Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorkonfiguration

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag vet att det finns hur många köpa dator-trådar som helst.. men jag vill ändå ha lite kommentarer på just detta.
jag vill ha en mycket kraftfull dator... helst ska den vara tysst...

JAg har pysslat i datorbutiken.se datorkonfigurator efter bästa förmåga och kommit fram till:

Chieftec BX-03B-B-B Super MidiTower Black 360W ATX

Asus P4C800 Deluxe i875P 4DDR-DIMM 5PCI SATA Audio GB-LAN Raid Firewire Socket478 ATX

Intel Pentium 4 Northwood 3.0GHz -C Hyperthreading 512Kb 800MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket 478

Kingston KVR400X64C3A/512 2x512Mb (tot. 1024Mb, 1Gb) DDR PC3200 400MHz 184pin

2 stycken Seagate Barracuda 7200.7 ST3160023AS 160Gb 7200rpm 8Mb cache S-ATA

Asus Radeon 9200SE

Vad tror ni om detta?

Jag har snålat på grafikkortet.. Det blir så dyrt ändå...
Moderkortet vet jag inte alls vad jag ska ta för ett egentligen.. Här tog jag ett dyrt som verkade bra... det finns så himla många, jag vill ha intelchipset.. bara för att jag fått för mig att det kommer bli minst trubbel då.

S-ATA hårddiskar vet jag egentligen inte riktigt vad det är.. men jag hörde av pålitliga källor att dom ska vara snabbare..

Detta kommer gå på, med lite tillbehör man behöver och montering på 11000 ungefär... det är dyrt med datorer...

  • Medlem
  • 2004-06-20 12:39

Fanns inte så bra information på deras website om vad sakerna egentligen innehåll, men så här ser jag på det:

Ljudfarorna du har i detta paketet är som följer:
1. Lådan, hur ser det ut med hårddiskupphängningar och sådant? Chassifläkt?
2. Kraftaggregatet i lådan, hur mycket låter det?
3. CPU-kylning, ta och kolla upp det så att det inte döljer sig en dammsugare där!

Bra hårddiskval, de knattrar möjligtvis lite på det där hemtrevliga sättet som hårddiskar gör. Japp, de är snabba och fina.

Moderkortet, behöver du egentligen allt på det? Kolla också på moderkort med 865-chipset, de är billigare (jag valde sådant).

Vilka programvaror tänker du köra? Kolla runt på diverse internationella forum efter problem med moderkort/programvaror. Jag googlade lite när jag satte ihop min dator, och fick en hel del bra tips.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-20 13:44

meckarn: det går lite rykten om att det går ganska dåligt för datorbutiken.. så kolla upp hur det är med garanti och sånt ifall de konkar.

  • Medlem
  • 2004-06-20 18:55

Tips: Anandtech.com och Tom's Hardware

( www.anandtech.com & www.tomshardware.com )

Har tester på all möjlig hårdvara. Generellt så gör ASUS och Microstar (MSI) de bästa moderkorten så ditt Asus är nog ett bra val, och som jgb påpekar kolla in Intels 865 chipset.

Vad har du för ljudkort? det finns billiga VIA chipset baserade moderkort (VIA KT800+) som är underbara men dock så har jag hört att VIA chipset och ESI/Audiotrak produkter funkar dåligt tillsammans eller åtminstone så kräver det lite pul för att få att funka fint. Ur prestanda synpunkt så ger VIA's single channel chipset (KT800+) samma prestanda som de dyrare Intel 865 (inte i Sisoft Sandra t.ex. men däremot i "realworld" applikations tester)

Jag köpte mitt VIA KT800+ baserade moderkort för under 600kr, det har USB 2.0, S-ATA, AGP 8x, inbyggt Lan 100 mbit. Det stöder dessutom Intel Prescott CPU (800 Mhz FSB) och har 3 st DDR slots (som stöder åtminstone upp till 400Mhz ddr). Jag är supernöjd med mitt val eftersom det visar att pris inte alltid = prestanda

Jag kommer köra Cubase VST.. men planerar att gå över till SX så småning om.. det har jag tänkt ett bra tag nu.. men det verkar aldrig bli av.

jag ska kolla upp datorbutiken... synd om det går dåligt för dom. det är ju så smidigt att kunna plocka ihop själv på webben sådär.

Ljudkortet är ett audiophile 24/96 men jag funderar på att skaffa ett Delta 66 eller liknande så småning om.. jag skulle vilja ha några till utgångar

Nu har jag köpt köpt en dator på IT-Auktion...
Fujitsu-Siemens Scaleo 800s
blev inte så farligt dyrt tycker jag. 7750:- bjöd jag
men med provision och frakt blir det lite till som ska betalas.

P4 3,2 GHz 1024Mb ATI Radeon 9800 pro
Moderkortet vet jag inte vilket det är som ingår... men jag hoppas det funkar fint.

Soundblaste Audigy2 ingår också

kommer hem till mig nästa vecka...
Hoppas den funkar som det ska.

1
Bevaka tråden