Jag hör till 1080-rävarna men lyssnade även på denna modul när den kom. Den låter som vintagekortet, men har tråkigare effekter än 1080. Så denna modul + externa effekter... ptja, det funkar. Vintagekortet är fortfarande något av det bästa som presenterats inom sample playback-världen. Jag skulle t om vilja gå så långt att 1080 fortfarande låter svinbra. Det är förmodligen det som är ett av problemen för japanerna. De har mycket, mycket stora... ja, gigantiska problem... med att skapa en liknande succé igen. Jag har lyssnat på senaste Fantom och tycker fortfarande det låter 1080 - typ... Varför då betala nästan 20.000 mer än vad dessa gamla hjältar kostar på begmarknaden? Visst, man får mer "bells and whistles", men det känns mer som säljsnack än riktiga nyheter. Det som kan skapa succén igen är att 1) formatet och priset krymps och 2) att prylen förses med maaaassor av ljud som standard... kanske motsvarande en fullt expanderad 2080. Och att alla datorer plötsligt får The Final Virus så man plockar fram Atarin igen då, möjligen... Tyvärr har japanerna halkat långt efter i och med att de fortfarande inte förstått att det är inom mjukvara man kan skapa de riktiga revolutionerna. När datorer kostar så lite som de gör idag är det ohållbart för de flesta hemmapulare att stacka hårdvarusyntar på lager som man gjorde förr. Den nya hemstudion heter: dator. Och controller. Roland har inte tappat koncepten helt dock, för med t ex V-synth så visar de att hårdvarusynten fortfarande har ett klart berättigande, men den har tyvärr gått massorna förbi helt obemärkt.