Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det någon här på forumet som använder en Yamaha RM1X??

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja, frågan står i topic. Svara här eller i PM i så fall....

behöver utbyta information/tips... gärna från nån som har manualen
fred

• Oregistrerad
  • 2004-06-20 20:16

Har tyvärr ingen själv men vet att det finns massor med RM1Xsidor på nätet med entusiaster.
Tex http://www.rm1x.net/ kanske kan hjälpa dig.

Vi är nog ett helt gäng här på forumet som nån gång kört på såna om inte annat
Kör gärna tips osv här istället för via PM.. det är typ det forumet är till för.

Här kan man ladda hem manualen: http://www.markarber.freeserve.co.uk/downloads.htm

• Medlem
  • International user
  • 2004-06-20 21:02
  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-20 21:02

Hoppsan,såg inte Volles länk

L

Hej på er,
jag har manualen men tack ändå... det var just därför jag ville snacka med nån annan som har den, eftersom man blir mer förvirrad än klok på den.
Har även varit en del på rm1x.net och liknande sidor, men tanken var just att snacka med nån annan svensk som använder rm1x:en i dagsläget, vore klockrent att kunna ställa frågor om hur vissa saker görs.... räknade väl kanske inte med att hitta nån, men men, bäst att prova.

harebra

• Medlem
  • 2004-06-21 10:45

Ställ frågorna här så kan säkert forumets samlade RM1X-expertis svara på dem!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-21 19:01

Exakt, bara att fråga på. Jag använde RM1X flitigt innan jag skaffade bärbar dator och blev en "reasonist". Charmig liten groovebox & bra skissblock för idéer.

Hm, har varit dålig på att fråga sen ni svarade... och nu sitter jag dessutom nere i Normandie, många mil från min lilla blå. Märkligt vad man längtar efter den, trots att jag är jättelat på att använda den när jag väl är hemma och har den på två meters avstånd.
I allafall.
Jag förstår att ni är oerhört sugna på att höra mina frågor, men jag behöver boxen o manualen för att kunna ställa dem tror jag så jag kör en liten mindre teknisk teaser så länge.

Burken är ju patternbaserad, och en pattern brukar ju vara kanske 1, 2, 3 eller 4 takter. Funkar ju bra för basgångar som skall upprepas till domedagen, men finns det nån smidig lösning om jag vill göra en melodi som har en upptakt?
Jag försöker komma på nåt bra exempel här men det står still. Hmmmm.... okej, det här blev otroligt corny, men vi kan ju ta Dallas-låten. "Ta-taaa, ta-taaa, ta taa ta ta taaa taaa..."
Det allra första "Ta" där kommer ju inte på första slaget i takten utan snarare ett av de sista slagen i takten innan. Knövvligt ?

Ciao

• Oregistrerad
  • 2004-07-28 00:53

har för mig att man kan ha upp till 16 takter i en pattern.
är det upptakt du menar? gör en takt/pattern med själva upptakten och sen gör en längre pattern med melodin (som innehåller upptakten i sista takten. och sist en lika dan pattern fast utan upptakten. med de tre kan du ju mixa melodin fint=).. om det nu är det du menar.

jag andvände inte så många av rm1xans funktioner, det kanske finns någon dedikerad funktion till detta typ flytta pattern en åttondel framåt.. äsch

1
Bevaka tråden