Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

synthfråga

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-06-22 00:27

hallå

sitter och pillar med lite låtar och är ute efter ett bra melodi/lead "dance" ljud i form av typ scooter(inte för att de är bra men.........) eller Aquagen(typ som i hard to say i´m sorry remixen) men får ej till det (vet att det handlar om väldigt enkla ljud egentligen. Vet att det handlar mycket om effekter också men någon som har något förslag eller bara något litet tips. När man lyssnar på deras låtar så låter det så "fett". Försöker få ut något ur min Supernova men lyckas ej riktigt.

kanske någon rent av kan lägga upp nån samples man kan ladda ner.,...

tack

• Oregistrerad
  • 2004-06-22 00:30

Lägg upp korta mp3-klipp så är det lättare att förstå vad du är ute efter i så fall. Själv lyssnar jag inte på de referenser du nämner så då blir det svårt att komma med trix-förslag. Men Supernova kan förvisso göra alla synt-leadljud man kan tänka sig, såvida de inte är samplebaserade då.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-22 04:02

Är det inte supersaw ljudet från JP-80x0 syntharna som används till de leadljuden? Eller unisona detunade sågtandsvågor..

Feta Scooter-ljud är ofta komplexa ljud som består av antingen flera synthar, samples eller effekter.

En bra början är att snedstämma dina oscillatorer. Tex 3 oscillatorer: en ställd på 'noll', den andra en oktav ner/upp och den tredje lite mitt emellan, svagt mixad. Då får du ett ackord, så du får laborera med oscillator 3 så det inte blir falskt beroende på vilka toner du spelar. Prova sedan med olika varianter av fine tune på oscillatorerna, dvs lätta avvikelser från de rena tonerna. Då låter det fett och fläskigt. Det blir ännu fläskigare om du använder övertonsrika vågformer som sågtand och pulsvåg, den senare gärna med en smula lfo på PWM så det blir lite levande. Därefter filtrerar du, gärna med mycket resonans och lite-till-mellan cutoff på lågpassfilter, men inte för brant (12 eller 18 dB är lagom) för då skär du bort en del fett. Därefter kan det sitta fint med lite dist/overdrive, chorus i sansad mängd, och kanske reverb (med hög densitet). Delay om du vill.

När du sedan mixar så komprimera din Scooterstämma hårt (låg threshold, ratio 8:1 eller mer) och kör genom en limiter som du ställer till 0 dB eller mer, så hela ljudet 'går i taket'.

Sedan är ju olika synthar olika väl lämpade till Scooterljud. Vad Supernovan förmår vet jag inte, men en Virus äter Scooter till frukost medan en NordLead hellre leker Kraftwerk.

Lycka till!

Såg just Helix kommentar. Unison mode är en utmärkt idé.

En ganska snabb LFO som sköter PWM är nog ett bra recept också. Även då låter det lite halvfalskt. Synd att mina kablar bråkar, annars hade jag kunnat göra ett par wave-filer med feta och fina "super saw"-samplingar från en JP-8000.

• Medlem
  • 2004-06-22 13:21

ok tackar ska experimentera lite

men det som är riktigt svårt att få till är reverben

låter bara burkigt och kazzt

Prova i så fall att stänga av Supernovans inbyggda reverb och lägg på reverb på audiospåret istället, med mjukvara eller externt hårdvarureverb om du har ett sådant.

• Medlem
  • 2004-06-22 14:34

Ofta när jag tycker att reverb låter burkiga är det för att jag kör in för hög input-volym i dem. Minskar man inputvolymen och ökar utvolymen så låter det genast bättre i mina öron.

Ibland kan det dock bero på att reverbsvaret är för högt mixat jämfört med originalsignalen, och då får man fixa det istället.

• Medlem
  • 2004-06-22 18:43

Epic Lead

Om det är sånt ljud jag tänker på så får jag till ett bra ljud rätt lätt. 2 st oscillatorer med sågtand, den enda detunad (minst 20 helst 30 cent) sen mixa in lite noise på det, har du effekter på det så släng på lite chorus och kanske lite delay. voilá, skrikande lead. Om du vill kan du även låta en LFO modulera pitchen väldigt lite men relativt snabbt!

Enkel Lead

Skapad med en Waldorf Pulse och sen har den chorus+delay som jag kört internt på mitt Audigy kort. Har du unison så snåla inte med det heller, komihåg att chorus och unison effekter mår bäst av en monosignal in och sedan stereo ut (förutsatt att effektenheten klarar av det) för fetare stereo bild.

• Oregistrerad
  • 2004-06-22 20:08

Prova vsti:n Superwave

• Medlem
  • 2004-06-22 21:41

Med andra ord, prova detta på din supernova

Osc1: Saw
Osc2: Saw -30 cent
Osc3: Noise (50-75% Volym)

LFO: Modulera pitch, snabbt men inte så krafigt

Filter: 12/24db LP utan cutoff och utan resonans

Effecter: Chorus och Delay, kanske lite reverb också. sen kan du mixa med EQ'n för att få mer punch om det behövs.

• Medlem
  • 2004-06-22 23:18

laddade upp ett ljudklipp precis från två stycken låtar

vet att det inte bara handlar om ljudet utan också mycket om melodiproduktionen på slingorna

reverbet är ju skitsvårt att få till

http://w1.413.telia.com/~u41311933/synthlead1.mp3

• Medlem
  • 2004-06-22 23:32

Reason.

Factory Sound Bank, Subtractor Patches, MonoSynths, Tech Lead 3.

Ligger åt det hållet, speciellt med "UN-16 Unison" efter.

(Blev själv inspirerad av leadljudet i Ushers "Yeah" nyligen.)

Ursprungligen av kvant:

laddade upp ett ljudklipp precis från två stycken låtar

vet att det inte bara handlar om ljudet utan också mycket om melodiproduktionen på slingorna

reverbet är ju skitsvårt att få till

http://w1.413.telia.com/~u41311933/synthlead1.mp3

Det där kan jag meddela är supersaw'en på en JP80x0. Lite knepigt att komma i närheten av det karaktäristiska ljudet mha "vanlig" subtraktiv syntes. Supersaw'en består av, om jag inte minns fel, sju stycken sågtandsvågformer som du kan detunea för att få till det här ljudet.

Christian
www.auratrance.com

eXode: tjock tranceslinga!

1
Bevaka tråden