Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wolfgang Flür's taktpinne?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-06-27 14:08

Om man går in på följande adress och tittar lite: http://kraftwerk.technopop.com.br/pictures_80years.php

Tittar man på somliga av bilderna där så ser man en massa härliga kraftwerkbilder från deras 80-talsperiod. Samt ser man även live, då Wolfgang Flür, deras trummis (tredje från vänster) står med en taktpinne i handen och en liten dosa i den andra. Är det någon som vet vad det är och hur det fungerar? Jag dör av nyfikenhet! :hmmm: :kaaaka!:

Seriöst! Kalaskul bilder - verkligen kul att se. Ja du, den där taktpinnen... ser nästan ut som en strömmätare fast med bara en mätsensor... Kan det vara nan skum Yamaha eller Don Bucla-mojäng kanske? Eller kanske ännu snarare nat hemmabygge... fragan är förvisso om den verkligen används för att trigga nagot eller bara är "for show". Ser i alla fall ball ut

Tack för länken!

• Medlem
  • International user
  • 2004-06-27 16:56

Jag läste Flürs självbiografi för några veckor sedan så jag ska ge mig på en gissning.

Det står ju att bilden är tagen 1981, så det passar nog bra med vad jag läst, nämligen att de hade fått en idé om att varje medlem skulle ha var sitt litet instrument på scenen, så att de kunde förflytta sig lite mer flexibelt. Florian hade en Texas Instrument Translator - en översättare med inbyggd miniräknare, den välkända syntetiska rösten på t.ex. "Computer World". Karl spelade på en liten "Stylophone" och Ralf hade hittat en miniorgel med små svartvita tangenter. Wolfgang kunde dock inte hitta nån mini-trummis i handeln, så han fick göra en egen utav en lunchbox i aluminium vari han fäste tre rektangulära metallplattor (dessa var elektriskt isolerade från själva lunchboxen med plastfolie). Lådan var i sin tur kopplad med en lång kabel till deras konsoll, så att han kunde trigga några av de ljud de använde i vanliga fall. Pinnen han håller i handen är alltså en metallstav som triggar ljuden när den och metallplattorna får kontakt.

(fick kika lite i boken för att få all fakta rätt )

Edit: Skrev fel på en medlem. Wolfgang låg bakom trumlådan och ingen annan.

Da hade jag inte helt fel da Coolt Ska bygga min egen orgel nan gang

Det finns bilder från mitten av sjuttiotalet där han har ett helt "kit" dylika. Klart fall av hemmabygge, kablar åt alla håll

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-06-28 01:04

Jo, jag har också läst boken, men dum som jag är så kopplade jag inte att det var "taktpinnen" han syftade på. Ser inte riktigt ut som att den används på det sättet som det beskrivs i boken. Tack så mycket iaf!

1
Bevaka tråden