Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Barebone/mini-PC som musikdator?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-28 20:18

Är det någon som har erfarenhet av så kallade barebone-datorer i musikproduktionssammanhang?

Jag är nämligen sugen på att skaffa en och i så fall i kombination med ett E-MU 1820-kort... Vore tacksam för förslag och åsikter!

Jag har en av dom tidiga modellerna som kom (Shuttle). Hade tänkt bygga nåt slags mediaburk (DVD, videoinspelning, mp3 osv). Men det gick inte att ha den i vardagsrummet, på tok för störiga fläktar. Det där har blivit mycket bättre på senare år, men det är värt att tänka på att mindre luft kräver högvarvigare fläktar.... Var en artikel i SOS för ett tag sen, om hur man fick sin mini-atx tyst (extern nätdel bla, inte alldeles gratis).

En annan stor nackdel vid musikbruk är att dom oftast bara har en PCI-plats (Emu's nya kort använder väl två vid vissa konfigurationer? Inte själva sloten, men "panelutrymmet"). Min måste dessutom ha en lågprofil-CPU-fläkt om man använder PCI-platsen = mer oväsen.

Det inbyggda grafikkortet på min är sådär, funkar, men inte mer.

Jag hade nog funderat både en och två gånger, om jag inte hade tänkt använda enbart Firewire/USB till ljud & midi... (vilket jag iofs gör )

  • Oregistrerad
  • 2004-06-28 22:51

En SLIX låda med vattenkylning funkar alldeles utmärkt!

Vattenkylning torde eliminera dom enda fördelar jag kan komma på med mini-atx: Pris & portabilitet...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-29 14:49
Ursprungligen av Peter H:

Vattenkylning torde eliminera dom enda fördelar jag kan komma på med mini-atx: Pris & portabilitet...

Icke sa Nicke!
Kylningen sitter i lådan, så det är inga skuggor på nått av områdena!!
EDIT: ...bygger datorer till vardags...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-06-29 13:14

Jag kör på en ASUS Terminator (inte riktigt mini-barebone) å jag e skitnöjd. När man startar låter den som 31st seriekopplade dammsugare men när windows laddats så hörs det knappt att den e igång. Det har hänt 3-4 ggr att fläkten sedan dragit igång när datorn stått på länge men då har det varit en kortvarig nedkylning.

4500kr gav jag för en med 256MB RAM å Celeron 2.6GHz för ett halvår sedan (extremt lite beggad).

  • Oregistrerad
  • 2004-06-29 16:53

Mårre: Låter som ett mkt intressant alternativ. Vad är det för höjd och bredd på din burk? Är det fler än bara en PCI-plats i den?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-06-29 17:09

Dead_Silent: All info du behöver finns här (jag sitter inte hemma just nu):
http://www.asus.com/products/desktop/termp4_533a/overview.htm

  • Oregistrerad
  • 2004-07-02 23:02

Jag har en dator byggd på en shuttle barebone. Inte i första hand tänkt för musikbruk, men jag har upptäckt att den funkar riktigt bra till det. Den har firewire, så jag kan använda mitt FW-ljudkort.. processorkylningen är integrerad i lådan, sk. heatpipe-kylning. Efter att jag hade bytt ut fläkten i kylningen så är den i stort sett ljudlös. Fläkten kan varva upp ibland om det blir väldigt varmt, men väldigt sällan.

Den har bara en PCI-plats ja, plus en AGP. Men om man har tänk sig att använda ett ljudkort med ett "dotterkort" som behöver en plats i plåten så kan man ju alltid köpa en barebone med integrerad grafik.

1
Bevaka tråden