Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ensoniq EPS/ASR trumsamplingar efterlyses!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Till att börja med...

Detta är inte ett inlägg taget ur en diskussionsgrupp ifrån 1993. Detta är fullt allvar...

:rolleyes: Jag letar febrilt efter riktigt giftiga hela trumsamplingar/trumset med houseinriktning samt tighta funk och discoloopar till min käre gamle trotjänare Ensoniq EPS16+. Självklart kan jag sätta mig ner och knåpa ihop ett bibliotek med lite olika waves på de olika tangenterna som jag alltid gjort. Men det blir aldrig sådär riktigt super och det tar tid. Vi snackar formatet *.EFE och *.EDE. I värsta fall får jag väl svälja andra format. Det finns ju konverterare.

"-Men trubbige Thomas där, varför sätter du dig inte med din PC och lyfter in wav-filer i en DirectX-plugin såsom LM4:an el. dyl. i Cubase och programmerar trummorna där istället? Volia!"

Svar: Därför att jag är helt såld på arbetssättet i EPS-serien och att skapa grooves med dess minimalistiska sequenser är väldigt stimulerande för mig hur tokigt det än kan låta i dagens fantastiskt datoriserade värld. Jag sitter ändå till sist med min EPS igen varje gång...

Så, vad jag efterlyser är följande: användare som ligger på disketter/CD-skivor, länkar,namn på bra samplebibliotek SAMT tips & trix på hur man skapar det där riktigt bra draget i trumbeatet i houselåten.

Tack på förhand!

/Thomas

• Medlem
  • International user
  • 2004-06-08 00:24

moogpower: tog bort den "gamla" dubbelpostningen.

// admin-encore

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-08 00:41

Var i Sverige finns du? Hur behöver du ljuden? Jag har en SyQuest 270-platta med det bästa av allt jag gjorde, sen skulle du kunna få köpa mina kvarvarande disketter billigt. Jag hade ett företag och sålde ljud till bl a just EPS 16 Plus. Häpp...

PF + Rubber Chicken = sant???

Hoppla! Det låter seriöst ju! Jag sitter i Helsingborg och jag äger endast en 44Mb Syguest stenkakeläsare. Frågan är hur heta dom ljuden är idag och så... Du har inga typ ex. på hur det lät? Någon låt där trumsamplingarna användes eller så?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-08 11:33

Jodå, det finns allt. Men du kan få rubbet billigt, jag kan kolla vad jag har liksom. Kommer inte köpa någon ny Ensoniq igen, så...

Nördigt tips:

En kul grej att göra med just EPS16+ är att använda en av dess "buggar" som en feature. Prova att ratta in dess amplitude envelope så att det härmar en pumpande kompressor. Eftersom EPS16+ har ett ganska primitivt envelopesystem blir det med rätt inställningar alla möjliga sorters märkliga bi-ljud som ofta låter riktigt schysst, särskilt på trummor!

Prova alltså med att låta amplituden börja på tex 70 och sen sjunka till 40 för att sedan sticka upp till 80 igen och mot slutet öka till 99 - och alltihop ska gå snabbt. På det sättet "motverkar" du trumsamplingens naturliga envelope (grrr, finns det nåt svenskt ord snälla?) och det låter som en pumpande kompressor. Oftast blir det en slags extra bitig svag distkaraktär på ljudet också. Givetvis kan man ju låta vissa samplingar ha en attack för att simulera att de 'duckas' av bastrumman t.ex. Observera att värdena jag skrev är helt tagna ur luften, jag kommer inte ihåg exakt hur man ska ratta och det beror ju också mycket på samplingen.

Vad är då vitsen med det här? Jo, du får mer kontroll över de enskilda samplingarna än med en kompressor och det är icke-destruktivt. Och det går att få det att låta väldigt bra, åtminstone på vissa samplingar. EPS16+ har ju som bekant en tendens att ge samplingar sitt eget 'Ensoniq-sound'. Och så är det ju nördigt!

PF: jag är eventuellt också intresserad men vill också först veta vad det är för ljud.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-09 02:25

Det är mest samplade beduiner som slår på kameler. Väldigt bra baskaggar. Äurf, det är pretty much standard, 808:or, 909:or, houseljud, OB8, JP8, the average. Ljuden som gäller "idag" gällde rätt mkt även 1993-94 sådär när jag samplade det mesta. Får se vilken dag jag orkar gräva fram disketterna. Any day now!

Aha, men inte specifikt några specialgjorda trumset alltså? Alltså inte 'enkla' x0x:or utan mer trumset som utnyttjar kapaciteten och egenheterna hos Ensoniq-samplersarna?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-09 08:17

Givetvis. Samplade t ex 505 å 707 å bredde ut olika versioner över hela klaviaturet, olika pitchningar osv. Vet inte hur mycket som finns kvar på disketter (har allt på en Syq 270 som sagt, den ska jag behålla). Men det är "hardcore Ensoniq"-programmering förstås.

(ot... Shit, mindre än 6 timmar sedan jag postade här sist, men jag ska faktiskt gå å lägga mig igen... trots att jag känner mig hyfsat pigg... ...tar med laptop å nån film tror jag... Fear And Loathing eller Truman Show?... får bli Truman...)

1
Bevaka tråden