Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

microkorg bu eller bä?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-06 22:27

Okej så här är det; jag hade en Yamaha QY70 förut. Sålden den dock eftersom jag tröttnade på de ljud som fanns . . . (vill kunna spela mer synthdata-ljud istället för att synthen ska låta som exempelvis en klarinett)

jag har under ett tag varit å klämt på en microkorg. Har provspelat den och hitills tycker jag att allt verkar bra med den, kanske en aning få ljud.

Frågan är nu om microkorg är ett smart köp? Antar att det finns en del som har en, eller i alla fall har provat en några gånger... om ni inte tycker att den är riktigt bra så kanske ni har något förslag på nåt annat att köpa istället som är lite i samma stil (och även samma prisklass, eller i alla fall inte dyrare!)

tack på förhand

  • Oregistrerad
  • 2004-06-06 22:40

Kom förresten på en fråga till; hur för jag över ljuden jag gör i microkorgen till en dator för att kunna redigera vidare där? (har en ibook 800 mhz)

Du kan för det första skruva fram ljuden med dom 5 knobar som sitter på microKORG:en eller alternativt gå in på www.korg.com och tanka hem deras ljudeditor till microKORG:en om den finns till mac dvs.

EDIT: För att editera ljuden med datorn så behöver du ett midi-interface och några midisladdar. Men funkar fortfarande mycket väl att editera ljud/skruva fram egna med dom befintliga knobbar den har. Tog mig cirka 2 veckor att komma underfund (dvs. lära mig menysystemet) med hur man skulle skruva fram ljud _snabbt_ med microKORG:en utan någon hjälp av en editor.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-07 21:20
Ursprungligen av agoraph0bia:

EDIT: För att editera ljuden med datorn så behöver du ett midi-interface och några midisladdar.

Var hittar jag det billigaste sådant då? (har en ibook)

vad menar du med att det är för få ljud i en MicrKorg? Räcker inte 128 platser för att spara dina ljud?

microkorgens ljud är ju super..och den inbyggda FX delen gör ju det hela lite roligare....men personligen tycker jag att tangenterna är alldeles för små...4 röster är ju också lite tanigt när synthen låter så bra som den gör....konstruktionen är ju inte heller särskillt robust har svårt att se hur den ska kunna åldras på ett bra sätt när ljud-editerings-rattarna börjar glappa efter endast 1 månad och att trä-sidorna behövdes skruvas fast för att dom satt löst redan i affären....men ljuden är bra

  • Oregistrerad
  • 2004-06-06 23:56

jaha man kan alltså göra egna ljud? ....jag hade fattat det som att det fanns 128 ljud som man kunde spela... men de 128 som finns kan man alltså redigera om och göra lite som man vill med?
vad händer om jag ångrar mig då, kan man nollställa det hela så att det är som från början?

Du kan skapa helt nya ljud, inte bara redigera dom befintliga ljuden som följer med när du köper synthen.

Du kan även tanka ner ljud ifrån internet (även originalbanken - eller ta backup på den med hjälp utav datorn) och om du sedan ångrar dig är det bara tanka in allt det gamla i microKORG:en igen.

Inte så krångligt, vad är det för musik du tänker använda den till?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-06-07 00:23

Du kan göra helt egna ljud om du vill. Den verkar inte vara så ärst designad för att göra det, med tanke på att micro har en storebror med stort sett samma innehåll. Vi talar om MS2000. Användarvänlig och ganska trevlig att ha och göra med, till skillnad från microkorgen som man live endast kan göra filtersvep och några envelope inställningar på, såvida man inte går in i editorn, men det är bökigt. Skulle man nu göra bort sig så kan man göra en reset och få tillbaka alla ursprungliga patchar. Eller om det bara är ett ljud man snackar om, stäng av och spara inte ljudet innan, eller tryck bara på patchknappen en gång till.

Om du redan har ett MIDI-klaviatur så vill jag slå ett slag för Korg MS2000r (rackmodellen av MS2000). Samma ljud och möjlikheter som MicroKorg, men med fler rattar. Den är skitbra att skriva fram sjuka ljud på.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-07 20:42

"4 röster är ju också lite tanigt " . . . är lite ny vad det gäller synthar så vad betyder 4 röster?

kom på en annan sak; är det någon som har en microkorg och har lagt in några låtar i datorn gjorda med den? vore kul att få höra annat än de demosånger som korg har släppt

  • Medlem
  • 2004-06-07 20:59
Ursprungligen av oskarrr:

"4 röster är ju också lite tanigt " . . . är lite ny vad det gäller synthar så vad betyder 4 röster?

kom på en annan sak; är det någon som har en microkorg och har lagt in några låtar i datorn gjorda med den? vore kul att få höra annat än de demosånger som korg har släppt

Fyra röster innebär att den klarar av att spela fyra ljud från fyra nedtryckta tangenter samtidigt.

Jag är också sugen på att höra microkorgkreationer förresten.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-07 21:14

Lasselu här på forumet hade en mK, och gjorde en Kraftwerk-cover med den. Orkar någon söka?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-07 21:23

Du kan köpa ett av mig billigt, jag har ett jag inte använder, Midiman Midisport UNO heter det. Har det ute på Vendolin men kan gå ned i pris till en 99musiker!

http://www.vendolin.se/annons.php?92616

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2004-06-07 21:23

Jag orkar söka: http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=4665&highlight=das+model

(det här är alltså lasselus das model-cover)

  • Oregistrerad
  • 2004-06-07 21:51

grym cover det där!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-06-07 22:23

Den är fin. Visar ganska bra vad microkorgen kan och är bra på. Hela låten har lite microkorg/ms2000 sound över sig. Man brukar höra en micro/ms2k i de flesta produktioner faktiskt. Den är något av en standardutrustning i de flesta studior och den gör ju "alldagliga" synthljud rätt bra.

PS. Clase reserverar sig för sitt uttryck alldaglig om micro/ms2k DS.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-06-08 08:33

Man tackar, grabbar...

Själv gillade jag MicroKorgen och det faktum att den bara är fyrarösters tyckte jag inte var något problem egentligen...fast om jag skulle få för mig att skaffa en igen så skulle jag nog inte göra det...jag skulle gå till MS2000 istället, samma ljud men lättare att arbeta med...

Fyra röster på en MS2000 var tre röster mer än jag brukade använda. Jag körde den oftast som lead-synt. Hårda basar var den också kung på. Eftersom den låter så pass hårt och kallt så tyckter jag att den är kass på pads och andra "varma" ljud som kräver polyfoni. Så vill du ha feta och fylliga pads - kolla på något annat.

Jag ser ärligt talat ingen anledning till att köpa en begagnad MicroKorg om man inte är torsk på miniklaviaturen. En begagnad MS2000r går för samma peng och är mycket överskådlig och trevlig att göra ljud på.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-06-08 16:45

Instämmer till fullo med Real Parakeet, trots att jag äger en micro och ingen ms2kr. Live är det dock enklare att konka runt på en micro vill jag nämna. Jag har av lathet fortfarande inte orkat köpa ett ordentligt midi-klav, utan kör med micro som masterklav live...ser väldigt sött och gulligt ut.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 22:05

Jag har hittat en ny microkorg för 3995:- (ett års garanti), är det ett bra pris?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-08 15:38

har för mig att jag betalade lika mycket för min .. jag är faktsitk riktigt nöjd, då jag ville ha en synt med klaviatur som jag kunde ta med överallt, och då var den bättre lämpad än MS2000 ..
den är mycket bra på basljud och sololjud och den typ av pads som jag gillar (altså inte fläsksvep utan mer subtila som sitter rätt i mixen) .. dess vocoder är ochså den jag använder flitigt, även om den inte låter som en riktig 70tals discovocoder, hehe, men å andra sidan har jag inte hört sådana i en digital burk hittills ..

med andra ord, gillar du dess ljud och format så är det ett bra köp ..

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-08 16:36

clase: funderat på en microcontroler hoss korg?
trummoadknappar och lcd display med inbyggda cubaseSX och ableton live grunks och perfekt användarvänlighet med reason! mycket söt... sexig även...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-05-08 18:51

Nää...gillar itne microkontrol...och jäklar vilken gammal tråd du har rotat upp. Jag har min JD-800 som masterklav nu, eftersom det är få keyboards som klår känslan i dess klav... Kompenserar med en behringer bcr2000 också för att få lite ratt-vänlighet och en octapad II för drumpads...och jag slipper köra allt i mini-format.

1
Bevaka tråden