Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

problem med juno:n

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-06-03 14:18

vad ska man göra när ens juno 106 börjar låta såhär?? http://kada.ath.cx/tmp/intebra.mp3

jag har haft det här problemet till och från i flera månader nu. oftast så brukar det hjälpa med att bara rycka i ljudkablarna lite grann, snurra på alla rattar, trycka på alla tangenter, osv tills det ger sig. men ibland, vissa dagar så ger den sig aldrig.... och då är det bara att stänga av synthen och hoppas på att det funkar bättre nästa dag.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-03 14:47

det kanske är för uppenbart men...
låter alla utgångar likadant? det finns väl hörlurs utgång, höger och vänster?
har en sh101 som låter sådär enbart på lineutgången (har jag för mig, var ett tag sen jag använde den - men den är snygg ).

grym låt btw!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-03 15:03

Kada : Prova att pilla lite på level-knappen där bak. Det kan vara oxid i kontakten och sånt - jag har samma "problem" med JX-8P (och även JX-10 har jag för mig) men det brukar lösa sig genom att man använder knapparna lite.

  • Medlem
  • 2004-06-03 15:07

kan man skruva isär bygget och rengöra någonstans kanske för att fixa??

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-03 15:32

Hmm, det är nog bättre om Amino & co svarar på den frågan.

Kan det inte vara så enkelt att det är skitigt och oxidigt i linjeutgången? Testa med lite 5-56. Det kan väl knappast skada? Eller testa med oxidrengöringsmedel. Låter det likadant om du lyssnar med hörlurar genom syntens hörlursutgäng? Ja, i så fall finns felet att söka i syntens interna signalväg.

5-56 kan nog skada mer än det hjälper i en synt.. det finns elektronik-spray annars som jag tror mer på

Grundregeln är att sprayen inte ska vara olje/fettbaserad på något sätt,
spraya och gnugga den mellan fingrarna,
lämnar den mycket rester är den värdelös och gör i längden mer skada än nytta.

  • Medlem
  • 2004-06-03 17:54

tack för tipsen! jag ska testa med hörlurar för att se om det är utgångarna.... är det samma problem så får det bli till att lämna in den till musikbörsen för repp....

  • Oregistrerad
  • 2004-06-03 18:41

Är det inte volympotten som behöver rengöras? Har precis samma problem med min 106:a (och min JP6:a).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-03 20:35

5-56 är iofs garanterat bättre än gammal intorkad Coke, som jag hade i en JD-800. Den blev superfin när jag varsamt gjort rent den med denna väldoftande spray.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-03 21:43

Mmmm, Jenka... Eller är det bara jag som tycker att det luktar så?

5-56 är kalasfint att lukta på. Köpte ett plastlock på skroten idag till den där grejen man sätter fast en löstagbar dragkrok på. Skall spraya plastlocket med 5-56 å att det blir fett och fint och mörkt igen. Nu är det grådassigt.

Jag vill minnas att jag läste om någon som hade en krånglande Korg Poly-800. Vederbörande sprayade ut minst en burk 5-56 på syntens kretskort, sedan funkade skiten igen. Man kanske skulle spraya lite 5-56 på toan efter varje "tungt" besök. 5-56 luktar så underbart teknikskt också.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-06-03 23:42

Lustigt hur tråden går från att ha handlat om knaster i en juno till att sniffa lim typ.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-03 23:56

Skippa 5-56 i synthar. Sprak och sådant beror på ofta på skräp i pottarna, och visserligen löser 5-56 upp det, men eftersom det också fungerar som smörjmedel blir resultatet bara att det samlas ännu mer skräp i syntharna. Till sist ställer smörjmedlet från 5-56 till med problem och det är tio gånger värre att bli av med...

Nej, en ren pot är en tyst och mjuk pot. Etanol (T-Röd), kemiskt ren bensin, aceton (utan olja), isopropylalkohol, elektronikspray mm är medel som inte lämnar skit ifrån sig...men vad som är bäst låter jag vara osagt för det vet jag inte. Aceton kan t ex lösa lite väl mycket ibland...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-03 23:47

Jo, det är få förunnat att förvara knaster i sin Juno _och_ sniffa lim...

Så 5-56 är som att pissa i brallerna när det är kallt ute - det är bra en liten stund, sedan blir det ännu värre.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 10:45
Ursprungligen av Real Parakeet:

Så 5-56 är som att pissa i brallerna när det är kallt ute - det är bra en liten stund, sedan blir det ännu värre.

:kaaaka!:

Kontakt WL och Kontakt 60 heter medicinen som räddat mig några gånger, fabrikatet är Kontakt Chemie.

*läser direkt på WL-burken*

"Kontakt WL spolar av de oxid- och sulfidbeläggningar som lösts upp av Kontakt 60"

Bionik: Det låter som om det är en väldigt bra medicin, var köper man sådan..?

Ingen aning, jag köpte burkarna genom en reparatör för snart 10 år sen och var han fick tag i det vet jag inte.

Det är CRC som ligger bakom bland annat 5-56 som äger Kontakt Chemie så det bör inte vara några problem att hitta återförsäljare, annars kan du kontakta CRC och fråga:

CRC Industries Sweden AB
Kryptongatan 14
43153 Mölndal
031/7068480
Info.se@crcind.com

Jag använder Electrolube "EML200F" . Den kan köpas hos www.elfa.se

Läser ifrån burken:
"For cleaning and lubricating electro-mechanical components. Contains high quality contact treatment oil to inhibit corrosion and maintain stablelo contact resistance. Use on switches variable resistors and connectors. Safe with most plastics."

Ett bra tips med alla dessa medel är att testa på en regel eller dylikt innan man sprayar allihop, ifall just den plasten smälter är det ju inte så kul.

  • Medlem
  • 2005-01-14 10:05

testa att öppna den och spraya elektronikspray på varenda komponent, det gjorde jag på min eps-16 när den krånglade med mig och nu funkar den perfekt

Kan bara instämma i kören:
Stay far far away from 5-56,
or your gear will break like a truck full of bricks.

Men allvarligt, 5-56 slaktar prylar med ström i, spruta på cykelsadeln för bättre vattenavvisning eller nåt. Kanske polera ekskåpet? Men inte i dyrgriprna, no way!

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-10-31 09:27

Barradump!

I vilket farlig ämne ska jag dränka kretskort med

Och vad ska jag använda till utgångarna? Denn tråd är farlig! Valfrihet ni vet :kaaaka!:

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-10-31 13:16

Ingen ja då tvättar jag den med coca-cola det har jag hört ska va bra

  • Medlem
  • 2005-10-31 13:19

Låt bli kretskorten.

Spring ner och köp något av de medel som tidigare nämnts och rengör berörda kontakter och pottar.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-10-31 13:24

Men jag vill tvätta kretskortet (låter som en unge) hm eftersom den är och alltid varit mupp så vill jag testa med detta som ett sista försök, har precis inget att förlora.

  • Medlem
  • 2005-10-31 13:45

Destillerat vatten. Fina grejer för att rengöra med. Lite diskmedel kan hjälpa också. Undvik kemikalier så länge du kan. daniel303 kan nog tipsa om något bra att rengöra med annars, han har nog rotat i fler syntar än de flesta här.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-10-31 13:49

jgb: Tusen tack!

Bevaka tråden