Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pink Floyd

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad kan det vara för synthar i Pink Floyds "Shine on you crazy diamond"?
(Den feta mattan och lead ljudet)

  • Oregistrerad
  • 2004-06-13 19:47

Norpat härifrån: http://www.angelfire.com/home/FloydWaters/richardwright/equip.html

VOLTAGE CONTROLLED STUDIO MODEL 3 SYNTHESIZER (A) KEYBOARD SEQUENCER (EMS) VCS3 SYNTHI - AKS (1972 - present)- A later "suitcase" version of the VCS3 with attaching sequencer and keyboard. Used to create "On The Run", "Welcome To The Machine" and "Shine On Pt. 1", etc. The Floyd carried the Synthi in their '94 World Tour.

MINIMOOG (1973 - 1981) - Basically it's the "trumpet" sound in "Shine On You Crazy Diamond". Known as the world's most popular analog syntheziser. Wright used the MiniMoog for many years mainly as a lead instrument. (FloydWaters note: I can't be sure, but it sounds as if this instrument appears after 1981...it sounds like this is the "trumpet" sound in "Wearing the Inside Out". Also, according to Terrence, this was also used on the DSotM tour.)

Hmm...gissade nästan på att en moog var iblandad

Måste bara tillägga att jag velat veta exakt samma sak väldigt länge. För när jag hör det råanaloga leadtrumpetsoundet i "Shine on you crazy diamond" så tar det tag i mig lika hårt varje gång... Det är så fruktansvärt vackert rattat detta leadljud.. Klart en av de vackraste, fetaste, varmaste, syhthesizerljud jag hört... Nåja, Vangelis låtar med CS80:an involverad ger de också liknande gåshud.. Trodde verkligen det var en EMS VCS3:a men det var minsann en minimoog som låg bakom det... Grattis Bob, igen... En annan sitter ju bara med en Moog Prodigy så det är kanske inte så konstigt att man har lite svårigheter att få fram ljudet helt och hållet...

Men den där mattan är ju inte lite förförisk heller...får gåshud varje gång

Inte för att det är direkt likt men jag är kär i "GR-300 SOLO" ljudet i min JP-8000...ett helskönt fett monofoniskt leadljud med delay...mmmm..

Pink Floyd REGERAR!!!!

  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 22:21
Ursprungligen av OLW Rulez:

Pink Floyd REGERAR!!!!

Men inte lika mycket som LEMON!!! :kaaaka!: :kaaaka!: :kaaaka!:

PF

[FONT="Arial"]undefined[/FONT]
Pink Floyd har det mesta i ljudväg, men det viktigaste de har är låtarna.

Säger bara: "Delicate Sound of thunder" *mums*

  • Medlem
  • 2004-07-04 02:44

Allt från 70-talet och fram till nu är IMHO guldgrejer. Före det så var de ju 'lätt' experimentella om man säger så 'Wish you were here' var min första riktiga upplevelse av dem. Sedan var man fast.

Vore ju kul att få se dem live någon gång men den chansen är väl noll antar jag mtp hur gamla de är Fast... skulle de göra en 'avskedstour' så skulle jag resa dit, vart det nu blir, för att se dem. Kosta vad det kosta vill.

Till min KARMA så finns det en demo-kombi som är ohyggligt bra gjord som låter som 'Shine on you crazy diamond'. Killen som snickrat ihop den måste vara ett snille för han har gjort flera sådana där combis som låter som olika grupper. Han har även gjort en combi som låter som 'Time'. Måste ha ett ruskigt bra gehör.

1
Bevaka tråden