Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alesis Andromeda A6?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-08 17:35

Hej alla på listan.

Jag är ny på listan och detta är mitt första inlägg. Har en liten fråga som någon kanske kan svara på.

Det är så att jag är lite intersserad av att köpa en riktig analogsynth. Tidigare har jag bara använt mig av kopior som t.ex. plugins och en och annan VA synth. Dom låter väll okej men saknar den värme och djupa bas som äkta vara.

Den analogsynth jag är intersserad av är Alesis Andromeda A6. Har testat den lite i en musikaffär och tycker den verkar as cool, verkligen det sound jag är ute efter. Den verkar kunna göra sköna pad/stråk/fx ljud.
Andromedan verkar vara väldigt komplex och man kan inte sitta i veckor i musikaffären för att få en uppfattning hur den är.

Nu till frågan:
Är det någon som ägen en Andromeda och i så fall hur är den att jobba med m.m?

\Gnutten

• Medlem
  • International user
  • 2004-07-08 18:32

Det är i mitt tycke en mycket prisvärd kanonsynth som låter jättebra och har helt groteska möjligheter. Men det är långt ifrån en nybörjarsynth. Det är många saker som har gjorts lite onödigt komplexa bara för att undvika begränsningar i synthen.

Gillar du att läsa manualer, verkligen sätta dig in i dina synthar och ibland lägga ett par timmar på ett enda ljud så kan det vara synthen för dig. Vill du göra bra ljud på nolltid och mest tycker att den med alla sina rattar, knappar och dioder är snygg så bör du nog leta någon annanstans. Får du inte snabbt grepp om vad alla knappar och rattar gör så är de bara ivägen, och dessutom behöver man displayen också i princip hela tiden.

• Oregistrerad
  • 2004-07-08 21:02

amino:
Du skriver att; "Det är många saker som har gjorts lite onödigt komplexa bara för att undvika begränsningar i synthen. ". Vad är det för saker som gjorts onödigt komplexa???

\Gnutten

• Medlem
  • International user
  • 2004-07-08 21:51

Mycket av modulationen är onödigt komplex. Löjligt många modulationskällor, och nästan alltid någon parameter för mycket.

Det är extremt hög precision på rattarna, vilket många gånger gör det svårt att ställa in exakt de värden man vill ha. Det är också lätt att stöta till en ratt av misstag någonstans och vips så kan ljudet nästan vara förstört.

Vill man modulera frekvensen på en VCO svagt med en LFO för att få lite mer bredd på ackorden så skall man lämpligen med hjälp av en liten ratt hitta +0.10 i en skala från -100.00 till +100.00. Använder man upp- och ner-knapparna istället ändras värdet 0.0025 eller något sådant varje gång man trycker på dem...

Effekterna har helt löjligt många parametrar. Delaytider ställs t ex in med tre rattar, en för 100 ms, en för 10 ms och en för 1 ms. Ändlösa rattar på en del ställen hade varit befriande.

Sedan känns t ex hela triggningsmekaniken onödigt jobbig och sequencern skulle kunna varit betydligt enklare att jobba med. Enveloperna är ju väldigt kompententa, men oftast nöjer man sig med bara ADSR och då blir de bara förvirrande även om man snabbt lär sig stänga av en decay och en release.

Men jag tycker som sagt synthen är fantastisk i alla fall. Jag har nästan suttit hela dagen och lekt med min idag.

• Oregistrerad
  • 2004-07-08 22:50

Tack så jätte mycket för all info. Låter som en synth som växer med tiden. Jag kanske ska börja med en lite enklare analogsynt då jag har lite dåligt tålamod.

Jag har bara skruvat på den i musikaffärer, men min erfarenhet är precis samma som aminos. Det är ingen synt man snabbt rattar till precis ljudet man letar efter, som en Juno-106 eller liknande enkel analogsynt.

Personligen tyckte jag inte att den lät sådär fantastiskt (återigen, bara rattat i musikaffär), men analogsyntar är inte direkt min smak.

Mer exakt är det du är ute efter? Är det basar, stråkar, leads eller lite av varje? För den summa pengar det trots allt handlar om finns det en hel del alternativ, inte minst bland gamla klassiker (Jupiter 8, Oberheimar av diverse slag). Men är man ute efter en 16 rösters analogsynt med komplexa routingmöjligheter så har man kanske inte så många alternativ, förutom möjligen Matrix-12/Xpander men de är rätt mycket dyrare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-09 10:13

Hej Gnutten och välkommen till 99musik. 

Jag har en A6:a och har haft en i ca två år. Måste säga att jag blev lite besviken i början och den användes första sex månader som ett väldigt dyrt master klav. 
Jag blev besviken på att den inte lät så fet och varm som jag hade väntat mig... den lät mer som min Jupiter-6. Jag behövde oftast använda 2 röster på röst för att det skulle låta fett. Som redan har skrivits så är den väldigt komplex att komma igång med... inte alltid lätt att se hur ljudet är uppbyggt. (fast jag tror Oberheim Expander är ganska svår osså)

Idag har jag ändrat uppfattning om A6:an... Det tog ett år (har också dåligt tålamod) men nu kan jag få den att låta jätte bra och fet utan att använda fler röster. Jag har fortfarande inte lärt mig allt men det är alltid kul med en synth som växer med tiden.

Vad det gäller dom interna effekterna så använder jag dom sällan... försöker göra ljud som har ett bra grundljud lixom. Jag spelar in mina melodier ?clean? på HD:n för att enklare kunna mixa och lägga på effekter i efterhand. Om jag någon gång använder effekterna så kopplar jag till ?AUX? utgångarna och spelar in dom separat på ett stereospår. På så vis kan jag mixa mellan det rena ljudet och reverb/delay m.m. 

Om du har ork och lust att ibland bli lite frustrerad så köp en A6:a... den är skit skoj.

MVH
Demokid

PS.
Ett tips. Gör ett grund ljud som du sparar. Då kan du alltid utgår från ett ?rent ljud? vilket gör att det är enklare och snabbare att skapa ljud. Själv har jag ett med Sågtand på VCO1, Pulsmodulation på VCO2. simpla ADSR envelopes och vibrato när man rör modhjulet.
DS.

• Oregistrerad
  • 2004-07-09 18:17

Skulle Xpander vara dyrare än en Andromeda? :-/ Skruvat i så fall. Matrix 12 och Andro borde vara värda ungefär lika mkt s/h, typ 20. Xpander typ 10-15. Tycker jag. Kolla in Waldorf Q också förresten. Det är en VA men den låter minst lika bra som Andromeda imho. NL3 skäms heller inte för sig...

Ett annat tips är annars att köpa en enklare / äldre / mindre mytomspunnen och prisupptrissad analogsynt för att prova sig fram. Monofona syntar är väldigt kul, t ex Roland SH2, SH101, Sequential Pro One, Roland Pro Mars, Yamaha CS 15, Korg MS 20. Polyfont & prisvärt är som nämnts Juno 106 men även JX8P. Snäppet mindre analoga än t ex JP8 men samma typ av omisskännliga rolandkaraktär.

Mer åt Andromeda i soundet är annars även Oberheim Matrix 6/6R/1000 - de är väldigt billiga nuförtiden, Matrix 1000 kan man hitta för mellan 1000 och 2000 sådär. Kräver dock dator för att redigeras, men låter underbart.

En gammal Korg Polysix kan också vara ett kul köp, men de saknar allt som oftast MIDI, så då måste man ha väldigt bra grönbergstriggar. Har man det är den trevlig. Vill man ha fläskigare fläsk så är Yamaha CS-50/60 klart lämpliga.

• Medlem
  • International user
  • 2004-07-09 19:44

Andromedan jämförs ofta med Xpander/Matrix-12 och bl a jag själv har gjort det ofta innan. Det är inte så konstigt för båda två är polyfoniska analogsynthar som kan väldigt mycket. Jag har dock slutat göra den jämförelsen nu.

Andromedan är en modern synth med väldigt mycket features och en oerhörd bredd i grundljudet. Men den har en del begränsningar i t ex modulationsmöjligheterna. Jämför man innehållet i den så är den helt klart mycket närmare t ex en Waldorf Q eller Q+, och en Andromedaröst är inte heller så hemskt långt från en Evolver.

I Matrix-12:an har varje röst egentligen ganska enkla grundfeatures om man bortser från modulationsmöjligheterna. 2 VCO utan sub-VCO:er, 1 VCF, ingen ringmodulator, brus ligger inbyggt i en VCO osv. Synthen är dock konstruerad med en helt annan baktanke än alla andra synthar. Matrix-12:ans modulationsstruktur är mycket öppnare med väldigt många moduler tillgängliga. Dessutom har jag aldrig använt en synth där fri modulation har varit så enkel. Alla modulationskällor väljs ju t ex med egna knappar. Modulationsmässigt är Andromedan, Q och de flesta andra synthar mer lik en Matrix-6.

Det finns fler sätt att gruppera synthar på än analogt-digitalt. Ibland är den uppdelningen dessutom långt ifrån den vettigaste.

Xpander/Matrix-12 har mycket mer av kultstatus över sig än Andromeda, vilket drar upp priset. Det brukar mest vara vintagefetischister som köper sånt, och då verkar det som högt pris bara är ett plus. :rolleyes:

Jag är inne på lite samma resonemang som PF: istället för att lägga 20.000kr på en synt så kan du istället köpa två-tre för samma summa pengar. En JP6/8 och så en enklare analogsynt för pengarna som blir över kan nog vara minst lika kul.

• Oregistrerad
  • 2004-07-09 23:48

Patrick Fridh:

Nja jag vill kunna göra knas ljud men också kunna spela ackord (srtråk/pad(brass/m.m.) ljud. Mono analogsynthar funkar alltså inte.
Jag har testat en hel del VA hardware/software synthar och dom låter bra men inte äkta. Dom har inte charmen som en hand kalibrerad analogsynth kan ge... Jag tycker det är konstigt att folk klagar på analogsynthar att dom inte är stabila.
Ok dom är inte stabila som en DX7 eller M1 m.m. men dom har mer sjärl än alla 80/90 tals synthar inkl VA synthar där allt är skapat ur allgoritmer/DSP m.m.

Expander/Matrix-12 vill jag inte köpa för att det är dyrt att laga om det nu finns reservdelar.

MVH
Gnutten

Är en Andromeda så handkalibrerad då?

• Oregistrerad
  • 2004-07-10 00:00

Nja, jag håller inte med alls. VA-synt eller analogsynt - det är egalt. Det är du som bestämmer hur det ska låta. Jag programmerar mina syntar stenhårt, då låter de som jag vill. Oavsett om de är analoga, digitala eller virtuella. Skönheten ligger så att säga i betraktarens ögon. Att köpa en analogsynt är inte att köpa en fribiljett till att direkt få otroligt balla ljud; det krävs ju ändå att man skruvar så att det låter bra. Många, många, många analogsynt-nissar gör inte alls särskilt intressant musik. Det är helt enkelt inte utrustningen det hänger på. Alla syntar är modellera som man själv får forma till att låta så man vill. "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"... återigen.

• Oregistrerad
  • 2004-07-10 19:43
Ursprungligen av Patrick Fridh:

Nja, jag håller inte med alls. VA-synt eller analogsynt - det är egalt. Det är du som bestämmer hur det ska låta. Jag programmerar mina syntar stenhårt, då låter de som jag vill. Oavsett om de är analoga, digitala eller virtuella. Skönheten ligger så att säga i betraktarens ögon. Att köpa en analogsynt är inte att köpa en fribiljett till att direkt få otroligt balla ljud; det krävs ju ändå att man skruvar så att det låter bra. Många, många, många analogsynt-nissar gör inte alls särskilt intressant musik. Det är helt enkelt inte utrustningen det hänger på. Alla syntar är modellera som man själv får forma till att låta så man vill. "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"... återigen.

AMEN!

Fast nog kan man väl ha en uppfattning om hurvida man föredrar ljudet från en analok synt eller en digital dito? Tycker man att en VA-synt låter för stelt så tycker man förmodligen det, oavsett om andra tycker att ens musik är ointressant. Det är inte alla som gör musik för andras skull. Man kan ju ha finfina digitala grejer och musiken låter hissmusik i alla fall.

A6 är nog en bra synt såtillvida: Man kan stänga av automatstämningen...

• Oregistrerad
  • 2004-07-10 14:10

Då blir det nog jättebra ska du se... Toner kors och tvärs och instant Autechre.

• Oregistrerad
  • 2004-08-12 15:57

Nästa vecka kommer min Andromeda A6, kan knappt vänta!!

Hm... skriver du det bara för att göra oss andra avundsjuka..?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-12 20:25

Kul Gnutten, en helt splirrans språjlans eller? Gratulerar!

• Oregistrerad
  • 2004-08-12 21:34

Dom har ju sänkt priset så det blev en sprillans ny. Hade tänkt köpa en NordLead3 men skillnaden i pris för plastanalog och "hel" analog var inte så stor. A6:an har ju några färre röster men har mer modulationsmöjligheter och sånt.

Hoppas jag klarar av den!!

\\Gnutten

• Oregistrerad
  • 2004-08-12 22:31

huga.. är det inte andromedan som kostar ohemula lakan?

fö håller jag med om att balla syntljud inte kommer från synten, utan snarare från den som skruvat fram det.

• Oregistrerad
  • 2004-08-12 22:41

fredrik_e:

Jo men jag fick den för 25 papp, en NordLead3 skulle jag fått betala 20195. Det fär med personen som skruvar fram ljudet är delvis sant.
Om synthen t.ex. inte har sync, 2 OSC, bara 1 LFO, ADSR då är det svårt att göra alla ljud. A6:an har en modulationsmatrix som nästan gör den modulär... När man gjort alla ljud man kan göra på t.ex. en Juno106 ja då finns det massor mer man göra och lära sig med en A6.

[ECHO] [echo] [ech] [ec] [e] [] ?

Återkom gärna med recension, vill höra så mycket användarintryck som möjligt om den.

Nu när jag är Q-lös, så har jag sneglat lite på A6, just för en verkligt djupprogrammerad synth... Nåja, ska lära mej NL3'an först.

1
Bevaka tråden