Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt från Future Retro, men vad är det?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-05-23 13:25

Större bild finns här: http://www.future-retro.com/REVOLUTION_files/revo100.jpg

Ser ut att vara... hmm... en sequencer? Med filter/oscillator? Hmm... vad tusan kan det vara? Det ser helskumt ut!

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-05-23 13:46

Har för mig att det ska bli en lite enklare version av deras 777...

• Oregistrerad
  • 2004-05-23 18:40

Futuretro 777

Eftersom det 777:an dök upp så ville jag bara passa på att inflika att det är en otroligt skön maskin. Om du hittar en begagnad så kan jag rekommendera den. Det är inte en TB-303-kopia som många påstår utan den kan mycket mer än så.

Den är givetvis analog med två oscillatorer - SAW och SQUARE - där varje oscillator steglöst kan variera mellan de båda vågformerna. Suboscillatorer finns för båda om man vill ha fläskig bas och så finns det noice för trummor. Den har gott om in- och utgångar (CV, gate, MIDI, filter etc.) OCH den har en inbyggd sequencer som är busenkel att arbeta med. Utförandet är klassiskt med solida träsidor och plåtskal.

Jag har tagit den med mig på resor ibland (för att inte få syntabstinens) och det går faktiskt att göra skön musik BARA med denna maskin och ett par hörlurar. Visst hade det varit skönt med en liten trummaskin också, men det beror lite på vad man orkar släpa med sig. Om inte annat kan man ju ta en liten MFB 502. De är ju inte större än en bärbar CD-spelare.

En Demo.

Ska bli spännande att se vad den nya maskinen blir.

Går det spela på den.....??

• Oregistrerad
  • 2004-05-23 22:11

Om du menar Futuretro 777 så finns det inget klaviatur, men man gör ju låtar med den inbyggda sequencern som man sedan gör massor av variationer på genom att vrida på rattar till filter och modulation.

• Medlem
  • 2004-06-30 20:22

Nu har Future Retro uppdaterat med massa information om Revolution (som den tydligen heter).

The Revolution is our latest concept synthesizer providing an intuitive interface which we feel most accurately represents the principles of time and music. From ancient sundials to modern day analog clocks, time has been represented as the circle, a cycle which never ends. For time itself is nothing more than our perception of the revolution of planets as they journey through their celestial orbit.

Ute i rymden? Hmm... Läs mer här: http://www.future-retro.com/REVOLUTION.html

En synth stenhårt nischad för Thomas DiLeva?

Wow, future-retro-killen borde sluta sig ihop med Jomox-Jurgen. Dom verkar båda gilla att new age-flumma om sina syntar. (Dom gör dessutom båda bra syntar, så vitt jag vet.)

• Oregistrerad
  • 2004-07-01 00:51

en rund 303-klon? ser fet ut iaf

• Medlem
  • 2005-01-02 13:27

2004-11-11, då släpptes Revolution officiellt. Nu kan man alltså köpa den. $650 kostar den tydligen, och med tanke på dagens dollarkurs så är det inget dåligt köp. Räkna dock med tull och andra kostnader (läs Thomas Kahn eminenta FAQ om det hela: http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=8160).

Verkar som en lite lätt magisk burk.

• Medlem
  • 2005-01-02 13:45

Jag kommer förmodligen köpa en sån under 2005... Beställde faktiskt en ifjol men jag var inte sugen på att vänta nästan ett halvår på att få den så jag avbeställde.. Vissa av mp3-demosarna låter riktigt bra, tycker jag!

Ja, jämfört med begagnatpriserna för 777:an ser det faktiskt riktigt bra ut.

• Medlem
  • 2005-01-03 09:21

777:an är ju klart mer kompetent som synt betraktat, men är man bara ute efter en 303-kopia så funkar nog Revolution bättre.

Tog en lyssning på ljudexemplen igår och det låter klart bra. Dock så åker den dit på det som ALLA 303-kloner jag har hört missar på. Resonansen. Det låter för rent! Resonansen på de 303:or jag har hört är rätt skitig, det blir inte de där rena filterljuden som hörs hos klonerna. Antingen är det det, eller så är det enveloperna som inte stämmer.

Verkar däremot vara en riktigt bra sequencer med rejäla inspirationsmöjligheter i.

Det har tidigare gått lite rykten kring ngn breakoutbox som utvecklats för användas med 777:an, här är lite mer info från jered på future retro till shawn på analoguehaven.com

"The expansion box is still being developed, so some aspects of it's design may change.
For now this is what we have planned.
A wide range VCO that produces all four common waveshapes, including PWM. This VCO can act as either a VC LFO, or VC oscillator. So it can be used as an audio source or modulation source.
Also planned is a multimode resonant filter with both low and highpass response. A True ADSR type envelope with normal and accent envelope times.
We also hope to include a VCA, and possibly a S+H unit.

The idea is that this box could be used with the Mobius to create a simple monophonic synth, with the 777 to provide more audio and modulation capabilities, and basically give the Revolution all the same posibilities of the 777 and more.

Not sure when exactly this will be released... Hopefully in mid to late 2005.

Thanks,
Jered Flickinger

Finns det någon svensk ägare av en 777:a som försökt sig på några moddningar? Det verkar ju gå att göra rent abnormt mycket, osc sync, envelopemods och allt möjligt sjukt.

Mer info om expansionen till 777/revolution:

I'm hoping to have a presentable working prototype put together for the
winter NAMM show, for people to play with and give us feedback on the
unit. If all goes well, we would put the unit into production sometime
after the show.

Jered

Nu har http://www.highendtentacles.dk/ blivit skandinavisk agent för Future Retro,
så man kan ju alltid maila dom om för info om olika expansioner, nya produkter etc.

Har precis kollat in Revolution och den är faktiskt.... en TB-klon.

Den låter troget originalet men har något mer skruvmöjligheter och inbyggd dist, plus en digitaleffekt.

Sequencern är totalt förvirrande första gången man kommer i kontakt med den, men sen är den väldigt enkel och remix-funktionen är löjligt rolig.

CV ut och DIN Sync m m är också ett plus.

• Oregistrerad
  • 2005-12-14 20:40

Verkar funka perfekt som en Pizza tallrik också, härligt

1
Bevaka tråden