.com säljer SH-32 för USD 199 plus frakt, vilket bör ge ett totalpris runt 2000 spänn (+ eventuell moms). Det känns som ett bra pris med tanke på funktionerna.

Vet inte vilken prisklass du tänkt dig, men kolla gärna in en Korg MS2000r. De går billigt idag och är rätt ilskna av sig. Men de kan bara spela ett enda ljud år gången såvida men inte "splittar" den och håller på och bökar. För inte såååå överdrivet mycket mer pengar så hittar du både Novation Nova och Access Virus. Och då börjar det bli lite seriöst och flexibelt. Har sett både Nåvor och Virusar för löjligt låga 3500:- och uppåt.

Parakeet: inte nog med det, glöm inte att t ex NordLead 1or och 2or går ganska billigt nuförtiden, om man skulle råka tycka dom är kul....

Jupp, såg en Nordrackare för 2500:- Man blir ju sugen själv.

Kolla på sound on sound's hemsida (länk nedan)... De brukar gå igenom saker bra...

http://www.soundonsound.com/sos/May02/articles/rolandsh32.asp?session=852ae4aeda69f9dc29f3c47783d2e67a

-Niklas

• Medlem
  • 2004-05-18 18:08

@distinct: Tack...det känns som om man skulle prova den lite ändå eftersom jag är sugen på att testa dess arpeggiator.

• Oregistrerad
  • 2004-05-24 23:47

jag har den, det är den enda synthen jag har, och jag använder den bara till att leka med och göra oväsen med den, och vill du ha en mystisk maskin som gör lite som den vill så är det ett perfekt köp, jag har fått fram riktigt skrämmande saker med den, och till oförutsägbar skräckfilmsmusik passar den alldeles utmärkt.. jag har ganska kul med den då jag vill göra oväsen, men om du vill ha riktiga ljud är den nog mindre bra, den är ganska svår att förstå sig på.. den har en arpeggiator som jag tycker funkar lika bra som alla andra arpeggiatorer jag testat, vilka iofs inte är många, men ändå..

jag köpte den för 2500kr begagnad, tyckte jag tjänade bra på det efter att ha sett den ny i affären för 4500kr..

en grej som kan vara lite störande, men även kul om man vill ha oväsen, är att när man drar på för hög velocity på vissa ljud så förstörs ljudet och det knastrar högt i högtalarna, ganska läskigt.. annars går det göra tuffa rundgångsljud med den.. jag tycker den är kul..

• Medlem
  • 2004-05-25 09:12
Ursprungligen av totti:

jag har fått fram riktigt skrämmande saker med den, och till oförutsägbar skräckfilmsmusik passar den alldeles utmärkt..

en grej som kan vara lite störande, men även kul om man vill ha oväsen, är att när man drar på för hög velocity på vissa ljud så förstörs ljudet och det knastrar högt i högtalarna, ganska läskigt.. annars går det göra tuffa rundgångsljud med den.. jag tycker den är kul..

Har du lite ljudexempel som man kan få lyssna på?

• Oregistrerad
  • 2004-05-25 10:31

ska se om jag kan snickra ihop nåt efter skolan åt dig sen..

1
Bevaka tråden