Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sommarens syntspotting

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-06-20 08:47

Vad ser ni för maskiner in action?

Jag såg en ytterst kul grej på teve igår, det var bandet Sollution (hellacopterssnubbens soulband) från Hultsfred.

Nördig som man är kollar man in klaveren.... vad ser man??
Rhodes!!!
Klart dom har Rhodes tänkte jag, en bit in i låten svepte kameran förbi bakom "Rhodeset" för det var minsan inte mindre än en Nord Electro inuti ett Rhodes kadaver.....
Lite konstigt att en vuxen man kan skämmas för sin röda orgel, som antagligen skonar deras ryggar och fungerar perfekt utan problem.

Bu eller Bä?

Vad har ni sett?

För längesedan såg jag en annan variant på det temat. Ett band (på skolavslutningen på gymnasiet) hade en DX7 på scen. Då den satt det en papperslapp det stor "Emulator" på. Lite kul. Det var i alla fall uppenbart att de skojade. Fallet med Rhodesen kanske mer var ett internt skämt. De flesta i pobliken fattar nog ingen i alla fall.

Ursprungligen av Real Parakeet:

För längesedan såg jag en annan variant på det temat. Ett band (på skolavslutningen på gymnasiet) hade en DX7 på scen. Då den satt det en papperslapp det stor "Emulator" på. Lite kul. Det var i alla fall uppenbart att de skojade. Fallet med Rhodesen kanske mer var ett internt skämt. De flesta i pobliken fattar nog ingen i alla fall.

Här skulle jag vilja passa på att slänga in en fråga riktad till folk som kanske har kontakter inom den skånska synthbranschen (host host)
Jag kollade in en av våra större grupper (börjar på c och slutar på t, i mitten står väl sawtooth eller nån?) på SAMA för nåt år sen... eller om det var electriXmas... hur som helst så "spelade" de på Emulatorsynthar på scenen. Nu är jag kanske lite blåögd, men är det nåt som de använder i musikproduktionen tro? Eller var de inte ens inkopplade? Det såg rätt mäktigt ut, för jag har för mig att det var två likadana, och om de hade spelat på dem så vore det rätt grymt.

edit:
SAMA var det visst, nåt i den här stilen såg det ut

http://www.sama.mu/2003/large/dscn1422.jpg

Reagerade också på Electron. Vet inte vad jag tycker, lite barnsligt är det kanske.

Det roligaste av allt var dock kommentaren innan, att dom lyckas undgå att låta som en scen ur The Commitments... Tyckte det lät exakt som Commitments, fast tom lite vitare (kören...)!

• Medlem
  • 2004-06-20 11:20

The Cardigans har också gömt en synth i ett Rhodes-skal, det ser tydligen inte riktigt "häftigt" ut att ha en vanlig synth på scen? (framförallt ger väl ett mer modernt innanmäte möjligheter till mer olika ljud)

Vad är det för rolig synth överst

Jag har funderat på om vi inte borde ha en Roland-synt med när vi i vårt band (Polish Inn) spelar live, bara så man kan skrapa bort en del av R:et..

22 Pistepirkko hade med sig en Roland MC-505 live, som dom hade dekorerat om till en MC-5.

• Oregistrerad
  • 2004-06-20 16:48

Bu tycker jag som också såg Hultsfredsklippet - men mest för att han dessutom satt och spelade "vanligt piano" på Electron som alltså såg ut som ett Rhodes, lät som ett piano och var digital. Då hade det väl räckt att klistra ekfanér över allt det röda.

Vill minnas att jag läste ett inlägg från herr Sågtand där han skrev att de köpte dessa för att de skulle se mäktiga ut på scen. Och det kan jag säga... skulle jag stå på en scen så hade jag inte stått där med en USB-klaviatur och en modul...

Hohoho Pippin, den där uppsättningen bräcker man ju inte i första taget! De kunde sina saker, TD.

Sybariten: Vi använder våra EII:or endast som MIDI-controllers. Dels så litar jag inte helt på att de ska fungera som ljudkällor och dels är jag inte så pigg på att stå och skyffla ömtåliga 5 1/4" floppydiskar på scen. Så vi styr varsin Akai S2000 och lite andra rackburkar med Emulatorerna. Men vi har i alla fall inte stoppad in dem i gamla Fairlightkabinett.

De fina stativen i svenskt böjträ är dessutom specialtillverkade efter EII:ans mått.

Enda haken är att varje uppsättning med flightcase väger drygt 50 kg...

Ursprungligen av sawtooth:

Sybariten: Vi använder våra EII:or endast som MIDI-controllers. Dels så litar jag inte helt på att de ska fungera som ljudkällor och dels är jag inte så pigg på att stå och skyffla ömtåliga 5 1/4" floppydiskar på scen. Så vi styr varsin Akai S2000 och lite andra rackburkar med Emulatorerna. Men vi har i alla fall inte stoppad in dem i gamla Fairlightkabinett.

De fina stativen i svenskt böjträ är dessutom specialtillverkade efter EII:ans mått.

Enda haken är att varje uppsättning med flightcase väger drygt 50 kg...

Ja just ja det var ju det också, ni hade ett par rajans fina stativ som stämde fint in i symmetrin, det hade jag glömt bort.
Hursomhelst. Ni spelar(de) på dem, live iaf? Eller det kanske är såna detaljer som synthare håller lite småhemligt, vad vet jag....

peace

"Enda haken är att varje uppsättning med flightcase väger drygt 50 kg"
Det där är väl ändå de långhåriga roddarnas problem...

Jo, om man hade några sådana vore det ju det. Känner du några jag kan få låna?

Ja ja, för tusan! Man släpar inte runt hundratals kilo prylar, även om de är snygga, som man inte använder. Klart vi spelar på dem.

1
Bevaka tråden