Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Er drömsynth..?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-20 23:52

Aloha!

Om ni fick en massa stålar för att göra er drömsynth, hur skulle den se ut? Vilka funktioner, design, modulär/keyboard eller modul? Skulle den vara monofonisk eller polyfonisk? Tänk på er dröm digital som analog och berätta. Har ni ritat bilder så lägg upp dom!!

MVH
Demokid

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-21 00:54

Oberfunker segrar i första ronden, han har ju ritat och konceptualiserat en hel synt, med 99musik-gängets tappra assistans på kommentator-bänken...

• Medlem
  • 2004-05-21 01:03

Rolands V-synth/VariOS är för mig som Roland-fantast något i rätt riktning, fast jag vill helst ha nåt helmjukt utan hårdsynth/rack överhuvudtaget. Hellre billiga & plastiga midikontrollers än en containertung dammsamlande klenod som måste servas...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-21 01:05

Den är inte alls dammig... jo, lite kanske... däremot är den inte särskilt tung!

Edit: viktkontroll; okej då, den väger som 13 st USB-controllers... :hmmm:

• Medlem
  • 2004-05-21 01:11

PF: mina erfarenheter av hårdvara är just en fet avsaknad av "total recall" + knappar som slutar att funka + pitchbends som fastnar och just stooora saker som väger mycket. men l j u d e t, det saknar jag... :/

• Oregistrerad
  • 2004-05-21 10:34

En synth med en VA del med 64 röster 8 multi med 8 utgångar, samplerdel 64 röster 8 multi 8 utgångar,med inbyggd sequencer o 4 effecter.

En hottad V-synth eller typ en MPC-4000 med VA synth.

Är det vekligen nån som vill ha *en* drömsynth? Inte jag iaf. Jag vill ha en svinbra analog, med gränssnittet optimerat för subtraktiv syntes, en höjdardigital (kanske två, en för FM och en för additativ), en helt grym sampler, en trummaskin med alla dess attribut osv...

Allt-i-ett burkar finns ju en del (EX5, Triton m. MOSS, Rolands va-dom-nu-heterosv), men hur kul panel är det på dom?

Men vore det inte skönt att hitta en synth som har allt? Även om den var stor som ett hus?

• Medlem
  • International user
  • 2004-05-21 12:17

Jag kan inte direkt komma på något i drömsyntväg. Jag är nog väldigt insnöad i arrangeringsbiten just nu, men min drömsynt är den som jag inte tänker på att jag använder. Den bara finns där och har de parametrar jag behöver för att kunna skapa ett substitut för de ljud jag hör i mitt huvud. Jag behöver inte fundera så mycket på det tekniska, utan den minns alltid vilka ljud jag jobbar med och sparar alltid aktuell setup. Den har inga begränsningar i antal röster heller, vill jag ha en ny instans av samma synt så är det inga problem. Om jag vet att jag får rätt resultat om jag lägger på en phaser, ett eko, en kompressor eller rumklang på ljudet så ska det vara möjligt. Samma gäller EQ.

Nä, min drömsynt är transparent. Den har få begränsningar och jag lägger inte märke till den. Men den ger resultat.

• Medlem
  • 2004-05-21 12:26

Min drömsynth är samma som min drömmusikskaparmanick. Något inspirerande, något som samtidigt är välkänt när det även överraskar. Något där man slipper allt strul. Något som bara fungerar, och jag behöver inte bry mig om att fixa och dona för att fixa diverse mindre eller större problem.

Teknikvalet är ointressant. Fungera! Inpirera!

• Medlem
  • 2004-05-21 12:52

En vidareutveckling av Yamaha EX5

En stor AN del (gärna vidareutvecklad)
Mer av allt plus usb/firewireportar för dumpning av wavfiler från datorn in i synten
Lika stor
Gärna en skärmutgång så man kan koppla till en 17" tft.
Gärna blå som ex5
Att yamaha gör den stabil
Att yamaha vrider tillbaks klockan och glömde göra motif å la resurserna på att vidareutveckla AN1x

yayayayayayya jag är Yamahatok

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-21 15:27

Nord modular G2 känns rätt mycket som min drömsynth. Med betoning på dröm eftersom jag inte kommer har råd med nåt sånt inom överskådlig framtid så då förblir det väl en dröm.

Annars håller jag på att bygga min egna analoga motsvarighet till en G2, ANINGEN bantad då, eftersom det kan bli ganska jobbigt att bygga 150 olika moduler, och ett par stycken av varje med analoga komponenter (och knö in allt i en liten låda med ett klaviatur på tre oktaver) :kaaaka!: . Så det kommer nog bli nåt som liknar en expanderad MS-20. Kanske inte min drömsynth fullt ut, men förhoppningsvis en bra kompromiss mellan drömmen och vad som är praktiskt möjligt.

Ditt hemmabygge vill vi veta mer om. Det verkar ju hur koolt som helst.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-21 16:59

Visst. Jag har inte kommit så långt ännu. Det som är färdigbyggt och testat är än så länge oscillatorerna, 2st, och lfo:erna, 4 st, men en av dem kanske slutar som stämoscillator (440 Hz alltså, det känns som en bra grej att ha). Ett filter (Steinerfiltret) och klaviaturkretsarna är dessutom så gott som färdiga men otestade.
Men planen ser ut så här:
2 oscillatorer (SAS-VCO:er) med sågtand, pulsvåg, triangel och sinus
2 filter, en moogstegeklon och en Steiner Synthacon-klon
2 ADSR-envelopes
3 eller 4 LFO:s
Ringmodulator
Sample and hold
Waveshaper
3-oktavers klaviatur
joystick
Ingång för externt ljud med preamp och envelopeföljare.
Semimodulär så man ska kunna göra alla möjliga varianter på sync och fm.

Jag räknar med att det tar ett tag innan jag är färdig, men det vore kul att få ihop den innan året är slut.

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-22 02:35

Det finns alldeles för många fina synthar där ute för att jag skulle vilja ha en drömsynth...däremot finns det en brist som jag skulle vilja "önska bort". Jag vill ha en GM-synth som låter som alla riktiga instrument. Levande och snyggt ska det vara och man ska inte kunna höra skillnaden på en stråkkvartett och en synth om man så har spelat i symfonikerna. kommer antagligen aldrig att infinna sig, men om man får önska så... Naturligtvis ska den ha ett fint interface, och fungera i alla lägen. Den ska dessutom vara kompatibel med allt, om det så skulle vara cv/gate.

• Oregistrerad
  • 2004-05-23 20:22

Jag tror inte att man kan packa in allt coolt i en enda maskin och sedan kalla den för en drömsynt utan man måste nog ha olika saker som tillsammans kompletterar varandra och blir till en studio i vilken man kan skapa musik som man verkligen gillar.
Det var det tråkiga och politiskt korrekta svaret.

Om jag finge fria tyglar så skulle det bli en stor datorstyrd synt med förmåga att generera alla typer av ljud; naturliga såsom syntetiska.

Gränssnittet skulle fungera på flera olika nivåer.
Det skulle dels finnas en exploratory-mode där man valde ett grundljud, t.ex. bas, åska, stråkar eller vad som helst. Sedan skulle det finnas en stor tryckkänslig platta som man drog fingret över och synten skulle då generera olika ljud efter avancerade patch-algoritmer beroende på hur du för fingret på plattan och spela upp det. Plattan är tryckkänslig och när man trycker hårdare med fingret så betyder det att man gillar ljudet som spelas och då registrerar synten den preferensen och fortsätter längs det spåret. När man hittat ungefär rätt så kan man gå vidare till den djupare delen av gränssnittet och finjustera alla parametrar. Intuition och precision kombinerat med andra ord.

Det skulle finnas flera olika sätt att spela på den. Dels skulle den generera musik utifrån ett rörelsemönster som den får via en kamera eller den tryckkänsliga plattan, dels skulle den kunna spelas via mer kontrollerade gränssnitt såsom klaviatur, sequencer, gitarr eller flöjt. Om man valde en kamera som gränssnitt skulle de rörelser, färger och perspektiv som kameran registrerade styra saker som tempo, tonart, klang och melodi. Allt skulle vara styrt av en avancerad AI som dessutom kontinuerligt lärde sig av det kompletta bibliotek av låtar som du har sparat i den.

Synten skulle gå att koppla till Internet och alla andra ägare som hade en likadan skulle kunna samlas i virtuella rum och jamma. Rummen skulle kunna ha musikaliska teman såsom elektronisk musik, klassisk, etc. Syntarnas AI skulle kommunicera kontinuerligt för att se till att allt orkestrerades och koordinerades trots att många olika personer spelade samtidigt.

Och så vidare.

• Oregistrerad
  • 2004-05-23 22:53
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-24 15:48
Ursprungligen av peter ripa:

MiniKorg eller MiniMoog, skulle tro det senare va??

En Voyager är det. Den där signatur-modellen dessutom.

japp

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-24 17:37

Ok, jag tjuvtittade på namnet på bilden bara... "Mini"-nånting...

• Medlem
  • 2004-05-24 18:06

Drömsynth är kul, men vad spelar det för roll om man inte har idéer & inspiration?

Jag minns hur inspirationen flödade med min gamla jv-1010,

idag har jag mycket bättre grejor men vad hjälper det?

Kanske är drömsynten GM, 128 ljud och inget kladd.

Näää, jag menar kanske inte vad jag säger, men.........

• Medlem
  • 2004-05-24 18:39

kloon: onekligen intressant, men prata saker är tydligen lättare än att komma med idéer som inte handlar om konsumtion eller drömmar om den...

Instämmer till fullo - aldrig har jag gjort så mycket som med min första set up, numera kan jag göra vad jag vill, men funderar ändå mest på nästa inköp... :/
(det är enklare än att förverkliga alla lösa idéer)

• Medlem
  • 2004-05-24 18:50

avart: Du har rätt.

Istället för att skapa sitter man och kollar: jam, tradera, blocket, vendolin, lauritz, Musicstore, etc...

Jag måste skärpa mig!!

Yi-haaa!

Min drömsyntetisator vore en mkt bokstavlig drömsynth;
Någon for av neuralt taktiskt implantat ...alltså sladdar in i skallen eller åtminstone något tufft headset a la "Ono-Sendai hyperrymdsdäck" för er som läst Gibson. Nej det har inget med gitarrer att göra.
En rejäl override av sinnesintrycken från min vanliga verklighet, som placerar mitt medvetande i en multisensorisk hallucination av... ja, valfritt gränssnitt.
Stående mitt i en orgie av trägavlade antika moogmoduler, slitandes i en skog av sladdar och frenetiskt klättrande runt bland rattar och spakar som en apa på speed...
Eller ett hyperpsykedeliskt multidimensionellt fält där klang är färg och form, och där melodi, harmoni och rytmik är ordning/oordning, struktur och en ickelinjär rörelse därigenom... 8-) Flummigt? Jaförfan!
Skall det vara mjuksyntar så skall det vara totalt! Ett virtuellt elektroakustiskt mentalt blitzkrieg!!!

Rattpanelen och jackfältet är IMHO den optimala kontrollytan i den fysiska världen. Inte förrän vi spränger dess bojor kan vi göra något verkligt nyskapande i syntväg!

/RtMI - flummar ur...

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-25 15:48

Lustigt att du nämner Gibson, hyperrymdsdäck m.m. Satt igårkväll och undrade var virtual reality har tagit vägen...den hypades väldigt i början på 90-talet, men det har varit väldigt tyst sedan dess...jag väntar fortfarande hur som helst....

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-25 16:50

Rotwang, du måste bli pappa. Tänk bara vilka sagor du skulle berätta! :kaaaka!:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-25 17:51

Jag skulle vilja ha en Hartmann Neuron i Nord Modular-utförande, och med samplerdel. Till det lägger vi det absolutbästa och mest lättarbetade gränssnittet någonsin och totalkontroll. Tack :kaaaka!:

1
Bevaka tråden