Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

enklaste enklaste ADAT interface

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-12 17:24

Har ett DIGI96/8 pci kort till powermaccen. kör adat fråndigital mixern, funkar perfa!

nu vill jag antingen skaffa en ny powermac G5, här ere nåt som heter PCI-X som gör att RME kortet inte fungerar längre.

alternativt köra på bärbara mac.

frågan e vad man kan hitta för enkelt ljudkort. alla nya firewire boxxar med adat har oftast mix preamps och balancerad ut o.s.v. = onödiga pengar.

några tips?

Nytt RME kort? T.ex HDSP serien funkar i G5:or.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-13 12:48

Lite för mycket features, 3xAdat, midi o.s.v. Billigaste HDSP börjar nånstans på 6000:-

Är inte PCI-X bakåtkompatibelt? Jävligt knasigt. Nåt snille borde ju isåfall ha konstruerat en adapter så man kan använda sina tidigare (dyra) investeringar.

Vet inte egentligen, bara kastar ut i luften.

Hoj!
/Roberth

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-13 17:10

Digidesign har inbytesdealar som enl vad jag hört ska vara väldigt förmånliga.
Anledningen till att bakåtkompabilitet saknas är tror jag att PCIx är mycket mycket snabbare & att detta kanske är en förmåga som skulle blivit lidande annars.

Apple har som bra / dålig (beroende på hur man ser det) egenskap att föra in nyheter ganska abrupt, så var det t ex med att man slutade ha seriella portar när USB kom - och inkluderade då även Firewire först av alla som ersättning för den tidigare Mac-standarden SCSI. Och så är det nu med PCI vs PCIx. De var även först med att plocka bort diskettstationen. Folk blev upprörda först men uppskattar nu i stället att de nu ganska åldrade (med datormått mätt) G4:orna faktiskt håller måttet & har alla de nya gränssnitten.

Jag önskar verkligen att det var mer så inom datorindustrin.. just tvånget till bakåtkompatibilitet har tidsvis dragit ner på utvecklingen ganska hårt

En relaterad fråga: Hur är det med ex. EMU:s nya interface och M-Audios diton? Är de kompatibla med PCI-X och allt vad det nu heter? Man vill ju inte gärna råda nån att köpa (eller själv heller för den delen) ett kort som de kanske måste byta nästa gång de skall köpa ny burk. Ett ljudkort har ju faktiskt en tendens att överleva ett par-tre datorer. Iallafall hos mig...

Hoj!
/Rob

1
Bevaka tråden