Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken synt?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här är vad jag behöver:

Modulationshjul
Pitchbend
Klaviatur med ett antal oktaver
Midi

Vilken billig synt erbjuder mig detta? Jo, jag är förstås ute efter ett masterkeyboard. ..och jag har så mycket emot att köpa mig en sådan där ljudlös tingest. No sound - no money. Det är min policy.

Förstås skulle jag även behöva komma åt de riktigt låga tonerna, dvs transponera note# som synten/keyboarden sänder ut. Vilket syntar inte verkar vilja göra öht och de ljudlösa keyboardarna inte vill göra tillräckligt.

Men så, alltså, ge mig gärna tips på gamla billiga syntar med de först nämda specifikationerna.

• Medlem
  • 2004-06-15 15:18

Yamaha DX7. Som enligt folk som vet bättre än mig tydligen skall ha ett riktigt bra klaviatur för att vara synthplastklaviatur.

Behöver du de riktigt låga tonerna när du spelar, eller först när de finns i en sequencer? Går man via sequencer så brukar ju den kunna transponera ner valfritt antal oktaver.

Ursprungligen av jgb:

Yamaha DX7.

Brukar betinga högre priser, än vad jag är ute efter här.

Ursprungligen av jgb:

Som enligt folk som vet bättre än mig tydligen skall ha ett riktigt bra klaviatur för att vara synthplastklaviatur.

Åhå! Är det inte D20/50? som jag hört om här har ett riktigt bra klaviatur?

Ursprungligen av jgb:

Behöver du de riktigt låga tonerna när du spelar, eller först när de finns i en sequencer?

Det vore fint med ett klaviatur där jag kan spela med de låga tonerna. Som för övrigt mest härrör från DX200. De ljud jag programmerar på den och verkligen tycker om hamnar alltid av någon anledning bortom de typiska fem oktaverna. Och att spela ackord på tryckknappar är ganska hämmande. Inom en oktav dessutom. Vill flyta mer än så.

Sequencern plockar ju in tonerna och så.. inget problem där. Blev nu osäker på vad du tänker.

Btw. Minns första syntinköp skulle ha blivit en DX7. Blev rädd och köpte en Casio keyboard ist. Bara för att nämna skumma sammanträffanden. (Casion är mitt klavitur i studion nu, ja)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-15 15:18

En DX-7 skulle väl vara bra? Man kan få en sådan för lite mer än 1000kr och den har riktigt bra tangenter..

Edit: Hihi, vi svarade på samma minut...

Roland Juno-2
Roland D-serien
Korg M1
Akai X7000 (en gammal sampler, tror att den kan funka som MIDI-klaver)
Alesis Quadrasynt (stort klaver)
Alesis QS6
Ensoniq SQ1
Ensoniq VFX
Ensonisq EPS (också en sampler)
Ensoniq ESQ-1 (analog goding)
Kawai K1
Kawai K3
Kawai K4
Kawai K5
Yamaha SY22
Yamaha CS1x
och så vidare...

Jag använder en Casio VZ-1 som masterkeyboard. Den har två modulationshjul och aftertouch förutom det du vill ha. Transponering kommer jag inte ihåg hur det funkar. Helt okej synt också, lite som en underligare variant på DX7, så bli inte bortskrämd av C-ordet.

Borde kunna gå att hitta runt tusenlappen med lite tur.

• Medlem
  • 2004-06-15 16:21

berusad: Du har inte sagt något om din budget, men en DX7:a borde man kunna hitta för en tusenlapp om man letar lite.

Riil Pippikatt: Juno-2 har INTE modulationshjul, utan Rolands pitchpinne med uppåttryck för att lägga till vibrato. Inte särskilt bra enligt mig.

Hur är det med Casios CZ-serie, passar inte de in här?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-15 16:28

Emu Proteus 1, gammal PCM sample player från 1989-90. Har för mig att den hade rätt skönt klaviatur. Tror den kan vara billigare än t.ex. DX7, D50

Annars håller jag med Berusad... Roland D10/20 är ett billigt och bra masterklav.

MVH
Demokid

tusenlappen är det som gäller, ja.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-15 17:33

En ESQ-1 för tusen spänn här . Jag har inte testat så jättemånga klaviaturer men mitt ESQ-1-klaviatur gillar jag. Den har vägda tangenter, hur mycket vet jag inte men det är tillräckligt för att ge en mer distinkt och inte så plastig känsla.
Klaviaturet på min poly 800 kändes rätt illa efter att jag köpt en esq-1 och jämfört den med

• Oregistrerad
  • 2004-06-15 19:18

Casio FZ-1 är väl inte heller så dum då? Vet inte vad de kostar, men de borde väl inte springa iväg så långt? Jag måste säga att VZ-1 är mycket skön att spela på. Det som är ett plus på både F och VZ-1 är väl aftertouch. Det finns många andra som har det, men för pengen är det ju inte fel att ha både velocity och aftertouch! Själv kör jag på en gammal Emax I. Den är också helt ok att spela på.

Ursprungligen av Superdigital:

Casio FZ-1 är väl inte heller så dum då?

O, nej. Jag kan fortfarande känna doften av kärlek. Skulle köpt en sådan från Jam förra sommaren. Men när jag väl hade pengarna hade någon annan hunnit före. Var så nära.

Då var jag störtförtjust i hur mycket den vägde. Det var rejält. Till skillnad från vad jag har i studion; är något här, högtalare borträknade, som faktiskt känns? Nope.

Nu vet jag förvisso inte om jag skulle orka frakta alla dessa kilon.

på en D-50 kan du transportera klaviaturen upp till en oktav ner eller upp...
Men jag kommer inte ihåg hur den sänder det sen... jag har inte den som master längre. men jag har för mig att den gör det.... men jag vågar inte lova något
Helt OK klaviatur...
Modulationshjulet inte så lysande... man för pitchpinnen framåt... och slaglängden är ca en halv cm. men på något vis har man ändå ganska mycket kontroll över vad man gör med det...
Jag har sett dom gå för under 2000:- det tycker jag den är värd. den är rätt avancerad och har ett speciellt sound...

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-06-15 19:25

Jag har en FZ-1 som mammakeyboard just nu, hade en Cs1x innan..... jag tycker Casion är skön som tusan, lite mer tyngd och ändå inte seg, Cs1x däremot är slapp och fladdrig, inte samma feeling. Fz1 borde du få för en tusing eller midre, den har sköt "sampler-sound" desutom.

Du får provspela ett par billiga och gå på känslan!!

Säger Kawai (K1) som vanligt...

Äh... en annan bemästrar ju Roland-pinnen också. Tycker den funkar skitbra när jag solar loss i några timmar på JP-8000:ingen. Vanliga modhjul funkar lika bra.

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-06-16 03:32

En liten fråga OT, nu när vi ändå pratar lite om modhjul. Vad är det med Clavi egentligen? Deras modhjul är något av det läskigaste som finns. Gjort av granit eller vad det nu är...jag kan inte röra vid det utan att få gåshud...annars så har de en grym lösning med sin pitchstick och placering av modhjul i förhållande till varandra...

Modhjul i sten borde finnas som oprin till alla syntar. Kan väl kanske kännas lite läskigt om man spelar i kyla, men ändå.

Jag har för mig att det inte var riktig sten.. men den är grymt nice a lira med tycker jag

• Medlem
  • 2004-06-16 13:18

Det är fake sten på nordarna

Vad? Min känns i alla fall som riktig sten. Vad är de gjorda av då? Någon slags metall?

Jag vet inte vad det är för material eller varifrån jag hört om det.. men jag har för mig att det var från en iaf ganska pålitlig källa. ..men spela roll egentligen.. det både ser ut som och känns som sten. Jag har även läst nånstanns om att det inte alltid varit samma material.. men det tror jag inte på.. det är iaf samma på båda mina nord leads.. en av de tidigaste (nl1 v.1.6) och en av de senaste (nl3)

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-06-16 16:30

I MM's senaste nummer då de recenserar Clavi g2 så säger de att de är av granit...

PF: var det en gissning eller kollade du upp det med clavia?

Jag tycker iaf att det mer ser ut som grafit.. eller kanske lite som nån äldre typ av skiffer. Men nu är vi väl en ganska bra bit utanför trådens ämne ändå .. sry

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-06-16 22:31

Kan ha varit grafit...inte helt säkert på vad som stod. Jag är lite dyslektiker av mig.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-16 22:36

Jag skriver inte i MM, jag skriver i Studio... Det är inte granit, det är svenskt stål. Gissar jag. Lite grovkornigt stål sådär. Men jag medger att jag ibland sagt att jag tycker hjulet haft en känsla som att det varit gjort av sten. Stenhård känsla, säger stålmannen.

detaljer.. mm.. studio.. hoppas jag inte sitter å läser lika taskigt i skolböckerna nu

1
Bevaka tråden