Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En undersökning säger...

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-06-28 18:23

...att Mac OS X inte e så säkert som folk tror:

Windows is more secure than you think, and Mac OS X is worse than you ever imagined. That is according to statistics published for the first time this week by Danish security firm Secunia.

The stats, based on a database of security advisories for more than 3,500 products during 2003 and 2004 sheds light on the real security of enterprise applications and operating systems, according to the firm. Each product is broken down into pie charts demonstrating how many, what type and how significant security holes have been in each.

One thing the hard figures have shown is that OS X's reputation as a relatively secure operating system is unwarranted, Secunia said. This year and last year Secunia tallied 36 advisories on security issues with the software, many of them allowing attackers to remotely take over the system - comparable to figures on operating systems such as Windows XP Professional and Red Hat Enterprise Server.

For example, Windows security holes generally receive a lot of press because of the software's popularity, but the statistics show that Windows isn't the subject of significantly more advisories than other operating systems. Windows XP Professional saw 46 advisories in 2003-2004, with 48 percent of vulnerabilities allowing remote attacks and 46 percent enabling system access, Secunia said.

Suse Linux Enterprise Server (SLES) 8 had 48 advisories in the same period, with 58 percent of the holes exploitable remotely and 37 percent enabling system access. Red Hat's Advanced Server 3 had 50 advisories in the same period - despite the fact that counting only began in November of last year. Sixty-six percent of the vulnerabilities were remotely exploitable, with 25 granting system access.

Mac OS X doesn't stand out as particularly more secure than the competition, according to Secunia. Of the 36 advisories issued in 2003-2004, 61 percent could be exploited across the Internet and 32 percent enabled attackers to take over the system. The proportion of critical bugs was also comparable with other software: 33 percent of the OS X vulnerabilities were "highly" or "extremely" critical by Secunia's reckoning, compared with 30 percent for XP Professional and 27 percent for SLES 8 and just 12 percent for Advanced Server 3. OS X had the highest proportion of "extremely critical" bugs at 19 percent.

OBS! Detta e ingen uppmuntran till flame war! :kaaaka!:
Källa: http://www.techworld.com/security/news/index.cfm?newsid=1798

Alltid svårt att räkna sånt här: OS X är betydligt säkrare "out of the box" än Windows, och det finns problem med hur man ska betrakta hål i tex Internet Explorer eller sshd - är det något som räknas till operativet som last eller ej? (Just IE har ju haft en hel del hål, och körs alltid i bakgrunden med en hel del privilegier, och många unixmänniskor tycker att ssh är bra att ha på...)

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-06-28 19:15

Sedan uppdateras ju Windows stup i kvarten vartefter det hittas hål.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-28 20:34
Ursprungligen av Mårre:

Sedan uppdateras ju Windows stup i kvarten vartefter det hittas hål.

Jamän det gör ju OSX också:)

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-06-28 20:35

åfan! Det gjorde det inte när jag körde (fast det var ett tag sedan)...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-28 22:55

...å vem FAAN surfar med "Internet Exploiter"?!?!?
http://texturizer.net/firefox/

  • Oregistrerad
  • 2004-06-28 23:12

För de som är Mac-intresserade presenterades nyheter idag, och Tiger - nästa operativsystemsversion - presenterades. Det introduceras första halvan av nästa år. Longhorn från Microsoft ligger långt efter tidsmässigt. Reella säkerhetsrisker med OS X existerar inte, ingen OS X-användare i världen har råkat ut för något virus eller någon "hostile takeover". Sedan kan en undersökning visa på exakt vad man vill. Det är inte heller speciellt få som använder OS X - systemet har 12 miljoner användare nu. Hur många användare har Windows XP? Många PC-användare är inte lika teknikintresserade och byter kanske inte OS lika snabbt. Procentuellt sett är det en väldigt stor del av Mac-användarna som kör OS X.

www.99mac.se

Det är just den attityden (rätt eller orätt) som bolag som de ovan varnar för: OS X är inte 100% säkert, men det är säkrare än Windows. Och man måste hålla maskinen uppdaterad, eller så kan dåliga saker hända. disk image/help viewer-hålet som upptäcktes och fixades rätt nyligen var klart elakartat tex. (Fast jag kan tycka det är lite fånigt att säga att OS X är i ungefär samma nivå som Windows när det mig veterligen inte finns en enda mask eller virus).

  • Oregistrerad
  • 2004-06-29 19:35

De är påhejade av Symantec m fl som vill sälja meningslösa virusskydd. Det är lika självklart att varningen förekommer som att någon kommer försöka sälja på dig en ytterdörr med ordentliga lås den dag du bestämmer dig för att bli den förste som flyttar till månen. "Det är massor av inbrott på månen". Yeah baby...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-29 20:34

det är alltså sant som jag hört ryktesvägen, att man inte behöver virusprogram till nya macar, att det är lugnt att ladda hem grejjer osv? jag trodde det inte först, men..

  • Oregistrerad
  • 2004-06-29 20:51

Du behöver inget virusskydd. Förresten - i synnerhet inte till gamla Macar. Om man kan sin Mac med OS 9 finns ingen möjlighet för något fuffens att ta sig in där. Och garanterat ingen är intresserad av att designa virus till ett "dött" operativsystem. Men jag litar på OS X tills någon bevisar motsatsen...

Lite försiktig ska man allt vara, eftersom det trots allt finns en del hål. Men gör man inga skumma saker så räcker det långt med att bara plocka hem och installera de uppgraderingar som kommer.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-29 22:52

patrick & messiah:
definiera "fuffens" och "skumt"..?
att ladda hem musik, eller typ msn odyl är inte nåt fuffens eller?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-30 01:14

Nej. Men att tanka hem skumma program via Direct Connect _kan_ ju ge ovälkomna virusbesökare på hårddisken - rent teoretiskt, men hittills - efter att ha använt Mac intensivt sedan sisådär 1990 - har jag aldrig sett något virus på den datorn. Så det är lite "jag tror det när jag ser det"-känsla för min del. Har sett en hel del Windows-virus dock, bl a datorer som blivit färdiga för "skroten" (= total omformatering) mer än en gång.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-06-30 13:14

Jag har kört PC i ca 10 år å aldrig haft ett enda virus. Använder bara sunt förnuft och har snappat upp lite tips å tricks så e man safe. Virus ser jag inte som ett problem...spywarez däremot (därför har jag fullversion av Ad-Aware).

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-06-30 15:34

Håller med Mårre där, virus är inget problem men jag hatar allt vad spyware heter...
Här och här kan ni läsa om kampen mot en riktigt elak variant...

"Skumma" saker kan tex vara en nedladdad version av MS Office 2004 som raderar hårddisken, men det är å andra sidan den enda "malware" jag känner till på OS X (de som förekommit från diverse virusföretag har varit "proof of concept" och inget som spritts vilt).

Jag skulle inte oroa mig, men att backa upp och plocka hem systemuppdateringar är aldrig fel. Gärna i den ordningen, vissa av Apples uppdateringar har haft smått destruktiva tendenser...

"virus är inget problem"

Hur mycket tror du att de senaste mail-virusen (som enbart "fungerar" mot windows-burkar) kostat sammanlagt? .. bara en liten tanke sådär

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-06-30 19:54

Om detta var riktat mot mig så har de inte kostat mig ett öre :)...och det var en personlig reflektion jag gjorde...
Jag hör nämligen inte till de blåbär som klickar på en attachment till ett meddelande som endast innehåller texten "Read this" eller "This is so cool", osv...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-07-01 13:22

lasselu: Samma här!
Själv e bäste dräng även när det gäller virusskydd

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-07-01 17:30

Och vilka tror ni betalar för förskingringskassans massiva blunder härom sistens?

1
Bevaka tråden