Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu funderar jag på Mac igen...

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-07-03 15:42

Var ju inne på det lite förra året men det blev inget av...

Men, som sagt, nu funderar jag igen...

Vill ha en bärbar som jag kan leka med, titta lite på video när jag reser, köra lite Garageband ...sådär i största allmänhet känna av hur det är att jobba med Mac...trivs jag inte kan jag ju alltid sälja den...

Har tittat lite på en 12" iBook 1Ghz med 512Mb och 40Gb HD, kostar 12645:- på Apple Store...

Duger en sån för vad jag tänkt göra?
Orkar den Garageband? Behöver jag mer minne? Hur är internljudet, bör jag köpa till något externt ljud?

http://www.inwarehouse.se

kolla där behöver inte säga så mycket mer

Övriga frågor
Ja antagligen
512 bör räcka
Köp ett USB2/Firewire ljudkort till. ESI Quatafire tycker jag personligen är rätt gulligt. M-audio duger annars.

  • Medlem
  • 2004-07-03 17:08

iBook saknar "Ljud in" - annars duger det, helt klart!
(kolla oberfunkers laptop-tråd, där postade jag spec´s,
tydligen har iBook bäst ljud av alla bärbara mac just nu?)

Garagebandets live timestretch verkar enligt rapporter vara lite ansträngande,
kan vara dåligt optimerat i nuvarande version också möjligen...

Enkelt analogt & optiskt digitalt in & ut i upp till 24Bit & 96 khz finns annars för 1195 kr i denna form:

vill bara påpeka att 12" g4 1ghz inte har någon port för ett sådant kort.

  • Medlem
  • 2004-07-03 19:55

Jo! USB 2 finns det två av dessutom! (men Transit kör på USB 1.1)

PCMCIA-kortplats saknas dock mycket riktigt på iBook.

ah, okej - trodde det var ett pcmcia kort

(har förövrigt en sån 12"'s pb själv..)

  • Medlem
  • 2004-07-03 20:08

Ja, det finns sen någon vecka tillbaka en PB 12" i detta hem också.
Kan rekommenderas varmt, men hur ska lasselu kunna sitta med
annat OS på jobbet hela dagarna då?

Du kommer långt med 1GHz G4, fast inte fullt lika långt i Garageband. Folk har klagat över att de får få spår i GB med Apples lowend-datorer (iBook, eMac osv), men det går ju att testa i någon butik med Appledatorer. Macoteket inne på Birger Jarls-gatan har en musikstation uppriggad om jag inte minns fel.
Jag använder själv en PB 550 som jag tycker funkar bra, så en dubbelt så snabb burk bör rulla på ganska okej. (Det är inget fartmonster dock, speciellt inte jämfört med en del PC-burkar, men det vet du väl redan.)

OS X äter allt minne det kommer över. 512MB räcker förmodligen rätt bra, men om du kan få tag på minne billigt så rekommenderar jag det (jag har 768MB i min).

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-07-04 12:09

Tack för svaren grabbar...

Har klurat lite och undrar om jag inte skulle satsa på en 14" istället...

En grej till, har jag förstått det här rätt, jag vinner mer på att gå från 512Mb till 768Mb än jag skulle vinna på att gå från 1GHz till 1,2GHz, eller?

avart: vi får se, det kan bli svårt...får väl övertyga resten av företaget att vi ska göra OS X-versioner av våra produkter...

Jag tror på mer ram än mer hz i det fallet. 512MB räcker rätt långt iofs..

Ang. porta era produkter.. xcode (apples utvecklingsmiljö.. som är gratis för övrigt) är väldigt bra! Tyvärr väldigt ostabil om man vill köra med dess inbyggda stöd för perforce.. och så saknar vissa ganska viktiga features tycker jag.. men de demade xcode 2 för ett par dagar sedan.. verkar som att de gjort iordning den rätt ordentligt. Bland annat så visade dom att de integrerat en uml-modellerare som är helt kopplad till ens kod.. så dubbelklickar man på nåt där i så kommer man direkt till koden.. typ.. praktiskt. (Iofs så verkar det som att visual studio 2005 kommer innehålla nåt liknande). Helt klart värt att testköra en del tycker jag!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-07-04 14:02

Om jag köper så är ju utvecklingsverktyg något jag kommer att titta på...

På jobbet är vi på väg in i .NET-världen...den finns ju inte på OS X...fast den gör ju det, fast inte hela vägen, nu när Mono har kommit i version 1.0...
Ska bli intressant att se vad det innebär...

  • Oregistrerad
  • 2004-07-04 14:10

lasselu:
det finns nåt som heter iMick tror jag, som går att plugga in i datorn, kostar kring 500:- och som blir en ljudin-port helt enkelt. jag har en sådan dator du tänker köpa, fjorton tum dock och lite uppgraderat minne. jag har inte kört garageband så mycket men dock reason och har aldrig haft några problem med att den inte "orkar med" eller så..

om du är student eller kan köpa den genom någon med student (mecenta eller studentkortet krävs) så får man dessutom 10% rabatt på appelstore! )

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-07-04 15:07

Intressant, pussy...iMic av Griffin
Det låter som ett möjligt alternativ...

Får nog klara mig utan rabatter...det var länge sedan jag levde studentliv...

iMic har tydligen kass latency om man inte köper specialdrivare. En kompis till mig kör på en Maya USB 44 (4 in/ut, RCA-kontakter) och tycker det funkar bra.

Minne vs CPU - datorn blir snabbare på olika sätt skulle jag säga. En snabbare CPU ger mer i fråga om pluggar och kompileringstider, men minne snabbar upp "vanligt" jobbande (mindre swap, kan ha fler program igång osv). Om jag var tvungen att välja skulle jag nog ha mer minne, men å andra sidan kan man alltid trycka i mer minne senare, men det går inte att få en snabbare processor på samma sätt.

halvt ot: Jag sitter å jobbar i .NET just nu (på en wintel-laptop tills vidare).. och har då kollat in mono en del. Mono-projektet har kommit en bra bit på vägen.. helt klart.. men pga en massa patent från microsofts sida så får de inte jobba vidare på System.Windows.Forms-namespacet mycket mer än de gjort .. det kommer alltså aldrig bli helt fullständigt.. men de jobbar på ett gäng substitut (inte kollat.. men blir väl nåt i stil med en wrapper till QT, GDI+ och/eller wxWidgets). Sen ett litet tag tillbaka så finns även MonoDevelop.. en utvecklingsmiljö för .NET.. skriven i .NET. Tyvärr så fick jag inte den betan jag laddade hem att rulla på ibooken.. men såg för nån vecka sedan att de jobbat vidare rätt mycket på den.. om du är intresserad av test-resultat osv så skicka gärna ett pm så säger jag till så fort jag testat

1
Bevaka tråden