- Unitary
- Medlem ●
Finnes Korg Triton + moss o scsi expansion, waldorf pulse, ensoniq dp2. Jag skulle vilja fräsha upp soundet lite med nån tuff analogsynt, vad rokommenderas?? Gör i första hand EBM/futurepop och behöver friska upp tillgången på pads, trumljud o leadsyntar.
För pads? En Roland Jx8 kanske? Padsen från en sådan är vara som en härdsmälta. Annars kanske en FM-synt skulle sitta fint, de kan frambringe en hel del bisarra ljud.
annars har jag en roland JD-800 till salu, en grym pad maskin.. vill nog ha en tusenlapp över det priset du satt dock. och runt 4000:- lappen för en JD-800 är redan nog billigt, men jag är i stort behov av pengar.
inte analog, men otroligt lättarbetad och låter fruktansvärt bra.
Finnes Korg Triton + moss o scsi expansion, waldorf pulse, ensoniq dp2. Jag skulle vilja fräsha upp soundet lite med nån tuff analogsynt, vad rokommenderas?? Gör i första hand EBM/futurepop och behöver friska upp tillgången på pads, trumljud o leadsyntar.
Du har ju redan MOSSexpansionen?!?!?
Lemon: vill ha mer
moss expansionen har 6 röster så den är ju inte obegränsad
Köp min Z1 då! 12 Mossor till! - som kan expanderas till 18 - & vadå BARA 6röster?!?!
Analogsynthar brukar väl inte ha SÅ jämra mycket polyfoni!!!
Håller med lasselu: Alesis Ion, inte snygg men den låter väldigt analogt för att vara VA.
Annars kan kanske en beggad NordLead-II, Korg MS2000, Access Virus A/B eller Roland JP8000.
Att hitta nått analogt som är polyfoniskm går att styra via MIDI och låter bra för 2-3 papp tror jag kan bli svårt. Roland JX8P/JX10 låter ok men tråkiga att editera. En Oberheim Matrix-6 kan göra rätt muffiga pads och leadljud.
MVH
Demokid
Oberheim Matrix1000 tycker jag låter som ett kul alternativ.. 6 rösters DCO-rack med ett par ton modulationsmöjligheter.. mycket bra svepljud och softa blipp-blopp.. riktigt skönt sound!
Eller en Ensoniq SQ80 eller liknande kanske? Länge sedan jag testade den serien.. men mitt minne säger att de var riktigt bra på svepljud. Digitala vågformer osv genom analoga filter. Underbar kombination imho..
Korg Polysix annars.. VCO-synt som låter riktigt bra den med.. mycket bra pads och analog-stråkar på den! Ingen midi som default..
Trummor.. vad för typ av trummor vill du ha nu? Kan du referera till nån låt med nåt liknande det du tänkt dig?
Använd MOSS-delen i din Triton alternativt Pulse just till lead tycker jag.. båda ligger verkligen i toppskiktet bland lead-syntar
Nord racken är inte så svår att få tag på.. utan tvekan en mycket bra synt! (jag är själv helt frälst av nord lead-serien)
Nord 1:ans absolut svagaste punkt är just pads tycker jag.. den kan som sagt göra rätt metalliska pads.. och typiska "analog"-pads.. men inte nåt speciellt mer än så i pad-väg. Sen anser jag att ska man ha en nord lead så är det klaviatur-versionen som gäller.. grym att lira på! ..tyvärr dyrare då
Tillägg: om man är ute efter metalliska svepljud så tycker jag att man generellt sett är på väg åt lite fel håll om man kollar efter nån typ av analoga syntar.. det gäller även virtuella analoga syntar.
Ok, för att summera.. panelen föreslår Roland Jx, Alesis Ion, Yamaha FS1r, JD-800, Juno-2, NordLead-II, Korg MS2000, Access Virus, Oberheim Matrix-6, Matrix1000, Nord rack
De blir svårt de här får nog ta en funderare men FS1r och Nordrack leder just nu..
Något som jag tycker är viktigt när man gör pads, det är att ha tillräckligt många enveloper/lfoer för att lägga till den där rörelsen i ljudet. På Monomachine brukar jag ofta svepa en eq-bump runt lite långsamt i mellanregistret med lite lagom gain, gör ibland samma sak med filtrets basfrekvens och vidd. Ljudet börjar leva då. Använd gärna ljud med t.ex. pulsviddmodulation och dylikt.
Och sedan har vi flangers/phasers/delay/reverb... för att uppnå det perfekta pad-ljudet.
JD800 tror jag kan passa riktigt bra.. helt underbar på digitala svepljud och skumma texturer.. lika snabbjobbad som en nord lead typ
Stenhård på flera andra typer av ljud också.. sen ser den riktigt häftig ut dessutom.. överlägsen 1:a i diodtestet! (dvs dess utseende i totalt mörker)
JD800 tror jag kan passa riktigt bra.. helt underbar på digitala svepljud och skumma texturer.. lika snabbjobbad som en nord lead typ
Stenhård på flera andra typer av ljud också.. sen ser den riktigt häftig ut dessutom.. överlägsen 1:a i diodtestet! (dvs dess utseende i totalt mörker)
jo, den är galet trevlig faktist... hade jag haft plats så hade den fått stannat
Bara för att alla andra kommit med massa analogtips tänker jag komma med lite andra förslag:
För hårda EBM-pads i stil med 90-tals-Front242 så är nog en FM-synt rätt väg att gå. En TX81z är rätt begränsad i ljudrattande (bara en LFO tex) men är jäkligt billig och man SKA ha FM om man gör hård EBM. Rolig FM-percussion kan man göra också. Fast har du FM7 så kommer du långt på det, även om TX81z har en trevlig kall 12-bits-känsla som är helt rätt för vissa musikstilar (vill minnas att FS1r låter varmare och mjukare i jämförelse).
Ska du ha trummor tror jag att en sampler av något slag är vägen att gå. Triton har väl iofs sampling, men en dedikerad sampler känns ändå vettigt. Samplade pads tycker jag personligen är mycket roligare än analogpads - stoppa in en sampling, kör den baklänges, pitcha ner 2-3 oktaver, släng på lite effekter och lägg på ett ljudlager till och crossfejda mellan dom så får du en levande pad som låter lite mer eget än detunade sågtänder med filter och chorus... Emu-samplers är nästan gratis nuförtiden (jämfört med vad dom kostat) och har massa roliga filter. Ensoniq är ett annat klassiskt namn inom EBM/elektronisk musik.
Kallt & otäckt! :eek:
*huttrar*
haha! Jag som funderade på att lägga upp något trevligt fmljud för att visa hur en pad ska låta..