Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

42U serverrack finnes

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har valt att investera i ett eget serverrack hos Internet5/Telenor med rejäl kapacitet och plats för totalt 42U. Serverhallen har "allt" dubblerat inkl gigabit fiber, dieselaggregat med separat A/B ström etc.

Vi flyttade in dom första servrarna igår inkl 99mac, iPod.se etc. Om några dagar flyttar vi dom sista burkarna och då flyttar 99musik hem ifrån USA där tjänsterna finns idag.

Som ni ser har vi gott om plats - när vi är klara kommer vi utnyttja cirka 18U - 24U är alltså ledigt för den som har behov och kan pynta.

Det går utmärkt att ansluta din server via VPN/IPSEC till ditt lokala nätverk så att det känns som om den finns lokalt (du ser den i "mitt nätverk" och slipper ansluta via ftp för att ladda upp bilder etc).

Jaja, nu vet ni att det finns iallafall.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-28 21:18

Låt säga att man skulle skruva ihop en dator och hänga in, vad skulle det kosta att ha den där per månad, om den var 3 HE t ex? Kanske är den fysiska storleken på burken inte avgörande? Betalar man mer om den har 320 GB diskyta eller 80? Dumma frågor... but I'm curious.

Vi har inte ännu tagit fram någon officiell prislista - måste sätta mig och räkna lite på det.
Jag kan väl säga att det finns två typer av deals: en i samförstånd med vänner och "öppna kort" och en annan mer kommersiell variant där kraven är annorlunda.

Med andra ord: om du kör med en gammal server och den kraschar mitt i natten tänker inte jag åka ut och starta om den om vi kör en kompisdeal.

Fördelen med att du hyr en server av oss eller stoppar in en egen server är naturligtvis att du blir helt fri att utnyttja hur mycket disk och processor som helst (det är ju din burk). Så du kan väl stoppa in några terabyte om du vill.

Begränsningarna är rackhöjd (vi har bara 24U ledigt) och trafikmängden du beräknar att använda (räknat i tiotals GB per månad).

Vad gäller server och operativsystem kan du köra vad du vill men vi rekommederar en riktig rackserver som går att skruva fast på skenor och om du har råd: ILO på servern så att du kan starta om maskinen själv om/när det händer något. Vi har inte varit med om en enda omstart av en server sedan maj 2000 så det behövs inte så ofta.

Däremot har en brandvägg stannat pga överhettning så nu har vi ILO på den också (mäter fläktar, diskar, värme, kan göra omstart och varnar om det händer något skumt).

I praktiken är det få tjänster som utnyttjar en snabb server fullt ut så om ni är typ 5 personer som vill dela en burk så kan ni ju göra det liksom.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-29 14:18

Det roliga vore ju att ha en maskin med, säg 200 GB disk och att då x antal personer delade på detta utrymme för att kunna publicera sin musik online. Jag tycker det vore hur kul som helst om jag kunde ha alla mina prylar uppe för nedladdning. Hade jag t ex 4-6 GB så skulle det räcka hur långt som helst. Om vi för enkelhets skull säger 5 GB så skulle ju då 38 pers kunna dela på en sån maskin. Och sen finns diskyta till lite OS & programvara kvar. Det borde kunna bli superbilligt per person - och en supermöjlighet för många att ha sin musik online.

Det går även att ansluta via VPN så att du uppfattar datorn som "lokal" - dvs du märker inte någon skillnad på om den fanns i garderoben eller hos oss. Väldigt smidigt faktiskt.

Servern är ansluten mot 100Mbit internetanslutning så du kan i teorin nå uppemot 10MB/sek i överföringshastighet åt båda hållen.

Enda haken i allt ovanstående: hur mycket trafik kommer du generera?

Jag gjorde en kort presentation - ni får gärna lämna feedback!
http://www.mantaray.se/hosting/

Får man ställa en synt hos er?

Vi har uppdaterat sidorna igen - nu med massor av information:
http://www.mantaray.se/hosting/index.php

1
Bevaka tråden