Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Akut PC-katastrof!

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Här borde väl finnas någon som kan hjälpa mig även om det naturligtvis är en smula OT?

Jag skulle återställa min musikpartition med en Ghost image härom dagen. Men strömmen bröts precis när den skulle starta om. Nu har jag blivit av med Master Boot Record (eller vad det heter) så datorn hittar inga partitioner. :eek:

Dessutom tycks det som om Ghost har lagt vad som tidigare var ett separat Windows på E: över hela hårddisken, så mitt gamla C: standard-Windows har Ghostats bort, så att säga.

Vad göra? Kan man använda Norton Disk Doctor till sånt här? Hur fixar jag till det så jag inte permanent raderar all gammal data på C: och D:? För det vore fullständig katastrof...

Den förlorade C: var Windows XP Home Edition och den tillknasade E: musikpartitionen var Windows Professional Edition.

Vore oändligt tacksam för råd och hjälp i detta delikata och kniviga dilemma.

Ajdå, du får nog höra av dig till en firma som sysslar med sådant, Jag använde en i London en gång i jobbet då kunden hade ghostat över fel disc, då gick det tyvärr ej att rädda något. Beroende på hur viktigt det är så skulle jag inte rekomendera dig att ens försöka med något program själv då detta kan förstöra ännu mera om du har otur.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-03 22:37

Prova att boota från skiva, välj reparerad installation, logga in...
...skriv fixmbr /c: tryck Enter - skriv sedan fixboot /c: tryck Enter...
...det KAN hjälpa...
Annars kan du prova med att boota från skivan igen, välj reparerad installation, skriv bootcfg /h tryck Enter - välj "rätt" alternativ av de du får fram, minns inte alla på rak arm, skriv alltså: bootcfg /X - där "X" är den växel du ska skriva in...

Hoppas nått kan hjälpa!

Hej Lemon,

det där låter schysst. Men eftersom Ghost lagt vad som tidigare var ett andra Windows på E: som enda Windows på disken är jag rädd att fixmbr och/eller fixboot ska tro att det är det som gäller och därmed radera all data från förutvarande C: och D:.

Kan det inträffa?

EDIT: Jag har hittat ett program som heter Partition Table Doctor:

http://www.ptdd.com/index.htm

men jag vet inte om jag vågar prova det. Känner någon till det?

MBR och partitionstabellen är inte samma sak. MBR är dom 512 byten på disken och används för att ladda ev. OS. Är det bara MBR som är åt skogen är det lätt fixat, men det låter inte som om det är fallet... Det borde gå att få ut datan med ett lämpligt program även om partitionerna är borta. Jag testade ett som jag tyvärr inte minns namnet på, men det var väl ca 50% det kunde återskapa...

Jag skulle höra med företag som sysslar med sånt här, precis som Dualrange säger. Petar man själv utan att riktigt veta vad man gör kan man förstöra sånt som hade gått att fixa annars.

(Vilket påminner mig - dags att backa upp!)

Det är svårt att veta exakt vad som hänt på den discen eftersom strömmen bröts mitt i, men en gissning är att din data finns kvar men att partitionstabeller och MBR är borta, kan även vara så att ghosten skrev över en del av din data, och då är det jättekinkigt vad man gör på discen ifall det skall gå att rädda alls. Antagligen så kommer inte all data att gå att rädda. Jag hade börjat med att kontakta ett företag som sysslar med sådant och höra vad dom säger och få ett par prisidéer för att sedan ta ett beslut utifrån detta, Kan vara ganska dyrt, men det brukar inte vara helt omöjligt att få ett tips eller två ifrån dom.

Lycka till.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-04 12:10

Det är INGEN fara ur datasynpunkt att skriva en ny MBR & Fixboot!
...vi får in ett par burkar i veckan från folk som kucklat runt...

en liten detalj: ..det är ingen fara ur datasynpunkt att köra fixmbr om man enbart använt sig av microsofts bootloaders sen tidigare.. vissa tredjepartare flyttar om en del.. vilket gör att microsofts senare inte hittar vad den ska försöka starta.. =problem

Tack kamrater för alla tips. Jag får väl ringa runt till sådana där dataåterställare imorgon. Det verkar vara säkrast.

Och sedan köpa en till extern HD för backup-bruk.

Förresten, Volantiz:

Vad innebär 'microsoft bootloaders'? Räknas Ghost i det här fallet som tredjepartare? Vad kan hända om jag kör fixmbr och det blir fel? Hur gör man det på en XP-maskin?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-04 15:55

sawtooth : Ouch! Först strömavbrott på en konsert och nu detta? Du MÅSTE verkligen skaffa en UPS. (=Uninteruptible Power Supply) Lycka till med disken.

Edit : Hoppas inte att du tar mitt inlägg som att jag försöker strö salt i såren, men jag tror verkligen du skulle ha nytta av en UPS. Farsan sålde UPS:er en gång i tiden, så jag kan surfa vidare några minuter till när strömmen går (eftersom både datorn, skärmen och modemet är kopplat till en dylik)

encore: Jo, det låter ju som en alldeles lysande idé. Jag ska gå och köpa en i morgon, när jag ändå är i färd med att skaffa ny hårddisk.

Det är ju det som suger värst när man har otur; dumt nog inbillar man sig att 'shit! jaja, då låter jag bli det nästa gång' men en olycka kommer sällan ensam. Det kan man se som sensmoralen i mina senaste äventyr.

Till mitt eget försvar måste jag dock tillägga att det var kabeln från adaptern in i laptopen som lossnade den här gången och då hade inte en UPS hjälpt. Men det är klokt att ha en i alla fall.

sawtooth: Jag har inte använt ghost sen '96.. så jag har tyvärr ingen aning om hur det fungerar numera

  • Oregistrerad
  • 2004-07-04 22:34

UPS:er är inte gratis eller lätta att bära hem dock!!!

Lemon: nä, jag vet. Men erfarenheten talar sitt onda språk. I min butik finns ett gäng från 1000:- och vilt uppåt... Så vi får se var förnuft och plånbok möts i samförstånd...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-05 12:54

För ett tag sedan råkade jag formattera min lagringshårddisk men jag lyckades få tillbaks allt när jag körde detta program: http://www.symantec.com/goback/

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-05 13:52

Min lilla UPS.

Lemon : Tyngd och storlek beror ju helt på UPS:ens kapacitet, dvs hur mycket den ska kunna driva. Med ett friskt batteri klarar min gamla Fiskars (japp, det är samma företag som gör saxarna, tror dock inte de sysslar med UPS:er längre) att driva min bildrörsskärm och dator i ungefär 10 min. Det räcker rätt länge, speciellt med tanke på att strömavbrott ofta antingen kommer tillbaka efter en halv minut eller är borta ett bra tag. Sen krävs det kanske lite kraftigare UPS-doningar om man ska kunna driva Emulatorer och dylikt på scen, vad vet jag?

Den verkar ju hyfsat behändig. Är den tung? De jag hittade här i Helsingborg var både fula, dyra och svintunga...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-05 19:18

Letade lite på nätet och hittade en tysk beskrivning över den, Fiskars PowerRite Max, som den heter, väger 12 kg och klarar 700 VA i belastning, om jag tolkar dokumentet rätt. Fast som du ser, den verkar var lite föråldrad. Man kan koppla in den till datorn via com-port och ha något program till att automatiskt stänga ner windows när strömmen går, men det är inget jag använder.

http://wak.lustige-informatik.at/downloads/wak-%FCbung-fiskars-l%F6sung.pdf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-19 16:32

sawtooth: Vet inte om löst problemet med dina hårddiskar än, men jag antar det .. om du inte tagit en paus och ligger på playan och surplar paraplydrinkar

Jag råkade av misstag formatera min dokumentpartition på min surf/lek/spe/nytto-dator så jag förlorade alla bilder jag tagit med min digitalkamera (jaaag veeet aaatt jaaa skaaa taaa baaackuuup!). Dock hittade jag ett litet program på internet som jag inhandlade för 500kr mitt i natten för att rätta mina filer. Det gick att rädda i stort sett allt, trots att jag alltså formatera och lagt på XP ovan på det
R-Studio, heter det och jag har en licens till version 2.0 liggandes hemma om det skulle vara till någon hjälp.

Hej Rizzo!

Ett sån't märkligt sammanträffande. Jag har mycket riktigt legat på playan i Portugal och sörplat paraplydrinkar i nästan 2 veckor

Säg mig, hur funkar det däringa R-Studio? Måste jag köra det från en annan dator, hårddisk eller från CD? Mitt problem är att det bara finns en hårddisk i min laptop och att man behöver separata drivrutiner till min externa Maxtordisk för att kunna använda den, vilket ju inte funkar då det inte längre finns något windows. Så det är lite Moment 22 över det hela.

Vore busschysst om du ville förklara hur programmet fungerar.

Tack för hjälp!

Vill definitivt inte spä vatten på någon kvarn här, men av erfarenhet från jobbet så är Maxtors externa (FireWire i alla fall) diskar inte mycket att hänga i julgranen. Protools får fetspel, datorn hänger sig och disken blir oåtkomlig. Detta till trots att den syns i utforskaren. Bytte till LaCie efter detta, och sedan har våra producenter kommit leende till jobbet var dag.

Fast det är klart, nu har jag knappt läst hela tråden.. (hmmm, ska kanske gör det innan jag yttrar mig mer)

Välkommen hem förresten!

Ja, såg nu att det inte gällde firewiredisk (eller fattade jag fel). Nåväl, faktum kvarstår; kör med LaCie om du ska köra externt och firewire. Minst krångel då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-20 15:31

sawtooth
*muhuhaha* Såg du inte den lilla råttan med kikaren? Vad tror du jag har gjort i två veckor? Jag har legat på playan, käkat ost och sett till att du skött dig

Här kan du läsa mer om programmet.
Det går att köra programmet från samma dator utan problem, men det är inte rekommenderat att du läser tillbaka filerna till samma disk som de gick förlorade på .. men det går. Jag har testat Risken är ju att programmet skriver över information som det kommer att behöva sekunden senare, vilket inte är någon höjdare.

Ett annat trick är att du hugger en 2.5" <-> 3.5"-konverterare på Dustin (eller liknande) för att på så sätt kunna jacka in disken i en stationär och försöka att rädda filerna till en annan disk (högst rekommenderat).

Rizzo:

Hmm, det verkar schysst. Ska läsa manualen först.

Lappalainen:

Den jag har är både FW och USB 2. Varför är Maxtor kass? Dåliga drivisar eller? Jag valde mellan LaCie och Maxtor och lät tyvärr Von Anka-loben bestämma...

Sågen, nu ska jag inte dra alla maxtor-diskar över en kam, men de vi har (80GB endast FW) har tydligen ett chipset i lådan som Protools har svårt att komma överrens med. Olika tillverkare av höljde, disk, anslutning och kabel. LaCie gör allting av samma märke, om jag inte missminner mig. Dock ska jag inte uttala mig om huruvida deras övriga diskar är, har som sagt ingen erfarenthet av det. Men 3 producenter fick samma problem med just Maxtor. Bl. a. så fick den för sig att Protools inte kunde hitta Digi002 hårdvara, felet avhjälptes genom att stoppa in FW-disken efter att XP bootat klart. Klart kontraproduktivt. Så, det känns som om LaCie är ett säkrare kort, för min del i alla fall.

Mmm. Jag har haft liknande problem med min Maxtor OneTouch 200MB. Ibland hittar Windows den inte, trots att den sitter i FW-kedja efter ljudkortet som snällt dyker upp varje gång. Kanske dags att pensionera den till backup (som jag kommer att göra dagligen efter den här pärsen) och skaffa en LaCie...

vill inte förstöra något och gå helt OT, men:

lapptäcket: ska köpa en firewire disk till min pbook (har endast firewire400)
P3 lacie 80gb hade jag tänkt, tänkte bara kolla med dig - har den typ 2 firewire portar så man kan seriekoppla, som i mitt fall - motu828 och disken?

har hört också att det kan bli problem när man sätter saker i kedjor så - och att man isåfall ska köpa en 1 > 2 port splitt bara för att bli av med prob'sen. något du kan bekräfta? (eller någon annan?)

Jag kollade det med M-Audio innan jag köpte mina grejer och de hävdade att det skulle gå fint. Har också gjort ProToolsinspelningar tidigare med flera kedjekopplade FW-diskar (LaCie förresten) och det flöt som kork på en ankdamm. Så normalt sett ska det inte vara några problem.

Edit: en split gör väl förresten samma sak som en disk med två portar, fast tidigare i kedjan? Det borde väl bli samma sak? Ungefär som MIDI Thru, fast för FW...

Bevaka tråden