Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket pallar min dator?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 13:57

Hallå

Jag håller på att bygga om hemstudion rejält och är sugen på att börja använda datorn till mer än att bara köra MIDI!
Men jag är grymt novis när det gäller PC och audio, så därför undrar jag om någon här kan uppskatta vad min nuvarande burk pallar för, eller om det är lika bra att börja spara slantar till en ny.

Idag har jag en:
Dell PIII 800 Mhz, 512 Mb RAM (max), 2 hårddiskar på ca 20 Gb tillsammans (ingen koll på varvtal dock), Egosys Wamirack 24 (2st) ljudkort.

Vad jag vill göra:
Köra Windows XP, Cubase SX (troligen SX1 eftersom den inte är lika processorkrävande som SX2), VST-instrumentet Battery med fett trumbibliotek (t ex Drumkit from Hell 1, eller liknande), Pluggar i form av EQ och kompressorer till ca 8 kanaler, 3-4 Audiospår med automation. LÅG LATENCY!

Är detta rimligt, eller fixar datorn mer än så?
Observera att jag mixar på separat mixer, så jag behöver inga reverb-pluggar eller annat effekt-tjafs.

Alla förslag och åsikter är välkomna!

Ja det tror jag, borde inte vara några problem. Å andra sidan har jag aldrig kört dfh i battery.

  • Medlem
  • 2004-05-27 14:38

Beror mest på hur CPU-hungriga de eq och kompressorer du tänker köra är. Det är i alla fall vad jag tycker verkar vara begränsningen.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 15:11
Ursprungligen av jgb:

Beror mest på hur CPU-hungriga de eq och kompressorer du tänker köra är. Det är i alla fall vad jag tycker verkar vara begränsningen.

Jag har nog tänkt mig att köra med SX egna EQ och kompressorer. Men det är klart, pallar datorn med att köra bättre kompressor-pluggar så blir man ju lycklig.

Någon som vet hur stor skillnad i CPU-användning det är mellan t ex Cubase originalkompressor och exempelvis en Waves-kompressor?

6 psp vintagewarmer drog 10% på min P4 2,4Ghz medan det krävdes 8 sx-kompressorer för att ge något som helst utslag(1,5% typ) om det ger dig nån slags bild av det hela. Det är rätt svårt att generalisera, en del pluggar drar hur mkt som helst medan andra knappt märks.

  • Medlem
  • 2004-05-28 11:52

Har för mig att DFH kräver 512 mb minne ledigt om du vill köra både närmickade och "rumsmickade"... jag kör DFH nu på en dator som liknar din väldigt mycket, men då kör jag bara närmickade samplingar....
Själv är jag grymt sugen på en ny dator, inte för att jag kör speciellt mycket pluggar överhuvudtaget men allt blir ju så mycket mer smidigt - samplingseditering t.ex...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-28 18:52

Jag tänker inte köra hela DFH, utan tror att jag nöjer mig med den närmickade varianten... eller liknande.

Kompressorer är nästan gratis ur cpu-användande, åtminstone med tanke på vilka monster folk har hemma. Reverb drar mest, följt av eq och filterpluggar, men där beror det på vilka pluggar man använder (vissa är lättviktiga, andra, tex Waves nya serie, drar tydligen hur mycket cpu som helst).

800MHz ska du klara dig en bit på, har själv gjort ganska tunga saker på en Powerbook G4/550MHz, som borde vara ungefär lika snabb som din.

1
Bevaka tråden