Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gamla hårdvaru samplers stiger i pris...

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-14 12:07

Hej!

Ta en titt på denna annons... Gamla samplers börjar tydligen stiga i pris!! Tror ni han får den sålld?
http://www.vendolin.se/annons.php?95664

MVH
Demokid

• Medlem
  • International user
  • 2004-06-14 12:19

Hmm, jag tror det är en nyinflyttad norrman som av gammal vana angett ett högt pris. Allt är dyrt i Norge, säger de ju.

Då kunde jag fått minst 6000:- för min gamla S700 som är ännu mer vintage än en S1100.

En sån tok. Det där kommer aldrig att gå. Jag hade faktiskt hellre köpt en S700, det är i alla fall en sampler med mycket karaktär.

Jag resamplade så att det bara blev pip kvar av ett ljud när jag hade en S700. Säga vad man vill om den, den läste i alla fall in ljuden snabbt.

• Oregistrerad
  • 2004-06-14 18:11

inget annat att vänta med quick disc
~daram->splash~

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-06-28 18:54

http://www.vendolin.se/annons.php?98259

Det vore kanske en ide´ att köpa en lastbil med billga Akaier och sälja i Norge, eller så har dom bara fått för sig at vi i Sverige är dumma och älskar hårdsamplers??

• Oregistrerad
  • 2004-06-28 19:17

Skrattar bäst som skrattar sist.

Ett tag var de gamla analogsyntarna utdömda som klumpiga, svårstyrda, ostämda och hopplöst omoderna. Sedan blev de i ropet igen och det är de i högsta grad fortfarande, tillsammans med en handfull digitala syntar som även de har omvärderats och börjar bli eftertraktade. Jag tror att även vissa samplers kommer att bli populära, dock långt ifrån alla. De som kommer att stiga i värde är de som tillför något mer än bara att de kan sampla, t.ex. att de har filter eller funktioner som ger ett distinkt ljud. Inom vissa kretsar är t.ex. 12-bitars samplers mycket populärt för att "skita ner" ljuden och få ett råare digitalt ljud.

Vi får se - jag kan ha fel men döm inte ut hårdvarusamplers riktigt än.

Det kan ligga något i herr Kahns resonemang. Jag vill fortfarande ha en E-max i bra skick. En given succe torde vara Akai S900 och S950. För att inte tala om Prophet 2000 och dess kollegor.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-06-28 20:35

Akai S612 skulle jag vilja ha...knasiga reglage för start/stop på looppunkter!

• Oregistrerad
  • 2005-01-03 15:23

Undrar vad som kommer hända med alla gamla hårdvarusamplers. Jag tänker på maskiner med bra ljudkvalitet och bra display m.m. t.ex. AkaiS3000/S5000/Emu E6400, E5000 m.m. Just nu är dom billiga men jag tror dom kommer gå upp lite i pris.
Idag är det inga företag förutom Akai som tillverkar hårdvarusamplers i modulformat. När/om dom går över till software samplers finns det ingen som tillverkar samplers för musiker dom spelar live eller som är rädd för datorer (och det är ganska många). Kommer dessa gamla burkar då stiga i pris, vad tror ni?

\\Gnutten

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-03 15:30

Det känns dött. Det finns en Mirage med disketter osv, klavmodell, på Blocket - 400:-

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-03 16:06

Det enda jag kan säga är att om jag någonsin kommer stå på scen igen vill jag inte lite på en dator som ska agera sampler. Jag är glad att ha en sjyst hårdvarusampler med 128 Mb RAM och snart 20 Gb HD som har inbyggda effekter m.m.

Min sampler står ovanför masterklavet och lutar skönt upp emot mig. Det är jätte skönt att kunna editera, sampla och byta ljud medan jag sitter framför klaviaturet. Måste faktiskt erkänna att det är roligt att sitta och pilla i menyerna och det kommer från en kille som alltid hatat samplers. Det är också skönt att kunna lira lite utan att behöva slå på datorn m.m.

Jag tror på hårdvarusamplern...

MVH
Demokid

Hårdvarusamplern som 2-3HE 19" är nog i utförsbacke. Med all rätt kanske, det är ett ganska oinspirerande format, om än praktiskt.

Däremot kommer det ju en hel del kul samplers i andra förpackningar: Electribe S(X), RS7000, MPC1000 osv. Hoppas någon vågar ta steget fullt ut och göra en med VA-stuk snart. Är helt övertygad om att den kommer att överleva, men som ett liveinstrument snarare än studioredskap.

• Oregistrerad
  • 2005-01-03 17:12

Jag tycker att dagens desktop "samplers" är mer leksaker än sampler. Lite minne, dålig display, lite editeringsmöjligheter m.m. Har några kompisar dom saffat dessa leksaker och tröttnat rätt fort samma med alla dessa MC-X0X boxar. Kanske funkar för en wannabe DJ men inte för en studiomusiker som lirar keyboard live åt artister.

\\Gnutten

realtid,

är ute efter en hyfsat billig hårdvarusampler, det viktigaste är att den klarar av att ta imot och skicka iväg signalen i realtid.

hjälp en lekman på området!

Ursprungligen av butler:

realtid,

är ute efter en hyfsat billig hårdvarusampler, det viktigaste är att den klarar av att ta imot och skicka iväg signalen i realtid.

Skulle tro att det kan starta en ny tråd om detta istället för att ta upp en 4 år gammal tråd. För övrigt är jag inte säker på vad du menar.

Jo.. Man har ju gått och funderat länge nu till och från och från och till...

Kanske dags att slå till på en... :rolleyes:

http://www.blocket.se/vi/7784993.htm?ca=23_3_s

Kanske det rent av är sista chansen?

Ursprungligen av moogpower:

Jo.. Man har ju gott och funderat länge nu till och från och från och till...

Kanske dags att slå till på en... :rolleyes:

http://www.blocket.se/vi/7784993.htm?ca=23_3_s

Kanske det rent av är sista chansen?

hahaha

Ursprungligen av Real Parakeet:

Skulle tro att det kan starta en ny tråd om detta istället för att ta upp en 4 år gammal tråd. För övrigt är jag inte säker på vad du menar.

om du nu inte förstår vad jag menar hur kan du då ha en åsikt OCH jämföra den med något annat? o du spara mig fler dumma kommentarer.

Ursprungligen av butler:

om du nu inte förstår vad jag menar hur kan du då ha en åsikt OCH jämföra den med något annat? o du spara mig fler dumma kommentarer.

Eh..? Vad har jag nu sagt för att väcka sådan vrede hos dig? Vad ledsen jag blir när du är otrevlig mot mig. Men jag får nog trösta mig med att du missuppfattade mig.

Ursprungligen av butler:

realtid,

Skaffa en E-mu Ultra eller liknande. Du får den för en trettiondel av nupriset nu, runt ett par tusenlappar eller ännu billigare om du har tur.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-03 10:29
Ursprungligen av butler:

Du får förklara vad du menar först. Jag får intrycket av att du kanske har missförstått hur man använder en sampler. En sampler tar aldrig emot och skickar iväg en signal samtidigt.

En sampler använder man i två steg i allmänhet. Först så spelar man in sina ljud i den och lägger kanske ett ljud på varje tangent eller ett ljud per oktav. Man kan också ha flera ljud per tangent och välja vilket ljud man skall spela beroende på hastigheten(velocity) med vilken du slår ner tangenten. Man måste själv berätta vilket ljud som skall triggas av vilken tangent i samplern. Om man bara har en sampling per oktav så kommer samplern att fylla ut de mellanliggande tonerna genom att plocka information ur ljudet från närmaste tangent. Det här är ett tidsödande jobb och man måste vara nogrann med hur man sätter loop-punkter och så, det är därför det finns en massa bibliotek med ljud att köpa till samplers.

Det andra steget är helt enkelt att man spelar på sin sampler. Du kopplar ett klaviatur eller en sequenser till den och spelar som vilket klaviaturinstrument som helst. Ljudet som kommer ut ur samplern beror på vad du har samplat eller vad du har laddat in för ljud från något bibliotek.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-03 01:41

Ja, lite härligt realistiska E-mu-ljud... problemet är ju placeringen!

Frågan är hur de får skötsel via telefon?

Citat:

Mycket trevliga och sociala emustrutsar säljes för 1500:-/st. Vana vid
hundar, katter och andra djur. Information om djuren samt skötsel ges
endast per telefon!

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-05-03 09:23

Frågan är om du inte måste läsa igenom citatet en gång till?

Ursprungligen av Mårre:

Frågan är om du inte måste läsa igenom citatet en gång till?

Annonstexten går att tolka på olika sätt.

Du lär få fler svar om du startar en ny tråd, oavsett om du tycker att Parakeets kommentar var dum eller ej. Sen är jag också oklar på vad du menar (finns det några samplers som inte samplar i realtid?), men det låter som du är ute efter en performance/loopsampler av något slag.

Men som sagt, starta en ny tråd så får du säkert svar.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-03 11:09

Enda hårdvaru sampler jag skulle betala pengar för idag (OK, förutom Fairlight) är Akai 612 som är otroligt intuitiv med sina sliders för start och loop-punkter.

Bevaka tråden