Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kontroll på ljud med random LFO?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kanske är fel del av forumet att fråga i.
Men men.

Hur får man egentligen kontroll på ljud som inte låter likadant varje gång?
T.ex om du har en LFO som har nån form av random, eller något filter som
styrs av något som gör att vid varje nedtryck (på samma not) så låter ljudet
olika.
Och med kontroll ovan menar jag när man sitter och sequence:ar.
Då vill man ju helst att ljudet ska låta likadant på varje ställe vid varje gång
man kommer till det partiet i låten.
Om vi tänker oss att det finns 10 olika "lägen" för ljudet så vill man kanske att
de tio första noterna (som vi säger är samma ton för enkelhetens skull) med
ljudet alltid ska spelas upp som 2,7,6,3,3,8,2,1,8,4 av de där lägena.
Men nu när jag håller på så blir det olika sådana där serier vid varje start.
Är ni med hur jag menar?

Och detta är mest på så kallade sfx-ljud, och inte rena instrument där det
inte blir så tydligt att det är olika vid varje nedtryck.

• Medlem
  • 2004-07-02 23:09

jag är inte världens expert på synthar precis men förr i tiden samplade man ofta analoga synthar (nitzer ebb bl.a. gjorde detta väldigt effektivt, även nine inch nails på senare år....). riktigt gamla analoga monster i trä kunde ge ifrån sig ganska så schyssta ljud men det var väldigt osäkert om det skulle låta likadant efter att man slagit av och på strömmen igen, så därför samplade man oftast slingor eller ljud som man tyckte lät bra, ifall det skulle "försvinna". det är den enda lösningen som jag kan komma på iallafall.... fast någon annan kanske har fler tips.

• Oregistrerad
  • 2004-07-02 23:13

Synka LFOn till tangentnedtryckning - "Key On"...

Du borde kunna styra detta genom anslaget. Om du till exempel vill kontrollera fileröppningen så spelar du helt enkelt in din sekvens för att sedan editera anslaget så att det låter som du vill ha det. En annan variat är ju att använda MIDI-synkade LFO:er, men kör du en "random"-våg så är jag inte säker på att den börjar på samma ställe varje gång eller att den ens följer samma mönster. Dessutom är det långt ifrån alla syntar som har denna funktion. Men de flesta moderna maskiner har det, även samplinsbaserade syntar. Det smidigaste är nog styrning via anslag. Använd kopieringsfunktioen för de noter som blir bra. Ofta kan man "rita" in anslaget.

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-07-03 01:29

Du skaffar en elektron monomachine, och programmerar in alla parametrarna manuellt. Sequensern är underbar.

Random betyder ju per definition att det är slumpmässigt, d.v.s. icke kontrollerbart. Enda sättet att försäkra dig om att det blir likadant två gånger är att sampla det när det låter rätt.

Annars kan du ju simulera slumpförlopp genom att göra som Parakiten och/eller Clase föreslår: använd velocity och vid behov andra continous controllers till att styra det du vill ha slumpat. Alla moderna sequencers kan fixa det.

• Oregistrerad
  • 2004-07-03 04:01

Dock, om du gillar random-effekten så kan du ju ha en delaytid innan den sätter igång. Vissa syntar har även en "smooth"-funktion som gör att LFO-påverkan ökar gradvis. Det är ett snyggt sätt att lösa problematiken - att kontrollera det okontrollerade. En kort delaytid kan göra susen, för då får ljudet iaf samma attack varje gång. Löser problemet?

Tackar för svaren. Något ska jag väl fått ut av det som jag kan använda mig av, hehe.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-03 14:06

Jag synkar LFO:erna till MIDI klockan på Andromedan. En annan är att låta t.ex. en analog sequencer styra Cutoff, Resonance och sånt. Då får man lite upphackade rythmer fast med lite mer kontroll efter som den spelar exakt samma värden hela tiden.
Andromadan har en inbyggd step sequencer som passar utmärkt till att trigga saker eller styra filter m.m. och den går självklart att synka till MIDI. Det är busenkelt att göra Vince Clarkiga grejer med den.

MVH
Magnus

1
Bevaka tråden