Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ack och ve med med min musik pc

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-06-12 19:42

Efter att ha surfat omkring på denna siten ett tag har jag bestämt mig för att prova min lycka när det gäller rådgivning. Det verkar finnas lite folk här som vet vad de snackar om.

Jag plockade ihop en dator för två år sedan. Musik skulle skapas och alla gamla låtar som samlats på hög skulle spelas in. Ett bra ljudkort inhandlades ett m-audio delta 44. Även cubase sx införskaffades. Nå, jag hade knappt börjat spela in förrän de första problemen kom. Knäppar knaster och allehanda skumma ljud. Jag provade att byta OS från W98 till Xp. Skaffade senaste biosen. Fick nämligen reda på att mitt moderkortsval kanske inte varit det bästa. Jag dribblade med virtuellt minne och IRQfördelning. Problemen blev bättre men de försvann aldrig. Tillslut blev jag så trött på allt så jag sket i allt vad inspelning heter. Nu har intresset vaknat igen och jag ska försöka fixa till datorn. Funderar på att byta ut lite delar, köpa mer minne. Men budgeten är lite ansträngd så jag vill gärna kunna använda de prylar jag har i så stor utsträckning som möjligt. Är det någon som har några tips på vad jag kan göra för att med små medel få datorn att funka för musik? Om jag ska köpa till prylar. Vad funkar? Jag vill veta att de delar jag köper kommer fungera ihop. Jag vill inte vara en misslyckad hemstudiopulare längre. Hjälp!

Mvh
David

Här är min dator

Moderkort: Chaintech ct- 7aiv5 med VIA chipset
Processor: Amd duron 1,1 gHz
minne: M tech 256 mb (har tänkt skaffa mer)
hårddisk: 40 Gb 7200rpm
ljudkort: M-audio delta 44

  • Medlem
  • 2004-06-12 20:00

Amd duron är ingen rolig grej.
Här har du säker problemet, billig PC men svindyr i slutändan.

  • Medlem
  • 2004-06-12 20:36

Nu har jag inte så bra koll på det här, men jag fixade mig nyss en ny dator, och såhär gick mina tankar:

1. Moderkort, här ville jag ha ett med Intel-chip. Antingen 865 eller 875. Det jag har läst på mig om sådant säger att Intel är det som strular minst.
2. Processor. Valde här en Intel P4, Northwood-generationen. Minst värmeutveckling helt enkelt, dvs tystare dator om man kan reglera varvtalet på processorfläkt.
3. Processorkylning. Här tog jag i i överkant för att få ner ljudet så mycket som möjligt.

Med valen ovan så tror jag att jag gjorde val som är kompatibla med så många ljudkort som möjligt, och skulle orsaka minst strul.

4. Minne. Vad tusan som helst som funkar. Jag petade i en gig i datorn, det mår den inte dåligt av...
5. Hårddisk. Som systemdisk där operativsystem och annat som används ofta blev det SATA, så det blev en tyst 80-giggare från Seagate där.
6. Chassi. Gick här på rekommendationer från kompisar, hittade ett med tyst nätdel och bra upplägg inuti.

Utifrån tankarna ovan så är detta vad jag skaffade mig:
Datorlåda:
Antec Sonata Silent

Moderkort:
Albatron PX865PE Pro II
Inbyggt allting utom grafik. USB/USB2/Firewire/LAN/ljud/SATA/IDE...

Processor:
Intel P4 2.8GHz, (800MHz), Socket 478, 512KB
Kallare än sin nyare kusin ur Prescott-serien.

Processorkylning:
Zalman CNPS7000A-CU
Monsterkylning. Jag kör den på lägsta varvtalet och har aldrig haft problem med värme.

Systemdisk:
80 GB Seagate Barracuda 7200.7, 8 MB, SATA
Tyst rackare!

Grafikkort:
PowerColor ATI Radeon 9600SE, 128 MB
Fläktlöst, men ändå med tillräckligt bra prestanda.

Minne:
512 Mb PC-3200 Original

Moderkortskylning:
Zalman Chipset Kylare
Helt passiv, dvs ingen fläkt där inte.

Vilka saker från gamla datorn tänker du ha kvar? Prioriterar du tyst eller snabb dator? Mina gamla hårddiskar lät ganska mycket (IBM), så de bytte jag gärna ut.

Säg att du skall ha kvar ljudkortet, sök på diverse utländska forum efter information om just knasterproblem med det ljudkortet. Se om det finns tips på vilka moderkort som det funkar bra med. Har du tur så hittar du tips om hur man fixar problemet, och då behövs det ingen ny dator!

Annars så har jag för mig att knaster när det gäller windowsburkar brukar oftast orsakas av interruptproblem.

  • Medlem
  • 2004-06-12 20:52

IANAE (I Am Not An Expert ) men Jag hade också problem i början med min PC och knaster och knäpp vid inspelningen. Det visade sig vara lite inställningar av buffrar på ljudkortet som var boven i dramat. Maskinen hängde helt enkelt inte med på de aggressiva inställningarna jag gjort eller så var det så att ASIO-inställningarna för Cubase missmatchades mot ljudkortets egna inställningar. Jag tror att där är ett bra ställe att börja leta problem men knäpp och knaster vid inspelning.

  • Medlem
  • 2004-06-12 23:41

Tack för alla svar!
JGB: Jodå, en snabb googling visar att det är många som har problem med just VIA chipet. Knäppar och knaster verkar höra till vardagen. Jag har hittat lite nya rutiner som jag ska prova. Jag har inga större förhoppningar dock. En variant är att hitta ett begagnat moderkort av annan sort för några hundringar och testa med. Om det nu är VIA chipet som är boven. Det verkar också som om ljudkortet är det enda som är friskt i sammanhanget. Nä, det skönaste hade varit och köpa ny dator och glömma den gamla skiten. Vad fick du ge för din dator? Min prio ligger främst på att få en dator som är hyfsat snabb, men skulle inte tacka nej om den kunde hålla flabben också. Men det är tyvärr mest en ekonomisk fråga för min del.
TMB: Det ska testas. Tack ska du ha

  • Medlem
  • 2004-06-13 00:33

Jo, för att bara addera till det hela: Jag kör också AMD på en Abit-kaka med VIA-chipset och som sagt, allt knäppande vid inspelning har gått att justera bort. Om jag vore du så skulle jag börja med att öka upp bufferstorlekarna för ljudkort och synka mot ASIO-inställningarna tills knastret försvinner. Om du inte får bort knastret med hyffsat normala inställningar så kan det vara skäl att börja misstänka moderkortet.

Jag är lite off på hw just nu men Abit och Asus har ju alltid haft gott renommé. Ett beg kort för din cpu borde du inte behöva betala många hundringar för.

  • Medlem
  • 2004-06-13 08:48

magus: Eh, det blev inte billigt kan jag säga. Hade väl kostat 9500 ungefär, men nu hade jag lite kontakter så jag kom undan på 8000. Jag råkar jobba, och då finns det pengar.

1
Bevaka tråden