Hej, jag är ny på forumet och vill ha era goda råd inför mitt köp beslut. Är PC användare sedan 15 år men tycker nu i och med os x att det är dags att byta miljö. Jag har gjort hemläxa och surfat runt efter så mycket fakta som möjligt men blir inte så mycket klokare.
Jag behöver två datorer, en bärbar i jobbet och en stationär hemma som familjen kan använda men som även kan fungera som jobbdator vid behov. I jobbet är det mest skriva och räkna. Familjedatorn ska kunna lite video och foto.
Mina frågor:
1. Jag vill ha en tyst dator och läser på många ställen att G4 låter mycket. Är det så att det skiljer mellan olika leveranser eller låter de alla lika mycket ?
2. Jag kan inte hitta några officiella siffror i G4 specarna avseende ljudnivå. Någon som vet ?
3. Jag har även läst om folk som bytt fläktar etc och fått dem tysta, har någon här på forumet gjort det ? Finns det någon auktoriserad verkstad som gör det med bibehållen garanti ?
4. Powerbooken verkar bra specad. Hur ofta går fläkten på den ? Är den oftast tyst eller behöver den myclet kyla ? (nuvarande thinkpad är oftast tyst).
5. Jag har tittat på Studio Display 17 som får massvis med beröm för sin fina bild. Själv är jag lite besviken över hur den visar text. 12 punkters Times New Roman är riktigt svår att läsa. Har jag rätt eller är jag bara känslig eller var det ett dåligt exemplar. Även i Macen tycker jag är lite otydlig avs text.
6. Finns det prutmån hos handlarna ?
7. Kan man köra os x på en Cube ?
Tacksam för svar ppå några av mina frågor.
// tomas